La magistrada del jutjat penal número 18 de Barcelona ha condemnat a un any i vuit mesos de presó els directius de l'empresa DPS Consulting, contractada per Endesa, que va assetjar una clienta vulnerable l'estiu de 2020. Es tracta de l'administrador de la companyia i la directora general. A banda, també ha establert sis mesos de presó per a la treballadora que va trucar la víctima fent-se passar per personal judicial i va pressionar-la perquè pagués en menys d'una setmana un suposat deute amb l'energètica.
La jutge ha considerat que van cometre un delicte menys greu de coaccions i ha indicat que ha quedat acreditada l'existència d'un modus operandi "ideat" pels responsables de DPS i executat pels seus empleats que incloïa "intimidació". D’acord amb la sentència que s’ha conegut aquest dimarts, DPS feia unes “trucades especials” per resoldre aquesta tipologia de situacions.
La jutge ha indicat que ha quedat acreditada l'existència d'un modus operandi "ideat" pels responsables de DPS i executat pels seus empleats que incloïa "intimidació"
Els fets es remunten al mes de juliol del 2020, quan una treballadora de l'agència DPS Consulting va trucar a la Yolanda, una clienta d'Endesa, fent-se passar per personal judicial i va amenaçar-la d'embargar-li els comptes i tallar-li el subministrament si no pagava el deute de 2.000 euros que tenia pendent amb la companyia energètica. La víctima es trobava en situació de vulnerabilitat acreditada pels Serveis Socials i la major part del deute podia haver prescrit.
La magistrada també ha indicat que de les gravacions escoltades durant el judici se'n desprèn que l'empleada que va fer la trucada "llegia un guió" preestablert. Així, més enllà que aquesta pogués haver-se extralimitat de les seves funcions en presentar-se com a personal judicial, ha apuntat que existia un "sistema ideat" pels responsables de DPS en què es feien servir "mitjans legalment proscrits per aconseguir el cobrament" de deutes d'aquestes característiques.
La sentència ha fixat una indemnització de 1.000 euros per a la víctima
Així mateix, ha donat per bones les declaracions d'aquesta treballadora, que van revelar que les trucades es feien des de mòbils amb número ocult als quals es canviava la targeta SIM cada sis mesos i que no se’n guardava registre. Els tres acusats i DPS han quedat absolts dels delictes d'estafa en grau de temptativa i d'usurpació de funcions públiques. Per altra banda, la sentència ha fixat una indemnització de 1.000 euros per a la víctima. En aquest sentit, ha considerat que se l'ha de compensar per "l'angoixa i l'ansietat" que va patir.
En un comunicat, els responsables de l’Aliança Contra la Pobresa energètica han celebrat la sentència en considerar que confirma que els cobradors d’Endesa duen a terme pràctiques “èticament reprovables” i en molts casos “delictives”. En aquesta línia, han advertit que empreses de recobrament com DPS Consulting “es dediquen a fer la vida impossible a persones vulnerabilitzades que ja en tenen prou amb no poder veure garantit el seu dret d’accés als subministraments bàsics i no poder pagar les seves factures”.