• Empresa
  • Perucchi, el primer vermut fet a Catalunya amb 150 anys d’història

Perucchi, el primer vermut fet a Catalunya amb 150 anys d’història

Després de gairebé 150 anys d'història, Perucchi obre una nova etapa per consolidar-se com un referent del vermut més prèmium

El vermut Perucchi, el primer fabricat a Catalunya | Cedida
El vermut Perucchi, el primer fabricat a Catalunya | Cedida
02 de Gener de 2023

L'italià Augustus Perucchi va arribar a Catalunya a meitat del segle XIX i va ser el responsable d'elaborar el primer vermut de tot l'Estat. El 1876, va crear la marca Perucchi a Badalona i va idear un licor amb la barreja artesanal de vins, misteles, herbes i arrels, l'origen del vermut. Gairebé 150 anys després, l'activitat continua a Badalona i produeixen 120.000 botelles l'any.

Ara, s'albira un horitzó de creixement amb l'adquisició de l'empresa per part del fons d'inversió Magellan & Cheers, dirigit per Jean-Noël Reynaud, amb una llarga experiència en empreses com Coca-Cola, Lactalis o Marie Brizard. L'objectiu és multiplicar el negoci de Perucchi per cinc en els pròxims anys.

Jean-Noël Reynaud: "Una de les grans joies del mercat de begudes espirituoses"

"És típicament la història d'una marca interessant, amb un ADN molt ric al territori i un saber fer increïble", destaca Reynaud sobre Perucchi, que la defineix com "una de les grans joies del mercat de begudes espirituoses". Un producte d'alta gamma, molta qualitat i que no ha oblidat les seves arrels artesanals.

De fet, utilitzen les mateixes calderes i tines d'envelliment que es van instal·lar al segle XIX a la planta de Badalona. Tot i mantenir la producció artesanal, el catàleg de Perucchi s'ha anat expandint durant les últimes dècades amb nous licors, aperitius i una gran varietat de vermuts. D'entre tots ells destaca el Vermouth Perucchi Selección Especial, que manté la recepta original de 1876 amb la barreja de més de 50 botànics.

Proveïdors de la Casa Reial

"Entre els murs de les instal·lacions de Perucchi, gairebé un segle i mig després, l'activitat pràcticament no ha variat. La qualitat del vermut Perucchi roman inamovible gràcies als processos artesanals de maceració, trituració, infusió, premsatge i filtrat, envellint en soleres d'edats centenàries", destaquen. No és casualitat que sigui el proveïdor oficial de la Casa Reial Espanyola.

vermut perucchi
El vermut Perucchi manté alguns processos d'elaboració del segle XIX | Cedida

Impuls a Perucchi

El 2017, Perucchi ja va viure un canvi de mans i va passar a ser propietat d'Àlex Soler i Eduardo Fló, dos empresaris catalans amb experiència en el sector. Cinc anys després, ha arribat el fons Magellan & Cheers, que tot i ser francès, té la base d'operacions a Barcelona.

"Té una qualitat i un saber fer que no tenen altres mercats de vermut. És una marca única amb molt potencial". Aquest és el potencial que va detectar Reynaud per apostar per Perucchi com la primera adquisició del nou grup. "Fins ara, Perucchi no tenia els diners per créixer i desenvolupar-se en un mercat que evoluciona cap a marques arrelada al territori i més artesanals", emfatitza.

Reynaud: "No són moltes les marques a Europa que siguin compatibles amb el nostre ADN i Perucchi és una d'elles"

La filosofia de Magellan & Cheers passa per crear un conglomerat de marques de begudes alcohòliques d'alta qualitat, amb orígens al territori i artesanals. "No són moltes les marques a Europa que siguin compatibles amb el nostre ADN i Perucchi és una d'elles", assegura. Tenen el focus posat a Espanya, França, Suïssa, Portugal i Itàlia.

Reynaud: "Són marques que totes tenen un sostre de vidre"

"Són marques que totes tenen un sostre de vidre. Si es mantenen independents, no tenen diners per desplegar-se en el mercat", afegeix. Per això, invertiran 150 milions d'euros en adquirir marques de begudes alcohòliques artesanes i de qualitat durant el 2023. Perucchi ha estat la primera de moltes.

Amb aquesta unió crearan una xarxa única que permetrà arribar a més distribuïdors i tenir molta més presència al territori, amb la possibilitat d'invertir més diners. Amb Perucchi, l'objectiu és tenir molta més presència a supermercats, botigues i bars de tot l'Estat. I amb la vista posada d'arribar a altres països europeus i als Estats Units. El pla? Incrementar per cinc el volum de la marca fins al 2028.

Les begudes artesanals

Reynaud té clar que el mercat global està virant cap a les marques de begudes artesanals. A Estats Units, es preveu un creixement del 10% anual en aquest sector. Posa d'exemple el vodka Tito's als Estats Units, que en quinze anys ha passat a dominar el mercat. "La consciència del consumidor va cap aquí", apunta.

I considera que el vermut tindrà un paper molt rellevant. En un any, a Espanya s'ha incrementat un 10%. La seva predicció és que el vermut està experimentant el que ha viscut la ginebra els últims anys: Fa vint anys, només hi havia Larios. Ara hi ha moltes marques, moltes artesanals i prèmium".

L'objectiu és situar Perucchi en aquest esglaó i convertir-la en un referent del vermut, que ja de per si és una beguda molt arrelada a Catalunya.