• Empresa
  • PortAventura, l'storytelling com a eina empresarial

PortAventura, l'storytelling com a eina empresarial

En poc més de 20 anys, PortAventura ha deixat de ser un parc d'atraccions per esdevenir un parc temàtic per on passen més de 4 milions de persones cada any

El parc de Port Aventura. | Cedida
El parc de Port Aventura. | Cedida
David Rodríguez
13 d'Abril de 2017
Act. 04 de Maig de 2020

76 cadenes de restaurants, 29 botigues, 5 hotels, un parc aquàtic i el nou parc temàtic Ferrari Land, inaugurat aquesta Setmana Santa. Aquesta suma de negocis és PortAventura World. El que va començar sent només un parc temàtic s'ha convertit en "una experiència extensiva a altres àmbits del complex", tal com explica la directora de Serveis Centrals, Compres, Logística i Responsabilitat Corporativa de PortAventura, Choni Fernández. En poc més de 20 anys, PortAventura ha deixat de ser només un parc d'atraccions per esdevenir "un parc temàtic, en el qual hem creat un món, un storytelling que ens ha servit com a estratègia per créixer".

L'objectiu de PortAventura d'anar consolidant-se com una oferta de serveis associada a un complex multi temàtic s'ha escenificat amb la inauguració d'una atracció per any i un establiment hoteler cada cinc. Amb aquesta trajectòria, els visitants han passat dels 2,8 milions als 4. En el seu afany d'internacionalització, el parc temàtic s'està especialitzant a oferir allotjament als participants en congressos o en convencions, "als que li proporcionem un pack basat en els serveis professionals i d'oci", comenta Fernández.

Amb la vista posada en l'estranger
En la jornada 'Emprèn' sobre innovació empresarial, organitzada per Globalleida i la Universitat de Lleida (UdL), Fernández ha ofert conferència Les oportunitats que PortAventura pot oferir als emprenedors, on ha recordat que la companyia disposa d'una plataforma de captació de proveïdors, a la qual es pot subscriure qualsevol firma que aporti serveis en les més de 300 professions que es poden exercir al complex.

De cara al futur, PortAventura vol augmentar el seu múscul internacional. En aquest sentit, la directora de Serveis Centrals revela que el pla de negoci contempla que la xifra de visitants estrangers arribi al 50%. De moment, els usuaris de fora suposen el 40% del total.

Un altre dels objectius que es proposen des del parc temàtic tarragoní és que una quarta de les persones que passen per les seves instal·lacions acabi quedant-se a dormir. Així, l'usuari pot tancar el cercle de viure una experiència integral al parc.

Un posicionament als mercats personalitzat
Per fer aquest salt internacional, l'empresa va tancar el 2014 un acord de col·laboració amb el Cirque du Soleil, pel qual la companyia establirà la seva seu permanent durant cinc anys a PortAventura. A més, amb la inauguració de l'espai FerrariLand, el parc monogràfic dedicat a la marca automobilística italiana, la companyia conquereix nous mercats i suma un milió de visitants a PortAventura World. Això sí, Choni Fernández té clar que l'orientació en aquests ha d'estar guiada pel coneixement que cada país tingui de PortAventura. "Si confonen PortAventura amb Fuerteventura, ens presentem com un espai de Ferrari i pels que saben qui som, ho fem com un negoci i una experiència d'oci integral".
 

 
Un grup de ball actuant durant la inauguració de Ferrari Land. ACN


A banda del seu component econòmic, Fernández destaca el perfil de proximitat i els compromisos ètics adquirits. "L'equip directiu de PortAventura som persones nascudes a la demarcació de Tarragona que volem donar un plus de singularitat al projecte". A curt termini, el parc s'emmiralla en els cinc milions de visitants. Tot i aquest repte, els seus responsables insisteixen a potenciar les accions corporatives, sustentades en els compromisos socials i ambientals. Entre aquests, es troba una planificació per la gestió de l'aigua, l'elecció dels proveïdors o un pla de salut pels seus treballadors, esdevenint la primera companyia estatal en disposar-ne d'un.

A més, la Fundació de PortAventura, creada el 2010, destina un 0,7% dels beneficis del grup a iniciatives solidàries. Aquests valors, no tan tangibles com els econòmics, també formen part de l'ADN i de l'storytelling que segueix construint la marca.