• Empresa
  • PiMEs Day, el salt digital de l'empresa barcelonina

PiMEs Day, el salt digital de l'empresa barcelonina

La Mobile Week Barcelona s'obre a petits empresaris i treballadors autònoms per impulsar la seva digitalització i explicar de primera mà les eines al seu abast per a implementar-la

La directora de transformació digital de Damm Laura Gil i la responsable de la Mobile Week Barcelona Cristina Colom durant la inauguració del PiMEs Day | Cedida
La directora de transformació digital de Damm Laura Gil i la responsable de la Mobile Week Barcelona Cristina Colom durant la inauguració del PiMEs Day | Cedida
Barcelona
31 de Març de 2022
Act. 31 de Març de 2022

"La digitalització és una millora de la qualitatdevida de les empreses". El director de tecnologia i innovació de Pimec, AndreuBru, celebra la predisposició d'un teixit empresarial català "sensibilitzat" pel que fa a la idoneïtat de les noves aplicacions tecnològiques als seus negocis. La presentació de les possibilitats del programa KitDigital del Ministeri d'Afers Econòmics durant el PiMEs Day de la Mobile Week Barcelona – dedicada principalment a petits empresaris i autònoms de la ciutat – s'ha allargat prop de mitja hora per les preguntes dels assistents, conscients de l'oportunitat que les ajudes a la digitalització suposen per als seus negocis. Durant la presentació de la jornada, la directora de transformació digital de Damm LauraGil – en el rol de host d'un esdeveniment celebrat a l'Antiga Fàbrica Damm – ha celebrat un futurdigital per a la pime del país "del que ningú es pot quedar fora".

El primer PiMEs Day de la Mobile Week Barcelona arriba per assegurar el compliment de la missió que es marcava el CEO de Mobile World Capital Barcelona Carlos Grau durant la inauguració de la setmana: posar les innovacions tecnològiques que es presenten al Mobile World Congress a l'abast de la ciutadania del país, i, necessàriament, del seu ecosistema empresarial."Ens vam qüestionar si la Mobile Week estava arribant a tothom, i vam veure un públic potencial molt significatiu que ocupa el 97% del teixit productiu", com són les petites i mitjanes empreses, explica la responsable de Mobile Week Barcelona a Mobile World Capital CristinaColom. La visió de la jornada, així, implica solidificar la posició de les pimes de la ciutat i el país en un procés que "ha arribat per a quedar-s'hi". "Amb la digitalització no hi ha marxa enrere", planteja Colom; i amb PiMEs Day s'espera, de fet, avançar-hi.

Gil: "Tenim la responsabilitat d'ajudar a les pimes, perquè la seva digitalització beneficia a tot el país"

Les entitats col·laboradores de la jornada – a banda de Damm s'hi troben la mateixa Pimec, la UOC, CiberVoluntarios o Barcelona Activa, així com CaixaBank – situen al nivell de la petita empresa el coneixement i l'aplicació de processos de transformació que sovint es poden veure molt llunyans. Les sessions de la jornada han estat en línia amb les prioritats de digitalització marcades per la mateixa Mobile World Capital per a la seva setmana; des de les millores en els processos de venda a la gestió interna, passant per la ciberseguretat o el combat contra les bretxes digitals, també en el món de l'empresa. "Volem facilitar eines i incentivar el repte de la digitalització, per al que les empreses s'han de preparar", declara Colom.

Les ponències, tallers i xerrades celebrats a l'Antiga Fàbrica Damm amb motiu d'aquesta jornada han girat al voltant d'algunes de les qüestions clau que des de l'organització de la setmana s'han volgut destacar com a centrals en la digitalització d'empreses i persones usuàries. Des de la ciberseguretat fins a la relació amb els clients, passant per les bretxes digitals – i totes les desigualtats que aquestes contenen – el PiMEs Day ha integrat la tasca de la transició tecnològica de les pimes en el seu context social. "Tenim la responsabilitat d'ajudar a les pimes, perquè la seva digitalització beneficia a tot el país", considera Gil.

Recursos a l'abast

"Ens plantegem com un servei públic, volem que les empreses millorin perquè la ciutat millori", apunta AuroraMorales, tècnica assessora en estratègia empresarial al departament de serveis a empreses de Barcelona Activa. Les persones tècniques de l'agència de l'Ajuntament han tingut una presència constant durant les prop de 10 hores de jornada per fer una primera presa de contacte amb les pimes assistents. Una bona part de la tasca de les entitats que vulguin assistir en la digitalització és explicar com són aquests processos, com s'implementen i quins són els seus retorns. "Moltes empreses venen embadalides de les promeses de digitalització; i no és ni tan bonic ni tan lleig", avisa Morales, una altra de les tècniques de Barcelona Activa presents a l'Antiga Fàbrica. La tasca, doncs, demana instaurar unes "expectatives més realistes": una aposta de digitalització com a pla estratègic, amb una gran potència transformadora, però a la que no s'exigeixin retorns immediats. "Si es fa una bona digitalització i es treballa bé, acabaràs tenint més ingressos i més clients", afegeix Susana VegaGonzález, una altra de les tècniques de Barcelona Activa presents a l'Antiga Fàbrica.

Vega González: "Després de la pandèmia, els empresaris i empresàries han vist molt clar que la digitalització té retorn"

Bru, per la seva banda, contempla un enorme potencial en una pime catalana digitalitzada, un fins i tot més gran que el que es pot esperar de les petites i mitjanes empreses del conjunt de l'Estat. Pimec ha participat en la jornada amb l'objectiu de fer arribar les possibilitats del Kit Digital a un teixit empresarial conscient, defensa el director de digitalització, del que els pot aportar. "A Catalunya som líders de peticions – un 20% de les sol·licituds per a les subvencions, recorda Bru, són catalanes – perquè hi ha la sensibilitat, i es fa una feina de sensibilització, sobre la digitalització en les empreses". Una feina que el representant de la patronal reconeix a esdeveniments com el PiMEs Day de la Mobile Week.

"Després de la pandèmia, els empresaris i empresàries han vist molt clar que la digitalització té retorn", identifica González, que reconeix, talment com Bru, una sensibilitat destacada cap a la necessitat d'adaptar-se tecnològicament entre les pimes de la ciutat. Els processos de formació i assessorament com els de Barcelona Activa de la mà amb el Cibernàrium, el Kit Digital o la mateixa Mobile Week serveixen per alleugerir el pes de la transició d'uns petits empresaris que "són com homes orquestra, i només els hi falta un plat més a tocar", ironitza Morales. Tot i que les tècniques reconeixen que la principal barrera és la dels recursos immediats – quelcom que s'adreça parcialment amb un programa com el Kit Digital – el canvi de xip, la integració correcta de les diferents tecnologies en el procés de l'empresa, és igual de necessària. "És un canvi d'hàbits – concedeix Bru – hi ha empreses que passen de gestionar-se amb excel, word i whatsapp a solucions de gestió. Això tindrà un gran efecte tractor".

Una bretxa amb molts eixos

Durant totes les seves edicions, la Mobile Week Barcelona ha posat un focus especialment intens en el tancament de les bretxes digitals. Si bé la formació en les competències tecnològiques i l'accés a dispositius i xarxes és part essencial d'aquest tancament, el focus en la relació entre digitalització i humanisme d'aquesta sisena edició ha col·locat en primera plana les diverses coordenades de desigualtat que s'hi contenen, especialment quant a la bretxa de gènere. La relació entre aquest vector d'injustícia i el sector tecnològic es fa patent quan s'observa la masculinització de la seva força de treball. "Només hi ha un 29% de dones en sectors digitals", lamenta la coordinadora del Gender Equality Tech Hub (GETHub) Patricia Fernández Carrelo – una xifra que baixa quan s'escalen els llocs d'autoritat a les empreses tecnològiques, fins al 19,5%.

Les ponents de la presentació del Gender Equality Tech Hub | Cedida

Les ponents de la presentació del Gender Equality Tech Hub | Cedida

Una de les sessions centrals de la jornada ha estat, així, la presentació d'aquest GETHub, una iniciativa de l'Ajuntament en col·laboració amb l'acadèmia tecnològica per a dones Allwomen.tech. La seva cofundadora i CEO LauraFernándezGiménez reivindica les feines de les dones en els sectors digitals en tant que això assegura no només "feines ben remunerades en un sector que decideix com vivim", sinó també la necessària perspectiva de gènere – i diversitat en general – que sovint no està present en el desenvolupament de solucions tecnològiques. "Hi ha un biaix tecnològic quan qui crea un producte són només homes blancs de mitjana edat, amb estudis i ingressos", afegeix Fernàndez, que considera una part essencial de la digitalització de les empreses el fet d'"afegir a la resta de persones si volem crear productes i serveis que donin resposta a totes les necessitats".

La cofundadora i CEO d'Iterem, Aysel Palacios, amb una llarga carrera en el sector de la consultoria informàtica, aporta l'experiència d'una pime digital i amb perspectiva de gènere. Membre, de fet, d'aquest GETHub, l'enginyera detecta diverses mesures concretes que es poden prendre per facilitar l'adhesió de les dones a les indústries tecnològiques i l'aplicació de la seva perspectiva als entorns digitals. En un sector molt donat a les jornades maratonianes, es podia observar com els llocs directius estaven reservats per a homes que, sense el pes de l'assignació de les tasques de cures familiars, per exemple, podien dedicar més hores que les seves companyes a la feina. En aquest sentit, la reducció de les jornades – per fomentar també la corresponsabilitat dels homes fora del lloc de treball – o la integració de les hores formatives dins la jornada són factors, confirma la CEO, molt habilitadors per a la incorporació i promoció del talent femení. Una promoció, a més, que afavoreix el fet empresarial contemporani, en tant que "les empreses dirigides per dones tenen millors puntuacions en qüestions com la consciència social o mediambiental".

"No podem deixar fora de l'economia digital les dones, perquè se les exclou de la redistribució de la riquesa", avisa la CEO i fundadora de DigitalFems Thais Ruiz de Alda, que, des del PiMEs Day, fa una crida a la presa de mesures contra l'escletxa digital de gènere. "L'economia està digitalitzada, i excloent les mirades diverses d'aquests processos, la societat s'empobreix". La qüestió és, a més, de voluntat, en tant que si bé és cert que la masculinització del sector digital ha estat una barrera per a l'entrada de moltes dones joves a camins formatius STEM, actualment el talent és divers i abundant. "DigitalFems treballa només amb dones, i tampoc ha estat molt difícil perquè n'hi ha moltes, i molt bones".

Firewalls i marketplaces

La digitalització de les pimes, amb l'ample abast de mesures, dispositius i estructures que ocupa, és, al cap i a la fi, una munió de canvis específics. Bona part de les sessions durant la jornada de les pimes de la Mobile Week Barcelona s'han dedicat, de fet, a aquestes tasques concretes que es fan necessàries per a la transició digital – algunes de les més exitoses. Els professors de la Universitat Oberta de Catalunya OriolRius i Amadeu Albós han ofert els assistents ponències dedicades a la digitalització del negoci, amb un especial focus en la ciberseguretat. "Sospita per defecte" ha estat el missatge central de les xerrades sobre seguretat de Rius, en què ha donat consells als empresaris per a la gestió de la seva privacitat amb tècniques accessibles – des de l'ús de plataformes segures fins al coneixement de les extensions dels arxius, la revisió dels correus o l'actualització de les còpies de seguretat. Albós, per la seva banda, ha fet una repassada estructural dels mecanismes de defensa de les organitzacions davant amenaces externes.

El professor de la UOC Oriol Rius durant una de les xerrades al PiMEs Day | Cedida

El professor de la UOC Oriol Rius durant una de les xerrades al PiMEs Day | Cedida

 

Per la seva banda, la xarxa de voluntariat tecnològic Cibervoluntarios ha ofert tallers operatius i aterrats als empresaris assistents al voltant del màrqueting digital i la transició a l'e-commerce. Les seves sessions han fluctuat des de l'ús de plataformes de desenvolupament de marketplaces – sigui amb codi o amb format drag and drop – fins a qüestions més avançades, com el retail físic 2.0, l'anàlisi de mètriques digitals per comprovar els resultats de campanyes o la seguretat dels servidors externs envers els in-house per al tractament de les seves dades.

Amb tot, la jornada PiMEs Day de la Mobile Week Barcelona ha ofert una aproximació estratègica i holística al teixit empresarial del país per enfrontar el seu necessari procés de digitalització. "Englobar totes les àrees" de la transformació tecnològica de l'empresa esdevé essencial, com defensava Vega González, i l'esdeveniment ha donat compte d'aquesta multiplicitat de factors. "Estem aquí per causar impacte – impactar les persones i les pimes", conclou una optimista Gil, obstinada a "veure el got mig ple".