• Empresa
  • L'orgull de ser empresari de Juan Roig

L'orgull de ser empresari de Juan Roig

El president de Mercadona anima els empresaris "a fer un pas endavant" i donar la cara perquè l'empresariat és qui genera la riquesa del país

Juan Roig, el líder de Mercadona
Juan Roig, el líder de Mercadona
València
29 d'Octubre de 2018
Act. 29 d'Octubre de 2018

"Paga la pena que expliquem que som empresaris. És cert que tenim mala imatge, hi ha alguns que han sigut empresaris dolents, però hem de fer un pas endavant, hem d'eixir de l'armari, però no ho fem. No tenim bona imatge perquè ens fa por eixir públicament. Però nosaltres som els que creem riquesa en aquest país". Parla poc Juan Roig i quan parla... l'auditori l'aclama. S'ha vist aquest dilluns a València durant la primera jornada de la 21 edició del Congrés d'Empresa Familiar en què ha parlat sobre l'orgull de ser empresari enfront d'amics, coneguts i família, a qui li dóna una importància cabdal, com ha reiterat salpicant el seu discurs de referències a les arrels emprenedores de sa mare, la bona feina dels seus germans o de les seues filles i esposa.

L'Orgull de ser empresari, la ponència que ha desenvolupat Juan Roig, ha connectat molt bé amb l'auditori, de fet els vora 700 assistents del Congrés apunten han reconegut en un 49% que la percepció social de l'empresari és negativa. Ho recull l'Enquesta de percepció econòmica de l'Institut d'Empresa Familiar que s'ha fet de manera interactiva durant la jornada i en la qual els empresaris només han tingut uns 10 segons per contestar pregunta a pregunta.

Juan Roig, durant la seua ponència al Congrés d'Empresa Familiar | @sandragimena
Juan Roig, durant la seua ponència al Congrés d'Empresa Familiar | @sandragimena

Tanmateix, pensen que l'empresari familiar es veu amb millors ulls, ja que un 68% dels enquestats ha contestat que la percepció social d'aquests és positiva. Per últim, ells mateixos han valorat amb un 8,19 de mitjana la satisfacció que els fa sentir el fet de ser empresaris.

Amb aquest panorama, Roig ha volgut animar-los i recordar que els seus impostos han de revertir en tenir una millor societat. "Contribuïm al sector públic i volem que aquesta contribució ens la retornen en sanitat, en educació, en infraestructures... Primer hem de donar i tan bon punt exigir. Perquè la funció econòmica i social de l'empresari es desconeix, s'ignora o no es valora", ha afegit.

Roig: "La funció econòmica i social de l'empresari es desconeix, s'ignora o no es valora"

En el discurs ha citat l'empresari de Casa Tarradellas i proveïdor de Mercadona, Josep Tarradellas –"que no vol eixir mai"-, present en el Congrés, o Alfonso Botín, vicepresident de Bankinter–"que no ha vingut"- per recordar noms rellevants que, com el d'ell, contribueixen a la bona marxa de l'economia. Perquè segons Roig l'economia marxa bé, perquè "tot i que les perspectives per 'l'embolic autonòmic' et fan estar més acollonats, no és veritat, l'economia va igual...". Ací s'ha parat en sec. Millor no seguir parlant de política. Tot i que la jornada ha comptat amb la inauguració del rei Felip VI i del president valencià Ximo Puig, que sí que ha tirat mà de la política per arrodonir el seu discurs

El Rei ha evitat parlar de política | N. Martín (IEF)
El Rei ha evitat parlar de política | N. Martín (IEF) 

Catalunya només ha saltat al discurs quan ha comentat que "és més rica que Andalusia perquè té més empreses i perquè, a més, en Catalunya hi ha un ecosistema a favor de l'empresariat". També per comentar, mentre ha explicat alguns detalls de Mercadona, que pròximament el model de compra online que ja s'està desenvolupant en València s'implantarà a Barcelona i Madrid, entre altres ciutats. "Vaig dir que no creia en Mercadona online però ara m'he canviat la jaqueta perquè crec que és rendible", ha reconegut.

També per criticar les connexions entre territoris germans, sent coherent amb la seua pertinença a l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE) que encapçala la demanda civil per l'execució del Corredor Mediterrani a través del moviment #QuieroCorredor. "A més d'una empresa radial ha d'haver-hi una Espanya circular. No hi ha dret que la segona i la tercera ciutat d'Espanya no estiguen connectades. Per arribar a Barcelona des de València tardem quatre hores", ha criticat.

"Cal donar i demanar alhora que exigir"

En el mateix estil desenfadat i proper, l'empresari ha explicat el que per a ell és la clau de l'èxit de Mercadona. "Cal donar i demanar alhora que exigir i crec que la raó de l'èxit de la nostra empresa és que hi ha dues ordres. El mitjó i la sabata són igual d'importants, però és que per a posar-te la sabata et poses el mitjó primer i no a l'inrevés. I aquest és l'ordre, quan poses el capital per davant de tots, no funciona. Perquè el Model de Qualitat Total que apliquem és això, que els treballadors estiguen contents, que guanyem diners... I és fàcil d'entendre però és difícil de posar en pràctica perquè les temptacions de canviar l'ordre estan aquí", ha apuntat. També ha comentat, no sense despertar expectació, que "si volguérem maximitzar beneficis, només ens hauríem de dedicar a la droga".

Roig: "Tot i que les perspectives per 'l'embolic autonòmic' et fan estar més acollonats, no és veritat, l'economia va igual..."

En un plantejament més endogàmic, Juan Roig ha enumerat les qualitats de l'empresari: "Assumim riscos, escoltem molt, som humils, reflexionem molt i hem de tenir subscriptors i posem els millors mitjans. El boig i l'intel·ligent s'assemblen que van sempre a contracorrent, la diferència és que el segon té raó. I nosaltres hem de ser les dues coses. Quan jo estudiava Econòmiques, la missió de l'empresa pensàvem que era maximitzar beneficis, però jo crec que no és això. La missió d'una empresa és satisfer al client a través de la resta dels components, perquè igual que el bolígraf necessita components perquè puguem escriure, una empresa necessita treballadors, proveïdors, etc."

Elefants "xicotets"

Per al creador de Mercadona –que ha explicat que el nom del conegut supermercat prove d'un viatge a Itàlia en què van veure un establiment amb el nom de Mercadonna "i nosaltres li vam treure una n"- els emprenedors són elefants xicotets que després es fan grans perquè totes les empreses sorgeixen d'un somni. "Hi ha empresaris regulars i n'hi ha de dolents, igual que hi ha polítics, metges, sindicalistes. No es pot generalitzar, però els empresaris som gent molt 'maja' i hem fet moltes coses, en aquesta sala hi ha més de 700 somnis d'emprenedors que han fet un grandíssim esforç per a crear sòlids projectes empresarials".

I amb aquest aire alentidor, sense perdre el somriure, Roig ha aconseguit un aplaudiment tancat dels seus col·legues. Ha intentat transmetre a tots, i tal vegada ho ha aconseguit, que és fàcil gestionar una empresa que factura més de 22.000 milions d'euros donant feina a 84.000 treballadors. Un somni, diu, "xicotet", que l'enorgulleix.