• Empresa
  • La polèmica continua a Freshly Cosmetics: una llista de 52 acomiadats en circumstàncies "difícils"

La polèmica continua a Freshly Cosmetics: una llista de 52 acomiadats en circumstàncies "difícils"

Les últimes decisions de l'empresa reusenca causen diverses mobilitzacions entre els treballadors que critiquen un ERO massiu i moltes contradiccions entre "bons resultats econòmics"

Freshly Cosmetics té 300 treballadors ubicats entre Reus i Gandesa, sobretot | EP
Freshly Cosmetics té 300 treballadors ubicats entre Reus i Gandesa, sobretot | EP
Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
Cap de redacció
Barcelona
05 de Desembre de 2024

"L'Expedient de Regulació Temporal (ERO) a Freshly Cosmetics del 7 de novembre de 2024 va ser un xoc per a molts treballadors", expliquen diversos empleats de l'empresa reusenca a VIA Empresa. "Hi va haver un mes que ens van exposar que ens pagarien la nòmina uns dies més tard per culpa d'un tancament tècnic de tresoreria i que seria un fet puntual", continuen, "mentre que al cap d'uns dies ens van comunicar que farien un ERO i que afectaria un total de 52 persones". Aquesta és la reclamació dels treballadors afectats de Freshly Cosmetics, una companyia que ha capgirat els plans estratègics a causa de la caiguda de les vendes en línia. Les principals crítiques entre els empleats? "Contradiccions mentre presumeixen dels beneficis milionaris".

 

Freshly Cosmetics és una empresa originària de Reus i que durant els últims anys ha crescut a un ritme accelerat a través del sector de la cosmètica natural

Era el 2015 quan tres emprenedors, Mireia Trepat, Miquel Antolín i Joan Miralles, van tenir una idea de negoci a les aules de la Universitat Rovira i Virgili (URV), una vegada conclòs el grau d'Enginyeria Química. En aquells moments van tornar a les aules per cursar un MBA i adquirir coneixements empresarials i amb un pressupost inicial de 20.000 euros van tirar endavant el seu somni professional. Era el naixement de Freshly Cosmetics, una empresa originària de Reus i que durant els últims anys ha crescut a un ritme accelerat a través del sector de la cosmètica natural. Disseny propi, producció subcontractada, màrqueting en xarxes socials i molta venda en línia, són part dels seus ingredients.

Com s'ha arribat fins a la situació actual? En primer lloc, Freshly Cosmetics ha comunicat obertament a principis de novembre que afronta un "pla de reestructuració" davant la caiguda de les vendes del comerç electrònic el 2023. L'empresa preveu acomiadar 52 treballadors a Reus, el 35% de la plantilla de la seva seu central. "Va ser una sorpresa que exhibissin una llista amb els 52 noms, ja que en un ERO no es diu mai la llista de persones per poder tenir més força a les negociacions", detallen els afectats. "Encara més, ens van donar el llistat amb l'excusa que ens volien retribuir el pròxim mes i que ens feien un favor", afegeixen.

 

Entre els motius esgrimits per la companyia per prendre la decisió, "les raons econòmiques i organitzatives a causa de les transformacions del mercat", també han tingut importància. Les vendes en línia generen el 78% del negoci de la companyia reusenca que ha incrementat la seva disponibilitat a 36 països d'Europa, Amèrica i Àsia i té més de 650 punts de venda. Fa pràcticament dos anys van posar en marxa un nou centre de producció situat al seu centre logístic de Gandesa (Tarragona), un espai amb 700 m², que els permet produir gran part dels productes que després distribueixen arreu del territori. 

Freshly Cosmetics té una previsió de beneficis de 4,3 milions d'euros el 2025

L'últim balanç anual de l'organització, el 2023, parlava d'una base de clients estable d'1,6 milions, una xarxa de 18 botigues repartides a Espanya, Itàlia i Portugal i una xifra de negoci equivalent a 46,5 milions d'euros. Això implica que l'empresa va créixer un 3,3% durant el 2023. A més, la companyia té una previsió de beneficis de 4,3 milions d'euros el 2025.

Mireia Trepat i Miquel Antolín, fundadors de Freshly Cosmetics | EP
Mireia Trepat i Miquel Antolín, fundadors de Freshly Cosmetics | EP

En un gir sorprenent, a parer dels afectats, "mentre els cofundadors de Freshly Cosmetics comparteixen a les xarxes socials i als mitjans de comunicació els seus èxits financers i ambiciosos plans estratègics, els treballadors afectats per l’ERO denunciem que la informació econòmica proporcionada durant la negociació és incompleta i deliberadament enganyosa".

Una treballadora que acaba de donar a llum, persones amb permisos de maternitat o paternitat actius, una família monoparental o treballadors majors de 50 anys amb discapacitat, entre els principals afectats per l'ERO

En aquests moments, els criteris de selecció dels acomiadaments han aixecat força polèmica entre els empleats. "Hi ha casos alarmants, des d'una treballadora que acaba de donar a llum, persones amb permisos de maternitat o paternitat actius, una família monoparental, treballadors majors de 50 anys amb discapacitat i un matrimoni amb una filla, on es proposa acomiadar-ne un i oferir a l'altre una rebaixa salarial", exposen els afectats. A més, "cap directiu s’ha vist afectat per aquest ERO, només treballadors".

Tot i que Freshly al·lega un “excés de plantilla” a les seves oficines de Freshly Park, els afectats expliquen que s'ha contractat nous treballadors durant el 2024, molts dels quals no estan inclosos a l’ERO. En alguns casos, aquests nous empleats ocupen posicions idèntiques a les de les persones afectades. "Per si no fos prou, l’empresa ha admès que externalitzarà funcions i departaments que fins fa poc havia decidit internalitzar, generant una confusió total sobre les seves veritables intencions", detallen. I conclouen: "aquest escàndol amenaça de tacar la imatge d’una de les marques emergents més admirades dels darrers anys".