23
de Juny
de
2016
Aquest dijous, i durant tot el mes de juny, les 10 botigues de la Pirotècnia Estalella estan treballant a ple rendiment. No en va, les vendes per Sant Joan suposen el 35% de la facturació anual d'aquesta empresa familiar nascuda el 1916. I no ha de ser fàcil viure només de la festa, però la família Estalella ha aconseguit mantenir quatre generacions després un negoci familiar que es va iniciar per l'afició del seu besavi a la pirotècnia. "Ho va començar com un hobby i en aquella època, a vegades, podies fer d'aquestes una professió", explica Manel Estalella Forteza, director general des de 1992 i màxim responsable actual de l'empresa.
Els seus productes es comercialitzen als establiments de Viladecans –de llarga tradició i on s'ubiquen les oficines-, del cèntric carrer Aribau de Barcelona o de la mateixa Rodonyà, localitat tarragonina on també s'erigeix la fàbrica de 8.000 metres quadrats des de la que produeixen el material pirotècnic. "Antigament Sant Joan suposava el 90% de la facturació anual, però ara per sort hi ha altres campanyes que també fem i s'ha anat reduint el pes específic de Sant Joan en el nostre compte de resultats", apunta Estalella.
La resta de la seva facturació la trobem en els actes de cultura popular catalana, colles de diables i dracs, un sector en què s'han posicionat i que suma un important percentatge als 2,5 milions d'euros de facturació anual. També distribueixen a majoristes i distribuïdors d'altres territoris de l'Estat espanyol en què els focs d'artifici, les carcasses i els petards són un imprescindible en les seves celebracions, com és el cas de les Falles de València o les festes de Cap d'Any a Madrid o Andalusia.
En els últims cinc anys, es calcula que la firma ha venut més d'1.500 tones de pirotècnia. En aquest temps les preferències i els gustos dels consumidors en matèria de pirotècnia han canviat i afirmen que avui dia al voltant del 60% dels articles que es venen són de llum. No obstant això també tenen en compte les noves tendències, "la importació massiva ha contribuït a crear certes tendències en el consum d'articles pirotècnics. Des de fa temps observem un auge en la venda de bateries, que s'han fet molt populars pel seu fàcil i segur maneig i pels seus impactants efectes visuals. D'altra banda, i sobretot per al públic infantil i familiar, hi ha molta demanda dels lots, que ofereixen una excel·lent relació qualitat-quantitat i preu".
Una empresa molt familiar
La intensitat de la feina d'aquests dies es veu també en el repunt de les contractacions, ja que de 12 treballadors es passa a un centenar que s'hi sumen tant en l'àrea de fabricació com, principalment, en la venda i distribució del material. Molts dels treballadors porten per cognom Estalella, ja que la feina que va començar amb Manel Estalella Bosch va ser desenvolupada anys més tard pel seu fill, Manel Estalella Codina i la seva esposa, María Teresa Forteza.
En 1992, el matrimoni va cedir la batuta al seu fill i actual director i a la seva dona, Natividad Tolosa, que compten amb l'estreta col·laboració dels seus fills Mónica i Manuel, els quals treballen ja en les instal·lacions de Rodonyà que són les últimes en les quals ha recalat la firma després d'anys de canvis i d'uns quants accidents de gravetat.
Una història d'episodis
"La nostra història és quasi una història de mudances, hem anat canviant molt", explica Estalella, enumerant després que des de l'originari taller del carrer Aragó de Barcelona la firma es va mudar a L'Hospitalet de Llobregat. Després les onades migratòries van obligar-los a desplaçar-se a Viladecans allà pels anys seixanta, "però el 2009 també vam desplaçar-nos i ara estem a Rodonyà, que és l'últim canvi que esperem per als pròxims 40 i 50 anys de la firma", diu amb un alè de nostàlgia.
També la seva és una història salpicada d'incidents, com quan a la Guerra Civil Espanyola van veure's obligats a produir armament per al ban republicà. Un altre episodi històric es va produir el 1958 quan Manel Estalella Bosch i el seu fill Josep va morir en un accident de feina, el que va fer augmentar les condicions de seguretat de l'empresa, que va tornar a viure un episodi convuls amb l'incendi de la planta de Rodonyà que va deixar un ferit lleu, al gener de 2014.
Els seus productes es comercialitzen als establiments de Viladecans –de llarga tradició i on s'ubiquen les oficines-, del cèntric carrer Aribau de Barcelona o de la mateixa Rodonyà, localitat tarragonina on també s'erigeix la fàbrica de 8.000 metres quadrats des de la que produeixen el material pirotècnic. "Antigament Sant Joan suposava el 90% de la facturació anual, però ara per sort hi ha altres campanyes que també fem i s'ha anat reduint el pes específic de Sant Joan en el nostre compte de resultats", apunta Estalella.
Espectacle de pirotècnia amb material Estalella. Cedida |
La resta de la seva facturació la trobem en els actes de cultura popular catalana, colles de diables i dracs, un sector en què s'han posicionat i que suma un important percentatge als 2,5 milions d'euros de facturació anual. També distribueixen a majoristes i distribuïdors d'altres territoris de l'Estat espanyol en què els focs d'artifici, les carcasses i els petards són un imprescindible en les seves celebracions, com és el cas de les Falles de València o les festes de Cap d'Any a Madrid o Andalusia.
En els últims cinc anys, es calcula que la firma ha venut més d'1.500 tones de pirotècnia. En aquest temps les preferències i els gustos dels consumidors en matèria de pirotècnia han canviat i afirmen que avui dia al voltant del 60% dels articles que es venen són de llum. No obstant això també tenen en compte les noves tendències, "la importació massiva ha contribuït a crear certes tendències en el consum d'articles pirotècnics. Des de fa temps observem un auge en la venda de bateries, que s'han fet molt populars pel seu fàcil i segur maneig i pels seus impactants efectes visuals. D'altra banda, i sobretot per al públic infantil i familiar, hi ha molta demanda dels lots, que ofereixen una excel·lent relació qualitat-quantitat i preu".
Una empresa molt familiar
La intensitat de la feina d'aquests dies es veu també en el repunt de les contractacions, ja que de 12 treballadors es passa a un centenar que s'hi sumen tant en l'àrea de fabricació com, principalment, en la venda i distribució del material. Molts dels treballadors porten per cognom Estalella, ja que la feina que va començar amb Manel Estalella Bosch va ser desenvolupada anys més tard pel seu fill, Manel Estalella Codina i la seva esposa, María Teresa Forteza.
La família Estalella, en una de les botigues de la firma. Cedida |
En 1992, el matrimoni va cedir la batuta al seu fill i actual director i a la seva dona, Natividad Tolosa, que compten amb l'estreta col·laboració dels seus fills Mónica i Manuel, els quals treballen ja en les instal·lacions de Rodonyà que són les últimes en les quals ha recalat la firma després d'anys de canvis i d'uns quants accidents de gravetat.
Una història d'episodis
"La nostra història és quasi una història de mudances, hem anat canviant molt", explica Estalella, enumerant després que des de l'originari taller del carrer Aragó de Barcelona la firma es va mudar a L'Hospitalet de Llobregat. Després les onades migratòries van obligar-los a desplaçar-se a Viladecans allà pels anys seixanta, "però el 2009 també vam desplaçar-nos i ara estem a Rodonyà, que és l'últim canvi que esperem per als pròxims 40 i 50 anys de la firma", diu amb un alè de nostàlgia.
També la seva és una història salpicada d'incidents, com quan a la Guerra Civil Espanyola van veure's obligats a produir armament per al ban republicà. Un altre episodi històric es va produir el 1958 quan Manel Estalella Bosch i el seu fill Josep va morir en un accident de feina, el que va fer augmentar les condicions de seguretat de l'empresa, que va tornar a viure un episodi convuls amb l'incendi de la planta de Rodonyà que va deixar un ferit lleu, al gener de 2014.