
El consell d'administració del Port de Barcelona ha aprovat l'inici de l'expedient per construir tres nous punts d'atracada per a líquids a granel a la cara est del moll de l'Energia, similars a l'actual atracador 34B i que suposarà una inversió de 124 milions d'euros. Segons ha informat el Port de Barcelona, les noves instal·lacions es destinaran a la càrrega i descàrrega dels nous combustibles sostenibles amb l'objectiu de contribuir a la descarbonització del transport i la logística. La construcció dels nous punts d'atracada i l'ampliació del fossat existent per garantir la connexió dels braços de descàrrega a les instal·lacions industrials del Moll de l'Energia tenen un termini d'execució de 38 mesos.
Segons el Port de Barcelona, els nous atracadors 34 del moll de l'Energia són necessaris per augmentar la capacitat de descàrrega i ordenar els tràfics per tipus de producte, oferir un millor servei tant als vaixells com a les terminals que operen a la infraestructura i reforçar el paper del Port de Barcelona com a hub energètic del sud d'Europa i de la Mediterrània. La nova actuació ha de ser aprovada pel Consell de Ministres abans de sortir a licitació.
Un cop els treballs hagin finalitzat, juntament amb el futur atracador 35 tipus pantalà, es remodelaran els actuals atracadors 32, que es destinaran exclusivament a la càrrega i descàrrega de químics i agroalimentaris líquids a granel i a la construcció d'un punt d'atracada exclusiu per a car-carriers.
Les noves instal·lacions es destinaran a la càrrega i descàrrega dels nous combustibles sostenibles amb l'objectiu de contribuir a la descarbonització del transport i la logística
D'altra banda, el consell d'administració ha aprovat iniciar el procediment per a l’adquisició, instal·lació i manteniment de l’equipament automatitzat de control de fronteres europeu, que inclou l’Exit Entry System (EES) i el Sistema Europeu d’Informació i Autorització de Viatges (ETIAS). Aquests sistemes s'han d'implementar a tots els ports de titularitat de l'Estat. Entre d'altres, la infraestructura inclou portes automàtiques, quioscos d'autoservei i tauletes de supervisió i verificació, senyalització digital i elements de separació de fluxos de persones, entre d'altres.
Les terminals del Port que hauran d'incorporar aquest sistema de control de fronteres són les terminals C, E, G i H de creuers i les terminals de ferris. El pressupost de la licitació és d'11,5 milions d'euros i un termini de dos anys, més dues possibles pròrrogues anuals.
Per últim, el consell d'administració també ha aprovat una concessió administrativa de 15.723 metres quadrats a la societat World Trade Center Barcelona per a l'explotació del BlueTechPort, dedicat a acollir startups d'innovació centrada en l'economia blava. WTCB rehabilitarà les naus del Moll de Sant Bertran i l'explotarà per un termini de 36 anys.