• Empresa
  • Paneres de Nadal més ‘trendy’

Paneres de Nadal més ‘trendy’

Els lots d'empresa trenquen els esquemes amb productes cosmètics, escapades i aliments més gurmet que s’allunyen dels clàssics polvorons

Productes cosmètics de Greenmood | Cedida
Productes cosmètics de Greenmood | Cedida
A. Corón / N. Navarro
19 de Desembre de 2017
Act. 19 de Desembre de 2017

La panera de Nadal és una tradició que es remunta a l'època dels romans. Durant aquestes festes, els patrons compartien petits obsequis amb els seus treballadors. Normalment era menjar, perquè era una cosa fàcil de repartir i de gaudi general. Se’n deia sportula i tenia forma de cistell on anaven els productes, tal com encara concebem avui dia els lots tradicionals

 

L’Administració Pública va marcar els precedents en l’era moderna, seguida del sector privat. I no s’ha vist truncat en cap moment fins a la crisi del 2008, la qual va fer que algunes empreses eliminessin totalment les paneres per als empleats i col·laboradors, i moltes, reduïssin considerablement la quantitat o qualitat dels productes.

De mica en mica s’ha anat recuperant la tradició, com s’ha fet amb els dinars i sopars nadalencs amb els companys de feina o les pagues extra. Ara bé, el concepte ha canviat: si abans gairebé la totalitat dels lots contenien queviures, ara la gamma s’amplia i s’adapta a les noves tendències com cosmètica, escapades o productes ecològics; si parlàvem de capses, cistelles o baguls que podien arribar a costar 700 euros, el pressupost pot caure als 17 euros per obsequi.

 

Productes ecològics per al dia a dia

Regalar pernil per Nadal pot seguir sent interessant, però l’ecologia i la salut són ara de gran interès per als compradors. És el que van veure fa un any les emprenedores franceses Ludmilla De Bie i Camille Deverly, que han creat a Barcelona la firma Greenmood Bazaar des de la qual comercialitzen aquests mesos paneres corporatives. Als lots hi posen, per exemple, un llapis que incorpora a dins llavors que es poden plantar una vegada s’ha consumit o un té macerat en fred fet de manera sostenible. “Els regals corporatius normalment es llancen, no agraden a la gent perquè són detalls amb logotip, per això la nostra idea és crear caixes a mida amb productes sostenibles”, apunta De Bie, cofundadora i responsable de màrqueting de la firma.

Entre el seu catàleg es poden trobar discos per desmaquillar-se rentables, que ajuden a reduir els residus perquè són reutilitzables o una pasta de dents sòlida al 100% natural elaborada amb carbonat de calci i oli de coco, entre altres. Els productes es divideixen seguint les filosofies Natural Beauty, Slow Food, Eco Lifestyle, Green Living i Hazlo Green-DIY.

A Greenmood Bazaar busquen aquells detalls corporatius que s’allunyen dels convencionalismes per intentar conquerir públics nous. “La gent vol consumir millor i productes de més qualitat, per això hem volgut crear una comunitat ecològica per trencar amb la idea que només els hippies els interessen aquests productes”, explica l’emprenedora.

Cava? No, millor oli

El Molí els Torms de Lleida és una de les empreses que s’ha sumat a l’oferta de lots de Nadal. Quan semblava que la crisi arribava al final i que l’economia remuntava, va ser quan van notar el punt d’inflexió. “Vam començar a veure que veníem més per Nadal, que hi havia qui substituïa les begudes alcohòliques altres tipus de productes com els olis”, assenyala la directora comercial, Emma Rovira.

IMG 20171129 WA0001

Lot de cinc llaunes d'olis aromàtics | Cedida

Així és com l’oli d’oliva verge extra ecològic que elaboren va passar a ocupar un lloc en els lots i, fins i tot, monopolitzar en la seva totalitat la panera. Inicialment distribuïen només llaunes i ampolles, però l’interès creixent a escala corporativa per tenir un packaging que faci l’efecte de lot els va portar a crear els paquets de regals.

Els preus varien entre els 17 i els 30 euros en funció de la quantitat i la diversitat: més o menys ampolles i llaunes, olis amb herbes aromàtiques, olives, olivada... I també els hi ha que fan els seus packs personalitzats o els qui només adquireixen llaunes per elaborar el seu propi lot amb “algun vi o formatge que donin un toc gurmet al regal", comenta. Però sempre es busca gastar poc i quedar bé.

Tal com admet Rovira, “les cistelles d’abans ja no es tornaran a veure, han quedat una mica desfasades. Cada vegada anem a menys producte, però més bo”. Cada any és un nou repte per a ells, perquè la demanda creix. De fet, les vendes de novembre i desembre suposen el 25% dels ingressos anuals, tenint en compte que la dada també inclou la venda a particulars.

La qüestió és que tenen clar que han de vendre un producte de valor afegit, el seu oli, amb un disseny diferent, el que els ha portat a posar esforços en l’embalatge. “A vegades val més el packaging que el producte, però no és el nostre cas. Utilitzem llauna, que fa que es conservi bé el producte, i alhora és atractiva, entra bé pels ulls, i pesa poc”, constata.

Hàbits saludables també per Nadal

No hi ha xifres que ho ratifiquin, però no seria agosarat dir que la gran majoria dels lots de Nadal contenen queviures. Per això una empresa del sector alimentari com Refruiting va apostar per posar els dos peus en aquest segment. L’objectiu inicial de la companyia creada per Ramon Casals, Felipe Ojeda i Fernando Oriol, tal com explica el primer a VIA Empresa, és “vendre hàbits saludables a les empreses”. Des de classes de ioga, xerrades, màquines de suc per substituir les de cafè... i capses de fruita, el producte estrella.

Accenture, Vueling o Atrápalo són algunes de les 240 empreses a qui proveeixen per ajudar-los a impulsar uns hàbits més alineats als que s’estan promovent a Europa a les seves oficines. Una tendència que per segon any consecutiu traslladen al Nadal amb uns lots especials: “Productes saludables, produïts en finques de producció molt limitada i que no es troben als supermercats”.

Aquest no és el seu core business, Casals insisteix a dir que ho és “incentivar uns altres hàbits a les empreses”, però és un més a més en la seva tasca. No tenen una previsió de vendes, perquè fins al darrer moment reben comandes, però l’any anterior van distribuir prop de 2.000 lots. “Realment són poques unitats”, reconeix, “encara ens trobem amb companyies que en comptes de mel o oli ecològic prefereixen el xoriço de sempre, hi ha molta feina a fer”.

Refruiting 02

Un els dos lots amb productes ecològics de Refruiting | Cedida

La majoria d’interessats són empreses de comunicació i multinacionals amb seu a Barcelona “que cuiden la salut”, segons apunta l’emprenedor i director financer; i el lot que més èxit té és el de 30 euros”.

El 85% dels clients de Refruiting estan situats a Barcelona i la resta, pel territori espanyol. Però l’interès per les seves caixes de fruita i productes saludables ha fet que de cara al primer trimestre del 2018 plantegin l’expansió a Madrid. La companyia va néixer el 2015 amb el suport de Netmentora i del directiu Cristian Rovira i Luis Morilla com a mentors.