• Empresa
  • Patata, blat de moro i tela: el nou plàstic

Patata, blat de moro i tela: el nou plàstic

Les bosses de roba, els envasos de fècules, les canyetes de sucre o els porta entrepans de plàstic sense BPA són els candidats a substituir els materials contaminants

Envasos de midó de blat de moro, canya de sucre o plàstic reciclat com a substitut del plàstic
Envasos de midó de blat de moro, canya de sucre o plàstic reciclat com a substitut del plàstic
Barcelona
05 de Juny de 2018

Cigarretes, envasos de menjar, coberts, gots, ampolles, canyetes, bosses, embolcalls de caramels, bastonets de cotó per a les orelles i productes higiènics com compreses i tampons. Al mar es llancen cada any 8 milions de tones de plàstic que destrueixen l'ecosistema i aquesta és la llista dels 10 productes que més sovint es troben a les platges, els quals representen el 70% de les deixalles marines. I podrien substituir-se perfectament per altres matèries primeres com la fècula de patata, el blat de moro o la tela.

Ara la Comissió Europea vol fer-hi front. Prohibirà alguns d’aquests productes o promourà la seva reducció perquè considera que hi ha alternatives al mercat, però quines? En el marc del Dia Mundial del Medi Ambient, repassem alguns dels productes que ja es postulen com a candidats per ocupar el lloc del plàstic.

Vaixelles biodegradables

Sarau comercialitza des del 2007 coberts i plats compostables, seguint una estratègia que va encetar cap al 2000 convertint-se en la primera empresa a distribuir gots reutilitzables per a festes majors. “En pocs anys vam veure que la gent havia anat prenent consciència i que intentava reduir els residus, i vam apostar per productes biodegradables”, explica el gerent de la companyia, Jordi Estalella.

A Catalunya hi ha uns quants actors que treballen amb materials compostables, tot i que segons explica, “són fàbriques petites que han apostat sobretot per les bosses compostables”. Per això se’n van anar a Itàlia a buscar proveïdors, on tenen la patent per fabricar aquests articles.

Sarau ha facturat els primers cinc mesos del 2018 més que al llarg de tot l'any anterior

Fins al que portem d’any, l’empresa ja ha facturat més que en tot el 2017, el que demostra que el sector viu ara la seva eclosió. Pel que creu que d’aquí al 2025 veurem créixer de manera exponencial el nombre de distribuïdors i productors de materials i objectes d’ús quotidià alternatius. “I no només per part de càterings o empreses, com hem tingut fins ara, també per part del consumidor”, especifica. Perquè van començar treballant sobretot per a ajuntaments o companyies que celebraven esdeveniments concrets i van acabar obrint una botiga online per cobrir la demanda de particulars.

Assegura que el client fa la tria, en primer lloc, pel menor impacte que té sobre el medi ambient, però també perquè facilita el seu reciclatge: “Com que estem parlant de productes compostables, es pot barrejar amb les restes de menjar i llançar-ho tot a l’orgànica. A més, aguanta millor l’escalfor. És més car, però ho prefereixen”.

Envasos, gots, plats i ampolles sostenibles

Ecoologic, que segueix un model similar al de Sarau, proveeix les empreses del canal Horeca de tot tipus de materials fets de cartó kraft, polímer de midó de blat de moro o canya de sucre que són biodegradables. Ho comercialitza des de fa prop de vuit anys, quan van detectar una necessitat incipient al mercat. Així, les clàssiques capses de plàstic on van les hamburgueses i els envasos transparents de les amanides de les grans multinacionals, poden ser substituïdes per materials més sostenibles.

ecoologic vaixella compostable

Vaixella compostable d'Ecoologic

El seu gerent, Jordi Jofré, explica que a Espanya hi ha la “cultura del plàstic”: “No hi havia empreses que fessin materials biodegradables quan vam començar i ara encara n’hi ha poques perquè no té prou demanda. Per això el que més venem són els envasos transparents que recorden els convencionals”. A més a més, utilitzem molt el microones, el que és un desavantatge per als seus materials, que no poden ser escalfats. “Però tenen un avantatge”, subratlla, “t’obliguen a agafar un plat o un recipient de vidre i t’estalvies ingerir els tòxics que deixa anar el plàstic quan s’escalfa”.

Jofré: “A mesura que recicles un plàstic, va perdent propietats. Sempre arriba el final de la seva vida, que és quan es destina a productes que no són alimentació”

Més enllà dels productes compostables, també vénen ampolles de plàstic PET verge. És a dir, no és material reciclat que hagi perdut les seves propietats. Perquè si una confusió hi ha a la societat, segons el gerent d’Ecoologic, és que s’associa el terme ‘reciclat’ amb el de ‘bo’. “A mesura que recicles un plàstic, va perdent propietats. Sempre arriba el final de la seva vida, que és quan es destina a productes que no són alimentació. Però pel camí sempre va deixant residus”, assegura.

Així, les ampolles reutilitzables de plàstic, com les d’alumini, són la millor opció a la clàssica que es compra al supermercat i que acaba a les escombraries un cop buida.

Bosses de fècula de patata i roba

Ecoologic distribueix bosses de roba, paper kraft reciclat, de restes de fècules... com Ecopack Fluvià. I és que segurament la clàssica bossa de plàstic de la compra és el que més fàcilment s’ha substituït en els últims anys, quan les grans superfícies com Carrefour o Mercadona van començar a distribuir bosses de ràfia corporatives. Altres han fet una passa endavant, com Veritas, i des de fa vuit anys posa a l’abast dels clients bosses compostables de midons.

Tal com explica aquesta empresa a VIA Empresa, la fècula de patata és un dels materials més utilitzats. El van trobar a Alemanya i van haver d’adaptar la seva maquinària per a treballar-lo. Els productes que fabriquen són biodegradables i fotodegradables. Els primers es degraden per l’acció de microorganismes que faciliten el trencament d’estructures moleculars, mentre que en els segons és la llum solar que les destrueix. Desapareixen en quatre mesos.

Treballen, bàsicament, per al B2B, per a multinacionals que han trobat en aquests productes la manera de fer un petit canvi cap a una política més responsable. Ja tenen clients a tot l’Estat espanyol i França.

L’entrepà de mig matí sostenible

El substitut per a l’envàs de l’snack de mig matí que portem en paper de plata por ser substituït per un tupper, o també per un Boc’n’Roll, si es tracta d’un entrepà (o galetes, pa de pessic, fruita, fruits secs...). És una idea de Marca Diferencia, empresa especialitzada a crear productes per a campanyes mediambientals, que va néixer el 2011 arran una col·laboració amb centres educatius per conscienciar sobre la importància d’evitar els materials contaminants, segons explica la companyia.

boc'n'roll

Boc'n'roll per portar l'entrepà

En qüestió de set anys, ja és el seu producte estrella. Està fet de roba, plàstic reciclable i resistent (polièster lliure de BPA) i compta amb una tira de Velcro. Es pot posar a la rentadora, el que el fa ideal per usar-lo en el dia a dia i evitar el clàssic paper d’alumini. Un exercici que ja han fet més de 30.000 nens catalans, que el 2016 van deixar de generar fins a 1.400 kg de residus en una campanya de l’empresa amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

Marca Diferencia ja ven els seus productes a una vintena de països d’Europa i Àsia.

Canyes de còctel que es masteguen

En Víctor Manuel és un altre dels ideòlegs dels productes del futur. L’invent d’aquest barman és una canyeta de sucre anomenada Sorbos amb sabors diversos com llimona, gingebre, xocolata o maduixa que un dia va adonar-se de l’impacte que tenien aquests complements que posava als còctels.

Segons explica la responsable de comunicació de l’empresa, Inés Cegarra, el fundador va iniciar una col·laboració el 2016 amb la Universitat de Barcelona per desenvolupar una fórmula adient i pensar la maquinària perfecta per tenir un producte biodegradable i amb un cost assumible. “Si no tingués un preu bo, no seria mai una alternativa real als plàstics”, afirma.

Sorbos limon

Canyetes de Sorbos

Fa aproximadament un any que va sortir al mercat i ja s’han venut 3,5 milions d’unitats a 10 països diferents, amb la Xina com a mercat destacat. La companyia sap que l’actual lluita contra el sucre els va a la contra, però Cegarra matisa que la seva missió inicial era “substituir el plàstic i no ser menjada”. Afegeix que l’empresa treballa a incrementar el gruix de vendes per reduir els costos de producció i abaratir el cost per estendre el seu ús i convertir-la en una opció viable.

Adéu a les compreses i els tampons

Les dones, que formen la meitat de la població mundial, generen de mitjana 2.700 kg de residus no reciclables amb els productes d’higiene menstrual. Les compreses s’emporten el 80% de les vendes, segons explica la codirectora de Femme Fleur a VIA Empresa, Gemma Guasch, i el tampó es posiciona com el segon preferit per les usuàries.

La copa costa prop de 20 euros i dura 10 anys

Ara bé, en els darrers anys s’està imposant la copa menstrual. Aquesta cooperativa es va crear amb l’objectiu de donar alternatives a la població femenina i va començar precisament amb aquest producte. Però fa pocs mesos ha deixat de distribuir-lo precisament perquè “ja es pot trobar en molts llocs i hi ha marques moltes més marques”, assenyala.

La copa pot arribar a tenir una vida de 10 anys i té un cost d’entre 15 i 20 euros. “Un preu molt més econòmic que els convencionals”, recorda Guasch, qui afegeix que també és més còmode i saludable per a la dona. Està feta de silicona mèdica o d’elastòmer termoplàstic (TPE), dos materials segurs i que eviten l’exposició a elements químics de les compreses i els tampons.

cocoro

Cocoro ha dissenyat diversos models per normalitzar el seu ús

Com a complement, o com a recurs únic, Femme Fleur ha desenvolupat la primera roba interior per a dona per a la menstruació. Són calcetes que en la part interior porten cotó i absorbeixen tot el flux. “Potser no dura tant com una copa, però saps que fas una inversió de dos anys i que és una solució per a les dones que no volen usar la compresa”, apunta la codirectora. Són les Cocoro i són, també, el producte en el qual ara està centrada la cooperativa. El preu per unitat es troba sobre els 30 euros.