"Pomes podrides" a l'empresa? Com lidiar amb un company de feina "tòxic" (i no perdre els papers)

El 95% dels catalans confessa que en algun moment de la seva trajectòria professional ha conviscut amb un treballador "molt tòxic" i "no ha estat fàcil"

Com lidiar amb les "pomes podrides" d'una organització i no "perdre els papers"? | iStock Com lidiar amb les "pomes podrides" d'una organització i no "perdre els papers"? | iStock

Diu la prestigiosa Universitat de Harvard que una de les claus per ser més feliços a la vida és tenir almenys dos amics de veritat. Al "famós" llistat de la felicitat també inclou mantenir un equilibri entre el cos i la ment, tenir un propòsit o passió a la vida, viure amb optimisme i mostrar-se agraït amb el present. Ara bé, dins de la rutina hi ha unes relacions que sovint són oblidades i que poden capgirar per sempre el teu benestar. Es tracta de les relacions laborals i que, si són plenes, l'engranatge rutlla perfectament. Així i tot... què succeeix quan hi ha una persona "tòxica" al nostre lloc de treball? Com identificar-la des d'un principi? I el més important: com lidiar amb les "pomes podrides" de l'organització i no "perdre els papers"?

El principal tret d'un professional "tòxic" és el seu pessimisme

En primer lloc, identificar una persona amb "característiques tòxiques", no sempre és fàcil. De fet, el 95% dels catalans confessa que en algun moment de la seva trajectòria professional ha conviscut amb algun treballador "molt tòxic" i "no ha estat fàcil" segons els últims estudis del sector. El principal tret de la toxicitat? "L'ambient pessimista que genera", destaca Jonathan Repiso, mànager de Perm Recruitment Services a Hays Espanya, a VIA Empresa. "A més, el professional tòxic tendeix a criticar-ho tot, no és constructiu ni aporta solucions", afegeix Repiso. I una altra peculiaritat, "participa en els rumors i busca sobresortir a costa dels altres, mentre provoca tensions i conflictes". Els tòxics "intel·ligents", addicionalment, també utilitzen tàctiques de manipulació per obtenir el que volen, a més de resistir-se a noves idees o procediments.

Com neutralitzar un company tòxic?

El 95% dels catalans confessa que en algun moment de la seva trajectòria professional ha conviscut amb un treballador "molt tòxic" | iStock
El 95% dels catalans confessa que en algun moment de la seva trajectòria professional ha conviscut amb un treballador "molt tòxic" | iStock

Confrontar a un company amb actituds tòxiques requereix quatre estratègies principals, a parer de l'expert en recursos humans. La primera consisteix a mantenir una actitud professional. Tot i que pot ser difícil, cal molta calma, objectivitat i deixar fora les provocacions.

La principal estratègia per lidiar amb un professional "tòxic"? Actitud professional, molta calma i objectivitat

En segon lloc, cal enfocar-se en les solucions i redirigir les converses cap a enfocaments proactius. A més, segons el membre de Hays, en una hipotètica tercera opció cal crear una "xarxa de suport per ajudar a equilibrar les influències negatives i reforçar l'esperit d'equip". Finalment i, el més important de tot, cal cuidar la nostra pròpia salut mental. Desconnectar fora de l'horari laboral i allunyar-se, encara que sigui per unes hores, de les "males influències".

Si no funciona, cal abordar-ho amb el departament de recursos humans?

Existeix algun moment que sigui el més indicat per abordar la tensa situació amb recursos humans o amb el mateix superior? Tot depèn de la gravetat de la situació i de com està afectant l'ambient de treball. Per a Repiso és vital reportar primerament als superiors quan afecti el rendiment de l'equip i es converteixi en un entorn hostil. Posteriorment, si la situació es troba pràcticament al límit, és el moment d'explicar-ho al departament de recursos humans. Aquests poden intervenir de forma estructurada, analitzar la situació, activar protocols, optar per la mediació i, fins i tot, per mesures més formals com l'acomiadament immediat.

Tots hem sigut tòxics alguna vegada a la vida?

Les raons per les quals una persona pot arribar a manifestar conductes tòxiques poden ser moltes | iStock
Les raons per les quals una persona pot arribar a manifestar conductes tòxiques poden ser moltes | iStock

Aquesta és una de les grans preguntes. Les raons per les quals una persona pot arribar a manifestar conductes tòxiques poden ser moltes. "Algunes vegades aquestes conductes sorgeixen d'una manca de confiança en un mateix", relata el membre de Hays. Per compensar-ho, algunes persones recorren al menyspreu dels altres o generar conflictes. De la mateixa manera que, si una persona pateix estrès per problemes externs a la feina, com ara problemes familiars, financers o emocionals, pot comportar aquest malestar al seu dia a dia i projectar-ne la frustració en els altres.

Repiso (Hays): "Algunes vegades les conductes tòxiques sorgeixen d'una manca de confiança en un mateix"

En altres casos, la mateixa cultura organitzativa pot fomentar la toxicitat. Si no hi ha una gestió adequada d'equips, si es toleren actituds inadequades o si hi ha una competitivitat extrema, això pot potenciar comportaments tòxics. Així mateix, un mal lideratge, manca de reconeixement o sobrecàrrega de treball també poden arribar a desenvolupar comportaments negatius com a resposta a l'estrès o la frustració.

Més info: "És feliç o ho fingeix?" 12 preguntes "infal·libles" per fer als teus treballadors

I, com a bonustrack final, un test impulsat per l'internauta Raúl García Díaz, que qüestiona el terme "toxicitat" i considera que tots hem estat "tòxics" en alguna etapa laboral de la nostra vida. García anima a respondre amb sinceritat el qüestionari següent: "He culpat alguna vegada a altres dels meus errors? M'he queixat mai de la gran quantitat de feina que tenia? Alguna vegada he evitat la feina dura? He criticat mai a altres companys a l'esquena? He estat impuntual en alguna ocasió? Alguna vegada he plantejat problemes, però no he proposat solucions? He respost poc professional a un cap? Alguna vegada m'he mostrat prepotent? He tractat mai d'intimidar algú?". 

Més informació
Un acomiadament "feliç"? La modalitat atípica de McKinsey que revoluciona els recursos humans
El mercat laboral, sense 'match': per què les empreses tenen problemes per cobrir llocs?
"No sóc feliç" i el manual de supervivència entre boomers i zetes
Avui et destaquem
El més llegit