• Empresa
  • Pot una empresa recuperar la il·lusió dels oficis en risc de desaparèixer?

Pot una empresa recuperar la il·lusió dels oficis en risc de desaparèixer?

Tres de cada deu empreses enfrontaran dificultats per substituir els treballadors que es retiren

Bon Preu ha invertit enguany un milió d'euros en el pla de formació de la seva Escola de Comerç | VIA Empresa
Bon Preu ha invertit enguany un milió d'euros en el pla de formació de la seva Escola de Comerç | VIA Empresa
Barcelona
15 de Maig de 2024
Act. 15 de Maig de 2024

Les professions en perill d'extinció i els negocis sense relleu generacional són dos dels principals reptes que s’enfronta l’Estat. El 35,76% de les empreses espanyoles creuen que tindran problemes per substituir als empleats que es jubilen per falta de personal format en la seva àrea de negoci, segons l'informe Infoempleo Adecco: Oferta i Demanda d'Ocupació a Espanya de Infoempleo i Grup Adecco, publicat en 2023. Ambdós reptes es tradueixen, segons Adecco e Infoempleo, en què ​​​​tres de cada deu empreses tindrà problemes per substituir a empleats jubilats. I és que, l'estudi assenyala que un 44,37% de les organitzacions consultades creu que falten perfils concordes a la seva activitat, i un 35,10% pensa que els falta formació. Sense anar gaire lluny, els graduats d’FP que necessita Catalunya són treballadors de la construcció, de la fusta, l'hostaleria, instal·ladors o de les indústries alimentàries, així ho revela l'Informe General de Prospectiva 2023-2026, elaborat per l'Agència Pública de l'FP. Pot una empresa recuperar la il·lusió dels oficis que es consideren tradicionals?

D’aquest fenomen n’és conscient el teixit empresarial català, motiu pel qual sorgeixen iniciatives com la de Bon Preu, Escoles de Comerç per formar precisament a aquests professionals. L'empresa catalana està a l'avantguarda en la formació d'experts en productes frescos, com peixaters, carnissers, xarcuters i forners, oficis que avui s'enfronten al risc de desaparèixer. Amb seus a Barcelona, Osona i Valls, i una nova obertura a Girona el 2024, està expandint-se ràpidament. Durant l'últim any, han format a uns 917 participants, dedicant 42.440 hores a perfeccionar habilitats professionals crucials. "Les persones que es formen en xarcuteria, carnisseria, peixateria o forn reben contractes indefinits des del principi. En un mercat on aquests professionals són tan escassos, l'estabilitat laboral és clau", explica a VIA Empresa la responsable de Formació, Estela Díez.

Els graduats d’FP que necesita Catalunya son treballadors de la construcció, de la fusta, l'hostaleria, instal·ladors o de les indústries alimentàries

La inversió en formació professional té un impacte directe en l'economia, generant ocupacions estables i reduint la rotació de personal. Això no sols millora la qualitat del servei al client, sinó que també assegura la continuïtat de negocis locals, que depenen d'aquests oficis especialitzats. Amb cada nou professional format, l'empresa contribueix a l'enfortiment de l'economia regional i al manteniment d'una rica tradició laboral. Per això, l'Escola del Comerç disposa d'unes instal·lacions que imiten fidelment una botiga real, amb els corresponents obradors i taulells. Aquest entorn permet als alumnes adquirir experiència pràctica des del primer moment. Posteriorment, la formació es trasllada als establiments Bonpreu, on els alumnes treballaran al costat d'especialistes de cada secció que han estat designats específicament per aquesta tasca. Així, es garanteix una formació integral i alineada amb la realitat del mercat laboral.

Bon Preu ha invertit enguany un milió d'euros en el pla de formació de les seves escoles de Comerç, on prepara a professionals per ocupar llocs molt específics a les seves botigues Bonpreu dels quals el 33,86% tenen fins a 29 anys, el 22,99% es troben entre els 30 i 39 anys i el 43,16% té més de 40 anys. Es tracta de posicions en les àrees de peixateria, xarcuteria o forn, on necessiten treballadors que sàpiguen manipular i preparar aquests aliments. Unes professions que s'han anat perdent al llarg dels anys i els perfils dels quals escassegen en el mercat laboral. D'aquí ve que, la companyia de Joan Font, hagi posat en marxa aquest programa de formació pròpia, que va arrencar el 2005. "D'aquest milió d'euros d'inversió en formació, 120.000 euros és invertit en producte, del qual no trèiem cap benefici perquè tot va a entitats socials, ja que no es pot vendre cap elaboració manipulada a les formacions", apunta Díez.

Un 44,37% de les organitzacions consultades creu que falten perfils concordes a la seva activitat, i un 35,10% pensa que els falta formació

L’FP per a relleu generacional

Un estudi realitzat per la companyia ha analitzat la percepció del treball en supermercats entre la població catalana. Els resultats mostren que un 81% de les persones enquestades pensa que aquesta feina no està gens valorada. A més, un 83% creu que treballar en un supermercat és una opció només quan no hi ha altres sortides. Bon Preu s'ha proposat desmitificar aquestes valoracions dels oficis del sector primari amb un enfocament que beneficia tant els treballadors com l'economia. Estela Díez explica que han desenvolupat programes de formació professional-ocupacional dual que permeten als estudiants de diferents escoles fer pràctiques a la cadena de supermercats. "Volem oferir una formació integral. Els participants treballen en diverses àrees, com carnisseria, peixateria, xarcuteria, fruiteria, caixa i reposició", assenyala Díez.

Un grup de 12 joves esdevenen professionals qualificats i versàtils, millorant les seves perspectives laborals. La rotació entre diferents seccions del supermercat els proporciona una visió completa del negoci, augmentant la seva capacitat d'adaptació i el seu valor per a l'empresa. En resum, aquesta aposta per la formació no només millora la competitivitat de Bon Preu, sinó que també impulsa el creixement econòmic de la comunitat.

"Mai hauria imaginat que acabaria sent flequera"

L’Arantxa Nogales de 23 anys, flequera a Bon Preu
L’Arantxa Nogales de 23 anys, flequera a Bon Preu | VIA Empresa

Quan l’Arantxa Nogales de 23 anys va estudiar l’FP d’Educació infantil no s’hagués imaginat mai que acabaria treballant de flequera. “Al principi només buscava una estabilitat econòmica, ja que gràcies a Bon Preu m’he pogut independitzar -que a un altre lloc no hagués pogut- però va ser treballar aquí i descobrir la meva vocació”, comenta. Per a ella, aquesta passió inesperada per l'ofici encara sorprèn la gent quan ho comparteix. Als joves que també tenen dubtes sobre el seu futur professional en aquest sector, Nogales els anima a provar-ho i descobrir si els apassiona: "Encara som molt joves i no perdrem res per intentar-ho”. A més, destaca que és una experiència gratificant veient com contribueixes a mantenir viva una tradició amb molts anys d'història.

El Grup Bon Preu, clau en el sector de l’alimentació a Catalunya

El Grup Bon Preu compta amb diversos plans d'expansió | Cedida
El Grup Bon Preu, clau en el sector de l’alimentació a Catalunya | Cedida

El Grup Bon Preu és un actor clau en el sector de l'alimentació a Catalunya, conegut pel seu compromís amb el territori. Amb un enfocament dedicat al mercat català, Bon Preu prioritza l'oferta de productes frescos i de proximitat. L'empresa va tancar el 2023 amb una facturació de 2.259 milions d'euros, un 8,8% més que respecte al 2022, quan va tancar l'exercici amb 2.076 milions de facturació i 9.600 persones contractades. Aquest èxit s'ha assolit en un període de màxima complexitat per al sector, caracteritzat per l'augment de preus i la inflació.