No és cap secret que la digitalització i la intel·ligència artificial estan revolucionant el tipus de producte que les empreses ofereixen als clients i la manera com les empreses es relacionen amb els consumidors. El telèfon mòbil és l’objecte fetitxe que resumeix perfectament els canvis produïts, però tots hem sentit a parlar, per exemple, de forns de cuina controlats per assistents de veu, de navegadors instal·lats als automòbils, o de comandaments en pantalles amb descripció a través de veu. De fet, tots aquests avenços poden classificar-se en sis categories, depenent de la tecnologia en què es fonamentin: sistemes de reconeixement automàtic de la parla; sistemes d’interpretació del llenguatge natural; sistemes de síntesi de la parla; assistents virtuals amb veu; sistemes de traducció simultània i, per últim, intel·ligències artificials orientades a la conversa i generació de text.
Aquesta última tecnologia té aplicacions ben evidents per a les empreses. És la que permet, per exemple, que una gran marca de supermercats pugui atendre els clients en català a través del seu bot de conversa o xatbot, un servei que facilita la compra en línia als clients i que promet fer un gran salt endavant en vendes en el comerç electrònic. Tret dels assistents virtuals amb veu, la llengua catalana té una presència notable en sistemes i productes digitals i amb IA, tal com es desprèn de l’estudi “Les llengües d’Europa al mercat de la tecnologia de la llengua”, elaborat pel Departament de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya. Aquesta disponibilitat en les tecnologies situa la llengua catalana a un nivell similar al neerlandès, el danès, el suec, el finès, el polonès i el txec.
De tot això i més es va parlar al congrés de la Xarxa Europea per a la Diversitat Lingüística (NPLD, en anglès), de la qual la Generalitat de Catalunya és membre. Les jornades portaven per títol “Digitalització, intel·ligència artificial i llengües: panorama i possibilitats”. Com el títol recull, la conferència va tractar sobre les noves oportunitats que s’obren per a la preservació i revitalització de llengües minoritàries i minoritzades i, com és lògic, les ponències tenien una perspectiva de la defensa de la sostenibilitat lingüística que, des del punt de vista de la responsabilitat social i la qualitat d’atenció al client, qualsevol empresa podria fer seva.
Si prenem el Copilot de Microsoft, que és l’últim producte aparegut en català –i en gal·lès!– fa tot just un parell de mesos, veurem que ens pot ajudar en multitud de tasques
Pel que fa a la intel·ligència artificial generativa –és a dir, que genera contingut textual o visual nou–, eines com Claude, ChatGPT, Gemini, Perplexity, Mistral o Copilot són força populars i funcionen en català. Sabem que podem preguntar-los qualsevol cosa i que ens generaran una resposta o solució, però ¿quines aplicacions poden tenir en una empresa? Si prenem el Copilot de Microsoft, que és l’últim producte aparegut en català –i en gal·lès!– fa tot just un parell de mesos, veurem que ens pot ajudar en multitud de tasques.
Imaginem-nos que volem definir i crear una campanya per vendre un producte. Per fer-ho, ens caldrà tenir un coneixement profund del nostre client potencial, per a la qual cosa haurem de recopilar dades de l’origen dels nostres clients, els seus hàbits digitals, la franja d’edat, el percentatge d’homes i dones i, per què no, la llengua d’ús habitual. Aquesta compilació d’informació pot ser feixuga, però la IA ens ho pot fer en temps rècord. Com també pot optimitzar encara més i en un temps exageradament curt la gestió dels estocs; redactar totes les descripcions de producte d’un catàleg, o crear correus electrònics per a clients sol·licitant-los alguna dada; seleccionar fulls d’Excel i comparar-ne les dades de venda d’un mateix període en anys diferents; fer resums de les reunions; detallar un pressupost per a un projecte concret; comparar els nostres productes amb els de la competència, o... No paga la pena de generar tots els condicionants o pressupòsits i singularitzar-los. Les tasques poden ser infinites. El que compta és que la IA ens pot ajudar a trobar-hi solucions o, si més no, facilitar-nos la vida. I si és realment intel·ligent –perquè copsa les característiques i la idiosincràsia del mercat, dels treballadors i les empreses– ho farà en català.