El Port de Barcelona tanca el primer semestre del 2019 amb un increment del 5% en tràfic de contenidors, un augment del 4% en passatgers, però uns beneficis un 25% inferiors als del 2018 per "diverses provisions i extraordinaris", guanyant 21,3 milions d'euros, i veient com les exportacions també han caigut un 6%. Segons informa la instal·lació en un comunicat, ha registrat un import net de la xifra de negoci de 85,5 milions d’euros, un resultat que suposa una reducció del 2%.
El tràfic de contenidors s'ha tancat amb 1,71 milions de TEU (+5%) i un tràfic total (que inclou totes les modalitats de càrrega) de 34,4 milions de tones (+2%). Després de dos anys amb increments de tràfic elevats, la instal·lació ha consolidat el seu creixement, tot i que el modera per la desacceleració del comerç internacional, l’increment de polítiques proteccionistes i diversos motius conjunturals, segons ha explicat la presidenta del Port, Mercè Conesa, durant la presentació dels resultats del primer semestre.
L’increment dels contenidors respon al bon comportament del transbordament (contenidors que són descarregats per tornar-se a embarcar a la seva destinació final), que ha augmentat un 12% i de les importacions, que han avançat a un ritme del 5%. L’impuls de les importacions s’ha centrat a l’Àsia (principalment a la Xina), però també a d’altres mercats, com ara Turquia, diversos països de l’Àfrica Occidental i els Estats Units.
Menys exportacions per l'alfals i plàstics
En canvi, les exportacions han registrat un descens del 6%, en bona part per la reducció de les vendes de dos tipus de producte: l’alfals (que ha caigut la primera meitat de l’any per falta d’excedents, però que es preveu recuperar durant el segon semestre amb la nova collita) i els plàstics. A més, part d’aquesta contracció de les vendes a l’exterior s’atribueix als aranzels introduïts per Algèria a una sèrie de productes.
Pel que fa al tràfic de vehicles, el Port de Barcelona ha registrat 416.638 unitats, amb un descens del 9%. Aquest segment d’activitat s’ha vist afectat per diversos factors, com ara la caiguda de la producció d’automòbils i de matriculacions a nivell estatal i la desacceleració de dos importants mercats: Alemanya i Turquia.
D'altra banda, fins al mes de juny, el Port de Barcelona ha rebut un total d’1,86 milions de passatgers (+4%), una xifra que inclou tant els usuaris de ferris com els de creuers. Els viatgers de ferris han experimentat un increment del 10%, mentre que els creueristes han crescut un 2%. El 54% dels 1,27 milions de creueristes que han passat pel Port de Barcelona han estat passatgers de port base (aquells que fan l’inici i la finalització del creuer a la ciutat i que generen, per tant, un major impacte econòmic). A més, el Port ha reduït una part molt significativa del seu deute (-30%), que ara se situa en els 196,7 milions d’euros.