En un futur no molt llunyà, podrem anar a sopar a un restaurant i marxar just acabar de menjar sense haver de preocupar-nos per demanar el compte i pagar. El mateix que quan posem gasolina al nostre cotxe. "I és que el cotxe pot estar connectat i pot convertir-se perfectament en un mitjà de pagament", assenyala Manuel Orejas, director de màrqueting d'Arval, un dels socis del Payment Innovation Hub, que celebra aquest dimecres el seu primer any. Unes innovacions que, possiblement en dos o tres anys, ja podrem experimentar a tot arreu. "La tecnologia existeix, el repte és implementar-la", afegeix David Alonso, director de negoci de Samsung España.
El Payment Innovation Hub és una join venture creada per CaixaBank, Global Payments, Visa España, Samsung i Arval a finals de l'any 2017 amb l'objectiu de compaginar les capacitats, recursos i talent que tenen cada una d'aquestes grans empreses per trobar respostes comunes als desafiaments que es plantegen avui en dia en el sector del pagament.
Durant el seu primer any, el Payment Innovation Hub ha analitzat una cinquantena d'idees que s'han materialitzat en 20 projectes, molts d'ells encara en marxa. Durant el 2018, el hub ha rebut la visita de més de 7.000 persones i ha tancat acords per realitzar proves pilot als establiments Rodilla i amb la cadena de restauració Viena.
"Barcelona és un dels referents en innovació a escala europea, per la qual cosa no hi havia cap altre lloc on podia situar-se el Payment Innovation Hub, perquè aquí és on es respira innovació", ha apuntat Alonso. I és que el fet d'ubicar-se al Pier01 de Barcelona Tech City els ha permès innovar de la mà de les startups i estar en contacte amb la comunitat emprenedora barcelonina.
Una de les primeres innovacions en les quals està treballant el hub és el pagament invisible. Ara bé, el gran repte al davant és aconseguir un sistema de pagament al núvol que sigui segur i que s'adapti a la regulació. O que la regulació s'adapti a l'avenç de la tecnologia. "En un entorn en el qual apareixen moltes oportunitats, també hi ha molts riscos, però existeix la tecnologia perquè l'acció de pagament sigui segura", ha detallat Eduardo Prieto, director comercial de Visa España.
S'ha acabat fer cues per pagar
Durant la celebració del primer aniversari del Payment Innovation Hub també s'han presentat algunes de les solucions amb les quals s'ha estat treballant aquest any. Una d'elles és Grab & Go, una solució intel·ligent de check-out automàtic per a botigues que permet a l'usuari sortir de l'establiment amb els seus productes sense passar per un punt de caixa. D'altra banda, Scan & Go és una solució de self check que permet al comerciant l'eliminació de les caixes gràcies a la incorporació de codis QR escanetjables en tots els seus productes. D'aquesta manera, el client pot estalviar temps en el procés de sortida de la botiga mitjançant l'automatització del pagament. Actualment, el Payment Innovation Hub es troba buscant partners on realitzar proves pilots per aquestes dues solucions.
D'altra banda, en les pròximes setmanes s'iniciarà una prova pilot durant dos mesos a la cafeteria Rodilla ubicada al Pier01 en la qual es testarà el projecte Face to Pay, que permetrà pagar mitjançant reconeixement facial. Així mateix, també s'ha arribat a un acord amb la cadena de restaurants Viena per implementar la mateixa solució en un entorn amb un flux de clients més gran. Pagar amb la cara ja és una realitat.