
El Port de Barcelona ha inaugurat la seva primera connexió elèctrica per a ferris a la terminal Grimaldi, al moll de Sant Bertran. El sistema Onshore Power Supply (OPS) donarà servei als vaixells que connecten amb les Illes Balears -amb electricitat d'origen 100% renovable- i permetrà que els ferris aturin els seus motors, reduint dràsticament les emissions i el soroll que generen mentre estan atracats a port. El Ciutat de Palma ha estat el primer vaixell que s'ha connectat al flamant sistema OPS, que en els dos anys de prova pilot preveu donar energia a 680 ferris en escala al Port de Barcelona amb un estalvi d'unes 4.175 tones de CO2, que equival a uns 652.347 turismes circulant 30 quilòmetres al dia per la ciutat.
"Aquest OPS és un punt d'inflexió i és especialment important pel fet d'estar ubicat a la terminal més propera a la ciutat", ha assenyalat el president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell. "Quan parlem de descarbonitzar l'activitat portuària ho fem pensant en l'emergència climàtica, però sobretot ho fem pensant en la qualitat de vida de les persones que ens envolten", ha continuat Carbonell. "El d'avui és un gran pas en aquest sentit, però no serà l'últim. L'any 2030 hi ha d'haver OPS a totes les terminals de ferris, creuers i contenidors", ha avançat el president del Port de Barcelona, que el juliol passat va posar en marxa la primera connexió elèctrica per a vaixells portacontenidors a la terminal Hutchison Best.
Carbonell (Port de Barcelona): "Aquest OPS és un punt d'inflexió i és especialment important pel fet d'estar ubicat a la terminal més propera a la ciutat"
"L'OPS de Grimaldi Terminal Barcelona ens permet seguir avançant amb el pla Nexigen per millorar la qualitat de l'aire del nostre entorn i fer més sostenible l'activitat portuària", ha recalcat Carbonell, que ha recordat que el 47% de les emissions del Port de Barcelona provenen dels vaixells atracats. "Per reduir i descarbonitzar el port hem d'atacar això prioritàriament", ha reconegut. Per la seva banda, el conseller delegat de Grimaldi Logística Espanya, Mario Massarotti, ha calculat en 1,5 milions d'euros la inversió per renovar els ferris i poder connectar-se a l'OPS al Port de Barcelona i ha refermat el compromís de la companyia "amb el transport sostenible".
"Ens enorgulleix ser l'únic grup al Port de Barcelona que opera en aquesta terminal amb emissions zero, contribuint així a millorar la qualitat de l'aire i el benestar dels ciutadans de Barcelona", ha celebrat Massarotti. "Cal entendre la dificultat de les grans infraestructures en el desenvolupament de la transició energètica, per la seva magnitud i per la implicació de multitud d'agents", ha afegit la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque. "Cal reconèixer l'estratègia, l'esforç i la implicació del Port de Barcelona per esdevenir un Port neutre en carboni l'any 2050 i hub de producció i distribució d'energia verda", ha manifestat Paneque, que ha posat sobre la taula la inversió de 200 milions d'euros en electrificació.
"El Port de Barcelona és un dels símbols de la Catalunya de progrés i avui fa un pas endavant per ser una infraestructura més competitiva i sostenible", ha reblat la titular de Territori, Habitatge i Transició Ecològica. "Aquesta iniciativa suposa un pas rellevant per al sistema portuari estatal en el procés d'electrificació de molls", ha puntualitzat el director d'explotació de Ports de l'Estat, Pedro García. "Aquest nou avenç al Port de Barcelona respon al compromís del sistema portuari de titularitat estatal amb la sostenibilitat i la innovació", ha enumerat García. "La instal·lació que avui es posa en marxa serveix d'exemple per als enclavaments portuaris, cadenes de transport i transició energètica espanyola", ha conclòs el director d'explotació de Ports de l'Estat.
Els ferris Ciutat de Palma i Ciutat de Sóller deixaran d'emetre 6,14 tones de CO2 per escala
L'entrada en funcionament de l'estació elèctrica (OPS) per a ferris completa la primera fase del pla Nexigen d'electrificació de molls que amb uns 200 milions d'euros d'inversió ha de permetre reduir en un 47% les emissions de l'activitat portuària. Igual que l'OPS de la terminal BEST -inaugurat l'estiu passat-, l'OPS de Grimaldi Terminal Barcelona funciona en fase pilot per proporcionar dades i experiència sobre el subministrament d'electricitat als vaixells. Trasmed, la naviliera espanyola del Grup Grimaldi, ha adaptat els seus vaixells Ciutat de Palma i Ciutat de Sóller per fer-los compatibles amb el sistema OPS, de forma que ja s'estan connectant i aturant els seus motors durant les seves escales al Port de Barcelona.
Aturant els motors durant la seva estada al Port de Barcelona, aquests dos vaixells deixaran d'emetre de mitjana 6,14 tones de CO2 per escala i unes 2.090 tones de CO2 anuals. La proximitat de la terminal a la ciutat, ubicada al costat de la plaça de les Drassanes i a menys de 200 metres dels primers habitatges del Poble-sec, incrementarà l'impacte positiu de l'OPS per a la ciutadania, amb millor qualitat de l'aire i una reducció "significativa" del soroll que genera l’operativa dels vaixells.
3,5 milions d'euros d'inversió
L'OPS, fabricat per Vinci Energies a França, combina una instal·lació fixa, que adapta la freqüència i la tensió del corrent elèctric a les necessitats específiques de cada vaixell, amb un sistema mòbil fabricat per Shore Link a Estònia que fa possible la connexió sense interferir en l'operativa del moll. El sistema actual permet connectar un únic vaixell, però la instal·lació s'ha dissenyat per fer-la fàcilment ampliable de forma que es puguin connectar dos vaixells de forma simultània en els dos punts d'atracament del moll de Sant Bertran. El sistema ha tingut un cost de 3,5 milions d'euros i ha estat finançat en part a través dels fons europeus Next Generation.
En paral·lel a l'entrada en funcionament dels dos projectes pilot d'OPS, el Port de Barcelona està avançant en la construcció d'una nova subestació elèctrica a partir de la qual es desplegarà una nova xarxa de mitja tensió per tot el recinte portuari, incloent-hi una canalització submarina per connectar els subministraments del moll de l'Energia i el moll Adossat, imprescindible per electrificar les terminals de creuers.