• Empresa
  • La pluja et pot fer perdre diners

La pluja et pot fer perdre diners

Les condicions meteorològiques adverses fan que el consumidor miri menys els preus, gasti més i tendeixi a fer les seves compres a través d’Internet

La ciutadania ebrenca compleix les recomanacions pendents que puguin arribar nous ruixats| Pixabay
La ciutadania ebrenca compleix les recomanacions pendents que puguin arribar nous ruixats| Pixabay
Barcelona
15 de Novembre de 2019

Sortir a comprar un dia de pluja pot fer que la butxaca s’acabi ressentint. Aquesta és la principal conclusió d’un estudi elaborat per Iese, el qual apunta que els comerços poden arribar a incrementar els ingressos un 2% si saben aprofitar que els usuaris busquen afanyar-se i acabar la compra ràpidament sense pensar tant en les ofertes i els diners. Però aconseguir aquest 2% suposa estar pendent de la meteorologia i avançar-se apujant el preu dels productes i assolir, així, aquest increment dels beneficis. Una tècnica poc explotada a l’Estat espanyol i que és només una de les moltes opcions que ofereix el màrqueting meteorològic

El mateix informe detalla que, sense estratègies comercials, les botigues poden veure créixer un 0,5% les vendes pel fet que el consumidor vol escapar-se de l’aigua, el fred i el malestar que suposa comprar en aquestes condicions. I és que les variacions del clima i del temps incideixen directament en els hàbits de consum, per això una bona monitoratge, anàlisi de dades i creació de tècniques per optimitzar les vendes poden ser la clau. Això és el que fa el màrqueting meteorològic, molt aplicat en zones com “els Estats Units, el Canadà o el Regne Unit on les condicions climàtiques més seves fan que hi hagi una major competència i calgui buscar eines més originals per impulsar les vendes”, explica el consultor en màrqueting Gerardo Abío

Els exemples més estesos són l’adaptació de les campanyes de publicitat en funció del període de l’any. Quan s’acosta l’estiu, l’impacte d’anuncis d’aires condicionats, cremes solars, paquets de vacances o gelats augmenta exponencialment; o un mes abans de l’inici del curs escolar, quan no deixem de veure catàlegs de motxilles i material escolar. Però es pot filar més prim i parar atenció per trobar tècniques com les que explica l’expert: “Un restaurant podria adaptar el seu menú per oferir més confort davant una baixada considerable de les temperatures o una botiga canviar un aparador de roba davant la previsió de pluges”. I si tot porta un increment del cost, per petit que sigui, el consumidor l’acceptarà només pel context climàtic. 

Comprar és part de la jornada laboral 

En un país on els canvis meteorològics no són tan acusats, el que realment fa variar les estratègies comercials -més enllà dels dies de pluja puntuals- és el dia de la setmana i l’estació de l’any. 

La teoria clàssica sobre els hàbits de consum ens han dit que els divendres i dissabtes eren els dies amb més vendes. És una afirmació que adequada per a l’estil de vida de fa 30 o 40 anys, explica la professora de màrqueting d’Eada Sashka Krtolica, però està molt allunyat de la realitat: “Ara es considera que comprar és una feina més i preferim fer-ho entre setmana per aprofitar els dies lliures. Potser es nota menys a la moda, un sector encara reticent al canvi, però tendirà a fer el mateix”. 

Krtolica: “Ara es considera que comprar és una feina més i preferim fer-ho entre setmana per aprofitar els dies lliures” 

Els experts ja diferencien entre la compra offline i l’online. Mentre que la primera pot tenir un repunt de vendes els dimarts i dijous, la segona es concentra especialment entre el dilluns i el dimecres, amb increments de vendes durant la nit, també en diumenge. 

Tant el comerç electrònic com l’ús intensiu de les tecnologies i la concepció que fer la compra és una feina més, segons Abío, han provocat que la concepció de centres comercials plens en dies grisos deixi de ser del tot certa: “La majoria ja prefereix fer plans a casa i aprofitar el seu temps lliure. D’aquí que les botigues cada cop pensin més en com atraure el consumidor online”. 

La crisi climàtica afecta el comerç 

La societat està prenent consciència del que és anomenat “crisi climàtica” pels efectes que té sobre el medi ambient, però els botiguers també estan notant en la seva facturació que les temperatures ja no són les mateixes que fa 50 anys. “La climatologia no afecta tant a escala diària, es nota molt més en la compra de productes concrets com la roba. Els estius més llargs i hiverns menys freds fan que les estacions es desdibuixin i no hi hagi unes temporades tan marcades”, explica Krtolica. 

Les primeres pluges i dies més frescos de setembre alerten que l’estiu s’acaba i que és hora de pensar en un canvi d’armari. Aquí és quan s’encenen les alarmes i es pensa en l’abric, sobretot per a qui no en té o l’ha de renovar. “Però de cop tornen els dies de calor i després de cop torna a venir el fred? No tens la sensació de canvi d’estació”, detalla la professora d’Eada, “això ha fet que no puguis planificar-te com abans i tots anem de cop i volta la mateixa setmana a comprar perquè ha vingut l’hivern de cop”.  

Costa més vendre les col·leccions de la temporada més freda, per això l’especialista afirma que cada cop hi ha menys estoc i amb un preu més elevat. “El canvi climàtic ens afecta a tots: botiguers i consumidors”, conclou.