El Departament de Territori i Sostenibilitat signa un conveni de col·laboració amb VIIA per desenvolupar el projecte per construir i explotar la terminal d'autopista ferroviària al Port de Barcelona. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha destacat els valors econòmics i ambientals del projecte i ha ofert "tota la capacitat de la Generalitat" per avançar en "tot el que signifiqui la descarbonització" de la mobilitat per assolir la neutralitat zero d'emissions al 2050. La terminal es construirà sobre els terrenys de l'antiga llera del riu Llobregat, tindrà una capacitat de vuit freqüències diàries i estarà oberta a qualsevol operador. El Govern considera que aquesta oferta de transport ferroviari constitueix una alternativa "real" al que es fa per carretera.
També opina que presenta "nombrosos beneficis socials, econòmics i ambientals", entre els quals la reducció del trànsit de camions a les carreteres amb la conseqüent disminució d'emissions de gasos contaminants, l'optimització dels sistemes de transport i logística i un efecte "positiu" en la reducció de la sinistralitat.
Els estudis que s'han fet fins ara, que comptabilitzen només les tres primeres rotacions diàries previstes amb París, indiquen que comportarien una reducció de 80.000 tones de CO2 per any. El projecte està obert a altres administracions públiques. VIIA s'encarrega d'impulsar i dirigir les activitats relacionades amb les autopistes ferroviàries del grup francès Sncf Mobilités a Europa.
En el marc de les seves tasques sobre la posada en marxa d'una xarxa de serveis d'autopistes ferroviàries als grans corredors europeus, VIIA ha obtingut finançament europeu del programa CEF (Connecting Europe Facility) en el marc del projecte MiRO de desenvolupament de l'autopista ferroviària París – Barcelona.