En un viatge a Brasil als inicis dels anys 60, Pablo Fornt Balsach va descobrir els dispensadors automàtics de paper per assecar les mans. Amb aquesta idea, va fundar el 1965 Papelmatic al barri de Sants i es va convertir en la primera empresa en portar al mercat espanyol aquest dispositiu d'higiene.
Gairebé 60 anys després, la companyia familiar s'ha especialitzat en tot allò relacionat amb la higiene i la desinfecció i treballa per clients com Seat, Bon Àrea, Banc Sabadell o tots els hospitals de l'Institut Català de la Salut. Productes que durant l'últim any s'han popularitzat, com els gels desinfectants de mans o de superfícies, tenen el seu segell.
Actualment tenen més de 1.000 referències de models de paper, productes d'higiene personal com sabons, desinfectants de tota mena o equipaments de protecció personal. A més, el grup compta amb altres empreses dedicades a l'assessorament i consultoria sobre higiene i de venda en línia.
De drapaires al paper
Però la història de Papelmaticno comença el 1965. Cal remuntar-se al 1882: amb 14 anys, Pablo Fornt Valls va arribar a Barcelona i va començar a treballar en una draperia. Als 16, va tenir el seu primer carro i va llogar un local al mateix barri de Sants. Així, va començar una empresa de comerç de draps amb França, Anglaterra o els Estats Units. Un negoci que va continuar el seu fill, Pablo Fornt Brunet.
"El meu besavi i el meu avi feien compravenda de draps a escala internacional", recorda Imma Fornt, actual directora de Papelmatic. Va ser el seu pare, Pablo Fornt Balsach, qui va decidir tancar el negoci de drapaire i obrir Papelmatic, inspirat en el seu viatge al Brasil. Així va néixer la companyia a mitjan dècada dels 60.
Imma Fornt recorda que en aquells moments era complicat importar productes a Espanya. Per això, es va optar per fabricar els dispensadors automàtics aquí. "A Espanya no existia", explica la directora de Papelmatics.
Del bany d'un bar a la Seat
El pare de l'Imma va començar a recórrer localitats del voltant de Barcelona, amb una maleta sota el braç, per ensenyar el nou producte. Sobretot en bars i restaurants. "Quan els veien, reien i els hi deien que a la taula no hi cabia. Es pensava que era per posar damunt la taula, per tovallons", recorda. Però aquell artefacte, anticipat en el temps, era per substituir les tovalloles de cotó dels banys. I van començar a créixer en l'hostaleria.
El salt important es va produir poc temps després, amb l'arribada d'un client de gran magnitud que encara mantenen. Un directiu de Seat anava habitualment a un bar que tenien un d'aquests dispensadors de Papelmatic. Es va interessar per la màquina i va decidir que la instal·laria a la seva fàbrica, per millorar la higiene dels treballadors. Així va ser com es va fer el pas a la indústria.
Actualment, els clients de Papelmatic són principalment la indústria, el sector agroalimentari, espais esportius i àmbit hospitalari. L'estacionalitat de l'hostaleria els va fer virar cap a una altra banda.
Creixement amb els clients
Papelmatic va començar a ampliar el seu catàleg de serveis a mesura que detectava les necessitats dels clients. Primer va ser el sabó líquid i més tard el paper higiènic. Al cap d'un temps van entrar al món sanitari i van començar a fabricar paper per les lliteres d'hospitals, entre altres. Va ser als anys 80 i l'empresa es va convertir en pionera en la comercialització d'aquests productes pels hospitals.
Imma Fornt: "Ens agrada tenir la independència com a fabricant"
Tot sempre fabricat per ells i també amb algunes innovacions, com un paper de cel·lulosa de polièster amb fibres sintètiques que era més resistent pels àmbits industrials. "Ens agrada tenir la independència com a fabricant i que ens permet desenvolupar productes a mida del client", explica Imma Fornt.
Ofereixen un ventall integral de tot allò relacionat amb la protecció, la neteja i la desinfecció de superfícies, des de l'assessorament fins als productes finals. El 1989 van deixar Sants i es van traslladar a una nau industrial de Cornellà, ja que necessitaven més espai pel creixement que estaven experimentant. Tot plegat enfocat especialment al mercat espanyol, on lideraven en diversos àmbits.
El paper dels Jocs Olímpics
Un moment que recorden amb orgull a Papelmatic són els Jocs Olímpics de Barcelona 92'. Va ser una de les empreses seleccionades com a proveïdor oficial de l'esdeveniment. "Se'ns va oferir l'oportunitat de donar tot el servei a la Barcelona Olímpica, als centres esportius i la zona de la Vila Olímpica. Va ser un punt d'inflexió", explica la directora de la companyia.
Això els va atorgar un augment del coneixement de la marca, també en mercats exteriors com Romania, Bulgària, Marroc, Argentina o Emirats Àrabs. Un reconeixement que els va permetre fer el salt internacional els anys posteriors, quan es patia la crisi postolímpica a Barcelona i Catalunya. Fins i tot van obrir una empresa pròpia a Argentina, tot i que poc a poc van tornar a centrar-se en el mercat espanyol. Avui en dia tenen distribuïdors oficials pel nord d'Àfrica, principalment.
Papelmatic, innovació tecnològica
"La nostra missió és ajudar la indústria i sector hospitalari i de serveis a millorar la higiene i desinfecció de les persones que hi treballen i dels processos". Així resumeix Imma Fornt la filosofia de Papelmatic. I és el que els ha portat a llançar al mercat HygieneIN, una solució tecnològica per la gestió de la higiene en àmbits professionals.
A través d'una aplicació, es poden controlar consums i l'estat d'edificis o màquines, el que ofereix informació per planificar les neteges o desinfeccions d'instal·lacions. "És un nou recurs per optimitzar la higiene i neteja corporativa, una oportunitat per cambiar la visió d'escàs valor afegit que sovint tenim del sector i avançar cap a la indispensable digitalització i major professionalització", resumeix Fornt.
No és l'única solució tecnològica de la companyia. També disposen del que es podria conèixer com a dispensadors de paper intel·ligents, amb l'ús de l'Internet de les coses. A través de sensors, s'alerta de manera automàtica quan s'acabarà un dispensador, sigui de manera predictiva o per deteccions amb temps real.
La casa del drapaire i coronavirus
Un dels valors que destaquen des de Papelmatic és la responsabilitat social corporativa. De fet, el besavi de l'Imma, va construir als 20 un gran edifici de 300 habitatges per acabar amb el barraquisme i que es va anomenar la casa del drapaire. Una voluntat de solidaritat que també han ofert els actuals responsables de l'empresa, amb donacions de material per fer front al coronavirus.
I és que la pandèmia ha significat un creixement de l'activitat per Papelmatic. Han passat d'una facturació de 7,6 a 8,3 milions d'euros del 2019 al 2020 i, enguany, esperen arribar als 9. "Ha sigut un any de molta feina, difícil", reconeix Fornt. Des de l'inici van començar a parlar amb proveïdors per disposar d'aquells materials imprescindibles, com guanys, mascaretes o desinfectants. "No n'hi havia", recorda.
Papelmatic és el proveïdor principal de l'Institut Català de la Salut i dels seus hospitals, per la qual cosa la seva funció era imprescindible. "Des del primer moment vam donar prioritat al sector hospitalari, que cap client nostre d'hospital es quedés sense material. I també la indústria alimentària", explica.
Al juny passat van decidir invertir en una màquina per fabricar mascaretes i en un laboratori blanc a la seva nau. L'objectiu era que cap hospital es quedés sense aquests productes essencials.