• Empresa
  • Parlem, l'operadora catalana que vol plantar cara als gegants espanyols

Parlem, l'operadora catalana que vol plantar cara als gegants espanyols

El fundador de Parlem es va vendre casa seva per poder completar el finançament inicial de la companyia

Ernest Pérez-Mas, fundador i CEO de Parlem |Cedida
Ernest Pérez-Mas, fundador i CEO de Parlem |Cedida
Bernat Bella
Periodista
17 de Maig de 2021

"Qui no s'arrisca, no pisca". Amb aquesta premissa Ernest Pérez-Mas va fundar Parlem amb l'objectiu de convertir-la en la primera gran operadora de telecomunicacions 100% catalana. Va entrar en funcionament el 2014 i avui en dia gestiona més de 30.000 connexions d'internet i 60.000 telefòniques. El Financial Times l'ha situat entre les 200 companyies europees que més creix, sent la primera estatal dins del sector de les telecomunicacions. El seu objectiu ara és anar aglutinant moltes petites operadores catalanes per poder acabar competint amb les grans companyies estatals.

 

La història es remunta a l'11 de Setembre de 2012, quan hi va haver la primera gran manifestació independentista als carrers de Barcelona. L'endemà, Pérez-Mas va anar a una fira de telecomunicacions a Madrid i va veure que no hi havia cap companyia catalana. "En aquell moment estava en voga el concepte d'operador ètnic, enfocat a un públic específic. Hi havia aquesta oportunitat", recorda. Aquest fet, sumat a la mobilització independentista, li va fer pensar que el consumidor començava a canviar el discurs i hi havia més sensibilitat en aquest sentit.

Jennifer López i el nom de Parlem

Una de les curiositats que envolten la fundació de Parlem és la tria del nom. Un camí en què Jennifer López té un paper indirecte. Buscant noms per la companyia, Pérez-Mas va veure un anunci d'una companyia americana que es deia Aló Diga, protagonitzat per la popular actriu.

 

Llavors va començar a pensar a batejar la futura empresa amb alguna expressió que els catalans utilitzessin en despenjar el telèfon. Però finament es va quedar amb Parlem. "Quan ens acomiadem, molta gent diu 'parlem'".

Vendre's la casa per fundar la companyia

Però el que ara és una companyia assenyalada pel Financial Times com una de les empreses amb més creixement, no va tenir uns inicis fàcils. "Parlem va néixer coixa", reconeix ara el CEO. I és que l'objectiu que es va marcar inicialment era aconseguir 7 milions d'euros de finançament i assolir una quota de mercat del 5,5% en cinc anys. Però no va ser així.

Pérez-Mas va iniciar un treball de camp per captar socis i fons. "Vaig fer més de 50 visites a famílies offices, ens va costar molt", recorda. La recuperació de la crisi financera encara era lenta i moltes operadores virtuals havien tancat. Finalment va aconseguir 2 milions d'euros, gràcies a l'aportació de Más Móvil (avui quarta operadora espanyola) i Ona Capital (un fons de capital de la família de Bon Preu i la família Carandell). Però no era suficient: "En altres circumstàncies potser hauríem dit, no fem res".

Pérez-Mas: "En un moment de la vida has de decidir"

En aquest punt és on Pérez-Mas va fer gairebé un salt al buit: es va vendre casa seva, va marxar de lloguer i va aportar el capital que n'havia tret a l'empresa. "En un moment de la vida has de decidir", assegura. Despés d'anys en multinacionals de les telecomunicacions, on havia liderat la refundació i expansió de moltes companyies, era el seu moment per impulsar el seu propi projecte.

Xavier Trias, la primera trucada

Un cop engegat el projecte, la primera trucada telefònica de Parlem la va fer l'alcalde Xavier Trias el 8 de novembre de 2014. La filosofia inicial era molt clara per Ernest Pérez-Mas: l'important era el client i l'atenció. "Les grans operadores venen de monopolis i la competència la basaven en les infraestructures. Pensaven que el seu gran valor era la cobertura, els cables", explica.

Però ell ja va veure que amb la liberalització del sector allò no tenia sentit: "No hi havia companyies que competissin en posar el client al centre". I és que ara la diferència de cobertura entre operadores és insignificant. Ni amb telèfon ni amb internet, on Espanya és el segon país del món amb més fibra òptica per habitant, només superada per Corea del Sud.

I els operadors comparteixen les infraestructures. Una infraestructura de Telefonica, la pot utilitzar també Orange per donar servei. "Es posen d'acord totes, és estúpid obrir un carrer i posar quatre cables diferents", emfatitza. De fet, hi ha grans operadores que s'han venut les seves infraestructures.

Parlem tenia clar que no volia construir la seva pròpia infraestructura. Per això va iniciar converses amb Telefonica per compartir-la. Però no van fructificar. Llavors van parlar amb Orange, però en aquell moment va aparèixer Más Móvil. Es van posar d'acord i, fins i tot, Más Móvil va aportar part del finançament inicial (actualment té el 0,9% de l'accionariat). Per això Parlem és una companyia virtual, perquè no té infraestructura.

Català i preu

Amb la mirada posada al client, el CEO de Parlem tenia clar que un dels passos era acostar-se al màxim al seu públic. "Un servei de proximitat, en català i en el teu idioma, que t'atengui gent com tu", resumeix. I oferir un preu competitiu.

Un dels dubtes és perquè les grans companyies com poden ser Telefonica o Orange no poden emprendre una guerra de preus. "No poden. La seva estructura és molt pesada, amb molta gent i sous elevadíssims", respon Pérez-Mas. A més, apunta que el seu nivell d'endeutament és elevadíssim: "En un entorn de pujada de tipus d'interès, els suposarà un gran problema".

Projecte de país

I en aquest context és on s'obre una nova oportunitat per Parlem. El seu CEO assegura que el futur del sector passa per grans fusions, procés similar al que s'ha viscut al sector bancari. "Ja està passant. Als Estats Units hi ha tres operadores grans, a Xina també. A Europa n'hi ha vuitanta. No té sentit".

Más Móvil ja està comprant companyies i Orange i Telefonica també volen anar concentrant empreses. També a Catalunya. I aquí és on pren protagonisme Parlem: "Abans que vinguin companyies de fora a concentrar les catalanes, potser hauríem de tenir una operadora mitjana catalana". "Ens consta", diu en referència a l'intent d'aquestes empreses en comprar societats catalanes. En el seu cas, però, no ha rebut cap intent de compra.

Pérez-Mas: "Quin país volem? Un país de valor afegit o un de low cost?"

Per això, Parlem també està intentant adquirir companyies catalanes i esdevenir aquesta operadora de referència al país. En pocs dies, Parlem anunciarà l'adquisició de dues operadores de país. I estan estudiant d'adquirir-ne altres. A més, tenen una altra compra quasi tancada al País Valencià de dues operadores més amb la voluntat de crear una filial 100% valenciana.

I per què és important mantenir una operadora catalana? "Quin país volem? Un país de valor afegit o un de low cost?", reflexiona Pérez-Mas.

Sortida a borsa i 10 milions

Per mantenir el seu creixement, ha decidit obrir una ronda de finançament de 10 milions d'euros per tal de començar a cotitzar al BME Growth (anteriorment Mercat Alternatiu Borsari). L'objectiu és mantenir el ritme de creixement, que el 2020 va ser de 70% en la facturació (fins als 18,7 milions). I obrir un camí que permeti "concentrar els operadors catalans (entre 40 i 80) per poder competir amb els operadors estatals".

I el pla de creixement també passa per cobrir els forats que actualment hi ha en les infraestructures, especialment en zones rurals. A través d'una "feina de formigueta" per anar cobrint aquests buits. La idea seria impulsar infraestructures en zones rurals, de manera col·laborativa amb altres companyies, creant una filial independent que ho gestioni. També en polígons.

Pérez-Mas: "Hi ha molts nuclis rurals amb falles de cobertura de fibra"

"Hi ha molts nuclis rurals amb falles de cobertura de fibra. La generalitat està tirant troncals pel país, però s'han de desplegar en els pobles. Hi ha molts pobles que no estan coberts que tenen pocs habitants i no són rendibles. Estem mirant de mutualitzar amb altres operadors. Si podem ser els primers, podem tenir una quota elevada de penetració", resumeix Pérez-Mas.

Aquesta és l'estratègia de Parlem per plantar cara als gegants com Orange o Telefonica.