• Empresa
  • Pastoret alimenta la via làctia

Pastoret alimenta la via làctia

L'empresa familiar de Sant Guim de Freixenet combina artesania i innovació per oferir productes lactis premium que ja triomfen a Hong Kong

Pastoret de la Segarra s'ha convertit en una empresa amb 13,5 milions d’euros de facturació
Pastoret de la Segarra s'ha convertit en una empresa amb 13,5 milions d’euros de facturació
Pau Garcia Fuster
25 d'Abril de 2016
Act. 25 d'Abril de 2016
Combinar màxima qualitat amb tradició, modernitat i innovació. Aquesta és la premissa del Pastoret de la Segarra, una empresa familiar de Sant Guim de Freixenet que ha aconseguit situar-se com la referència dels productes lactis premium. Al capdavant de la companyia hi ha Teresa Vallès i Xavier Pont, un matrimoni que ha convertit una petita producció artesanal de mató en una empresa que va tancar el 2015 amb 13,5 milions d'euros de facturació i 54 treballadors. La seixantena de referències amb les que compta ara el seu portfoli els obliga a mantenir una producció diària equivalent a 400.000 unitats del típic envàs de iogurt de 125g. Alimenten una via làctia que va començar a la província de Lleida i que ja ha arribat, de moment, fins a Hong Kong.

Pastoretés una de les empreses catalanes presents a la nova edició de la Fira Alimentària, que comença aquest dilluns a Barcelona. Un certamen que no és nou per a la companyia. "Hi hem estat sempre des que som al mercat. Fins i tot quan érem més petits hi anàvem de la mà dels distribuïdors", explica Teresa Vallès a VIA Empresa. Això significa que han viscut moltes edicions de l'Alimentària. No en va, Pastoret va néixer el 1992 gairebé de la casualitat. Una família d'activitat agrícola i ramadera que comença a fer mató amb la llet de cabra, més complicada de vendre. Un mató artesanal, fet a casa, amb tanta bona acollida entre amics i restaurants de la zona que va animar la família a crear una petita formatgeria.

Les oportunitats de la crisi
Mató, formatge fresc i iogurt natural van ser els principals productes de Pastoret fins al 2010, moment en el que van inaugurar unes noves instal·lacions que els han permès fer un pas endavant i ampliar el portfoli amb tot tipus de productes innovadors com els capricis de iogurt. Disposar d'una gamma més àmplia de productes els va permetre "començar la gran distribució a escala nacional, i al 2013 començar a exportar", recorda Vallès.

"Per nosaltres els anys de crisi van ser anys d'oportunitats perquè disposàvem d'una oferta diferenciada", afegeix. En uns moments on la gran distribució necessitava un estímul de compra davant del fre del consum, "van donar l'oportunitat a productes com els nostres de tenir un espai en aquest gran aparador. Així vam començar a tenir presència als lineals, la gent el va anar provant i va anar convencent per anar guanyant més espai". Per Teresa Vallès, la línia que millor expressa el que representa Pastoret són "els capricis de iogurt, que és el més innovador. Però totes les gammes són una oferta molt diferenciada de la categoria de lactis que hi havia".



I un cop més, la Fira Alimentària es creua en aquest punt amb la trajectòria de la família Pont. "L'edició del 2012 va marcar un abans i un després, perquè és on presentàvem totes les novetats i la imatge corporativa, va ser la presentació en societat del nou Pastoret". Aquesta exposició d'una oferta diferenciada "ens va fer atractius i visibles pels mercats estrangers. L'exportació la vam començar a través dels contactes fets a la fira".

Per Vallès, era el moment idoni per fer un canvi d'imatge corporativa "que transmetés els nostres valors de fusió d'artesania i innovació". Fins aleshores, recorda, "fèiem productes molt bons, però molt bàsics. Volíem fer un pas més amb productes de més valor afegit, com els capricis de iogurt".

L'aterratge a Hong Kong
L'expansió dels darrers cinc anys a Pastoret els ha permès créixer a un ritme de dos dígits. Per al 2016 preveuen un augment del 18% en la facturació. Tot i l'espectacularitat de la xifra, segons Teresa Vallès són números "bastant prudents"; mentre assenyala el llarg recorregut que encara tenen tant a escala nacional com internacional. Suïssa, Àustria, Dinamarca, la República Txeca, Suècia, Finlàndia, Bèlgica o Alemanya són alguns dels mercats on han introduït la seva combinació d'innovació i artesania.

Ara, però, també arriben a la Xina. Vallès recorda amb simpatia com a l'última edició de l'Alimentària, al 2014, se'ls va acostar una noia xinesa per conèixer els seus productes. "A Hong Kong hi ha una gran tendència per la gastronomia mediterrània, però nosaltres no pensàvem en aquest mercat", reconeix fent referència a la condició de fresc del seu producte, més fàcilment exportable a mercats propers com l'europeu.


Xavier Pont i Teresa Vallès comparteixen matrimoni i direcció de l'empresa.

Tot i que en aquella zona no són consumidors habituals de lactis, "ens va dir que no només volia vendre els productes a Hong Kong, sinó que volia muntar el Iogurt-Bar Pastoret". Al principis, confessa Vallès, la idea els va sobtar, però "estava tan entusiasmada que ens vam animar". Ara ja hi ha dues botigues on el producte arriba amb avió refrigerat i s'ofereix a un preu de venda per unitat de iogurt al voltant dels vuit euros. "És un preu que està suportant el cost addicional del transport. Hong Kong és un mercat que assumeix que els productes d'aquí són més cars", explica Vallès.

Distribuir la innovació
Vallès detalla que actualment el canal tradicional representa un 20% de les seves vendes. Una distribució que mantenen ells mateixos a la zona de Lleida i que a la resta del país encarreguen a distribuïdors. El gran volum de negoci, però, es concentra en el gran consum, que ja representa quasi el 60% de la facturació de Pastoret. La resta, indica, es dirigeix al canal professional, on fan "productes a mida que són matèria primera per a gelats o salses".

El seu producte innovador els ha situat com a referència en l'alimentació gurmet, i de fet formen part del clúster Catalunya Gourmet, dins del programa d'Acció Catalunya Clústers. Ara bé, Vallès assenyala que aquest qualificatiu prové més de la percepció que ofereixen. "Nosaltres no utilitzem gaire aquest concepte; la presentació del producte i el seu contingut ja permeten que la gent el posicioni molt bé", assegura. Vallès no es mostra preocupada perquè moltes marques vulguin apropiar-se d'aquest qualificatiu. Al capdavall, destaca, "l'important és que el producte respongui a les expectatives".



Sigui com sigui, aconseguir un producte d'alta qualitat requereix també en el cas de Pastoret prestar molta importància a la innovació. "El nostre concepte d'innovació és diferent del que té una empresa tecnològica. Nosaltres l'apliquem i la integrem a tots els àmbits de l'empresa, és el que ens ajuda a pensar millor els canvis", defineix Vallès.

La dirigent de Pastoret assegura que viuen la innovació "com una manera de fer diferent, que ens permet avançar i adaptar-nos als canvis". I és que els petits canvis són saborosos. O eren poderosos?