La majoria d'edificis professionals, com oficines, biblioteques, locals i centres comercials, es gestionen com si fossin una única entitat, però en veritat estan formats de molts espais. Cada vegada que es creua una porta, la temperatura, la humitat o la qualitat de l'aire poden variar molt. També afecta si aquests espais estan ocupats o buits.
No es pot donar la mateixa medicina a diagnòstics diferents, perquè en cas de fer-ho, de fet, es provoca que "els edificis vagin amb una marxa posada de més o que hi hagi espais on la gent no estigui a gust". Així ho creu Carles Morales, cofundador i CSO d'Orpheus, una empresa catalana que digitalitza la gestió dels edificis utilitzant dades, intel·ligència artificial i una bona filosofia.
Orpheus digitalitza i monitora la qualitat de l'aire i ajuda les empreses a gestionar els seus espais. Ho fa amb un dispositiu i un programari. Per una banda, el dispositiu d'Orpheus capta la temperatura, la humitat, el grau d'ocupació de persones i altres aspectes sobre la qualitat de l'aire (com la concentració de CO₂) de l'habitació on està ubicat i informa l'empresa sobre aquestes dades a través d'una plataforma. També afegeix informació de fonts externes, com l'actualitat o les previsions meteorològiques. Visualment, la plataforma funciona com un semàfor: indica el grau de confortabilitat dels espais amb el verd, el groc i el vermell; i té un sistema d'alarmes i un paquet de recomanacions.
Morales: "Volem dotar els edificis d'autonomia. Estem creant el pilot automàtic de Tesla, però per edificis"
A més, a aquesta fotografia sobre la qualitat de l'aire, Orpheus li suma predicció. Totes les dades són processades amb intel·ligència artificial i aprenentatge profund per tal de generar recomanacions i prediccions. A mesura que s'utilitza més, el computador aprèn i, al final, la gestió s'acaba fent automàticament. "Volem dotar els edificis d'autonomia. Estem creant el pilot automàtic de Tesla, però per edificis", indica Morales.
Més que un estalvi: l'eficiència
Deixar de malbaratar energia provoca un estalvi en la factura, però Morales afirma que ells conceptualment no aporten "un estalvi, sinó major eficiència. No som una caldera més eficient, sinó un gestor que facilita que no es faci servir energia quan no és necessari", indica. Com posar l'aire condicionat quan encara no ha arribat ningú a la sala o quan, en veritat, l'espai ja té una bona temperatura. A efectes pràctics, per exemple, poden arribar a reduir entre un 15-20% el consum energètic d'un edifici.
La cultura del benestar
"Ajudem les empreses o gestors d'edificis a tenir espais saludables, confortables i sostenibles", afirma Morales. De fet, a més d'ajudar en la gestió dels immobles estan creant una cultura envers el benestar en els espais. Cada empresa rep una puntuació sobre com és de confortable el seu immoble i això pot arribar a crear una mena de competició. "Un client amb diverses seus pot comparar com funcionen unes o altres i, fins i tot, premiar aquelles que aconsegueixen fer-ho millor", indica.
Morales: "No som una caldera més eficient, sinó un gestor que facilita que no es faci servir energia quan no és necessari"
És el contrari de l'habitual. En la gestió dels espais, el que més s'escolta són les queixes: "fa fred, fa calor, hi ha corrent...". Però Orpheus vol donar-li la volta i convertir un tema molt poc atractiu en quelcom sexy. Crear una cultura on es valori i es comuniqui el benestar en els espais, més enllà de la queixa. "Volem que les empreses se sentin part del canvi i siguin conscients de quan ho estan fent bé", indica Morales, "que ho percebin com una bona reputació".
Espai a espai, ciutat a ciutat
En aquests moments, Orpheus té oberta una ronda d'inversió de 750.000 amb l'objectiu de materialitzar la seva expansió per Espanya. Actualment, gestionen més de 600 espais, de 60 d'edificis diferents. Són principalment oficines i centres educatius de Barcelona, Girona, Alacant, Múrcia, i altres ciutats. I per continuar creixent, creuen que han de estar presents a les ciutats, no només a Girona, on tenen la seva seu.
Segons informa Morales, tenen previst obrir una delegació a Madrid i València properament i la tercera plaça serà Sevilla, on esperen arribar a finals del 2022 o principis del 2023. D'aquesta ronda, però, no només esperen captar finançament, sinó també nous partners que facin créixer aquesta comunitat i cultura envers el benestar en els espais.