Pocs sectors han vist el seu business as usual sacsejat per la combinació entre pandèmia i transició ecològica com la logística. Els confinaments, el boom del comerçelectrònic i les crisis globals de les cadenes de subministraments han anat de la mà de les reduccions d'emissions i la recerca de l'eficiència en energia i matèries primeres, que han marcat una indústria que difícilment recuperarà molts dels processos que considerava normals fa només tres exercicis. Com en tantes altres cadenes de valor, la logística ha accelerat amb la pandèmia processos, com l'automatització i la robotització, que abans es preveien per a ciclesllargs – quatre o cinc anys, que s'han condensat en uns pocs mesos. Així ho constata Marina Uceda, directora de Pick&Pack, el congrés de packaging i intralogística que celebra la seva segona edició, la primera a Ifema Madrid, amb l'optimisme de les coses noves.
L'empaquetatge i la logística interna – els processos logístics que es donen dins de la mateixa empresa, des de la recepció de matèries primeres fins al seu delivery al client final – "han estat un sector molt afectat per la pandèmia, però que ha tingut un gran creixement" durant els darrers dos anys, impulsats per un forçat creixement del comerç electrònic durant el confinament, i que la indústria coincideix que ha vingut per quedar-se. Aquesta transformació ha estat fàcilment assumible per als grans actors del retail del mercat espanyol, però un ecosistema format en amplíssima majoria per pimes s'ha vist, sovint, superat per unes transformacions que "en un altre moment, hagueren suposat cinc anys".
"La logística ha estat un sector molt afectat per la pandèmia, però que ha tingut un gran creixement"
Pick&Pack celebra la seva segona edició amb aquestes necessitats en ment. "El saló ofereix molts valors afegits: oferim casos pràctics, aprenentatges, networking..." celebra Uceda, que, tot i que no espera que s'arribin als nivells d'assistència del 2020 – el saló es va celebrar a Fira de Barcelona abans de les restriccions provocades per la pandèmia – considera que el visitant té molta més qualitat. Entre els 5.000 congressistes que esperen que passin per Ifema durant els pròxims tres dies, la gran majoria serà un player rellevant al mercat. "Qui s'aixeca del seu despatx per anar a un congrés és perquè necessàriament hi té interés", raona Uceda.
Els aprenentatges que vol oferir Pick&Pack són transversals per a tot el sector, aplicables a empreses i iniciatives de tota mida. En aquest sentit, Uceda celebra la presència a Ifema d'alguns dels gegants del gran consum, les empreses que han tingut més recursos per gestionar la forçosa transformació dels seus processos logístics. La directora destaca especialment les grans empreses i superfícies com a casos d'èxit de què els assistents poden aprendre. Companyies com Coca-Cola – mitjançant el seu director de logística Gonzalo Madurga– IKEA – de la mà de la Supply Chain Development Leticia Biescas – o la directora d'innovació i procediments de Sony DC Annabell Moser posaran a l'abast de les empreses logístiques del país les transformacions més adients per a cada situació i la forma més eficient d'implementar-les.
Logística verda i en femení
Els ràpids processos de renovació de l'empresa logística no només han deixat bona part del sector endarrerida quant a les aplicacions tecnològiques necessàries per a gestionar la nova indústria, sinó també quant al talent. "Les empreses han hagut d'automatitzar-se molt ràpidament, i ara estan immerses en un procés de gestió del talent molt fort", apunta Uceda. Des de l'organització del saló lamenten, en aquest sentit, que tot i l'imponent creixement del sector logístic en els darrers dos anys, aquesta continua sent una "indústria desconeguda per als professionals més joves". També és parcialment aliena al talent femení, en tant que menys d'una quarta part dels nous contractes en logística durant els primers 10 mesos de 2021 han estat signats per dones.
Pick&Pack oferirà, així, visibilitat a dones amb gran èxit en la gestió de la logística empresarial. Dins l'European Intralogistics Summit 2022 – un dels quatre congressos separats presents als salons d'Ifema durant els pròxims dies – explicaran la seva experiència en un sector encara marcadament masculí directives especialitzades en el sector com la responsable de verticals de Tiba Group, BlancaRomeu; Carile Nyer, DePuy Synthes Lead de Johnson&Johnson a Espanya, o la directora de comunicació i màrqueting d'Unsyncro, Núria Fuentes. L'elevada presència de referents industrials respon a la propera relació entre Pick&Pack i la cadena de valor logística, que Uceda destaca. "Som un saló fet per i per a la indústria".
"Pick&Pack és un saló fet per i per a la indústria"
Més enllà de la complicada gestió de talent, el saló ha volgut estar "bastant enfocat a la sostenibilitat". Com declara la mateixa directora del congrés, el repte de l'adaptació a la transició ecològica està especialment present en la indústria logística espanyola, una amb "moltes emissions en comparació amb els veïns europeus". L'adaptació als canvis legislatius en l'entorn industrial encaminats al compliment dels objectius de desenvolupament sostenible requereix, segons Uceda, "millores" dins el sector. "El packaging es veu especialment afectat per aquesta problemàtica pels envasos de plàstic", una característica que necessita una transició integral en moltes empreses i que s'afegirà a, per exemple, noves càrregues impositives relacionades amb la transició ecològica. Moltes de les innovacions presentades al congrés, de fet, van en el sentit de l'augment de l'eficiència i els nous materials, amb propostes de fabricació additiva, nous materials o impressió en 3D de referents internacionals com Tetra Pak, System Logistics, Knayf Industries o Toyota.
Quatre salons per doblar efectius
En el marc de Pick&Pack se celebraran quatre congressos especialitzats. A l'European Intralogistics Summit 2022 s'afegeixen el Congrés Nacional de Packaging 4.0 i els dos Alimarkets, un dedicat a la logística de gran consum i l'altre a solucions d'embalatge per a gran consum. Les reunions celebrades sota la marca del congrés del sector gran consum aporten "un gran valor", afirma Uceda, pels especialment rellevants representants de la indústria que portarà a Madrid.
Amb aquesta infraestructura, el doble de zona expositiva que a la primera edició de 2020 i uns 40 expositors especialitzats al sector, l'organització és especialment optimista amb aquesta edició de Pick&Pack. "És molt estrany que algunes de les grans marques ofereixin les seves solucions a un congrés – admet Uceda – però vindran a Pick&Pack". De la mà de Coca-Cola, Europastry o l'Oreal, així, la directora del congrés espera que, de cara a 2023, es dupliquin totes les magnituds: visitants, congressistes, expositors i superfície disponible. La indústria logística, afirma Uceda, està responent als esforços del saló – i al seu trasllat a la capital de l'Estat, que respon, segons Uceda, a que "el sector ho havia demanat".