
Gir de guió durant les últimes hores entre els treballadors de Renfe i Adif que han desconvocat la vaga que havia de començar aquest dilluns 17 de març de 2025 i que preveia la cancel·lació de gairebé 1.400 trens. Amb un acord assolit durant la nit de diumenge entre els sindicats, el Ministeri de Transport i representants de la Generalitat de Catalunya, es reverteix una part important dels passos que s'havien assolit durant els dos últims anys per tal que el govern català assumís més competències en Rodalies. I amb ell, es confirma de nou que el servei ferroviari no sortirà del grup Renfe.
Si s'entra al detall de l'acord, es confirma que hi haurà una nova empresa mixta per operar la xarxa de Rodalies, però la majoria accionarial serà estatal i no de la Generalitat, com es preveia a l'acord aconseguit per Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) el novembre del 2023, a canvi de la investidura de Pedro Sánchez. Sembla, però, que el partit independentista ha acceptat "transitòriament" que l'empresa estigui adscrita al grup Renfe per donar resposta a les peticions dels treballadors, encara que segueix defensant que l'objectiu final és que "hi hagi una empresa 100% catalana" que gestioni Rodalies.
Desconvocada la vaga de Renfe i Adif després d'assolir un acord pel qual Rodalies no sortirà del grup
L'acord assolit aquest diumenge suposa, segons destaquen les diverses parts, una garantia perquè els treballadors no perdin el dret a la mobilitat territorial que els assisteix per ser empleats del grup Renfe. El pactat inicialment suposava que tots els treballadors que ho desitgessin serien subrogats a una nova empresa, independent però participada per Renfe i la Generalitat, i en què els empleats mantindrien el dret a la mobilitat a través d'un conveni, però deixarien de pertànyer al grup Renfe.
El canvi pactat implica, a la pràctica, que ja no hi haurà canvi d'operador a la xarxa de Rodalies, sinó un canvi de marca i la participació de la Generalitat en una de les divisions de Renfe, encara que amb minoria a l'accionariat. En aquests moments s'estan tancant els estatuts d'aquesta nova filial, on es preveu mantenir la preponderància de la Generalitat amb el dret d'elegir el president i la majoria al consell d'administració.
Què hi ha darrere dels motius de la vaga? Entre els recels de la plantilla i les exigències
Els Comitès Generals d'Empresa de Renfe i Adif (compostos pels sindicats Semaf, CCOO, UGT, CGT, SF-I i SCF) van convocar set jornades de vagues per als dies 17, 19, 24, 26 i 28 de març, així com els dies 1 i 3 d'abril. Renfe Mercaderies. Les mobilitzacions suposarien, en les cinc primeres jornades, la cancel·lació de gairebé 1.400 trens de Renfe (1.383 trens) dels 4.260 programats en aquest període, 428 d'alta velocitat i llarga distància i 955 de mitjana distància, a més de 740 de mercaderies.
L'aturada sorgeix en resposta a allò que consideren incompliments per part del Ministeri de Transports en relació amb el traspàs del servei de Rodalies a la Generalitat de Catalunya i la gestió de Renfe Mercaderies. El Comitè General d'Empresa de Renfe denuncia “la manca d'avenços en les negociacions” i “l'absència de grups de treball que tractin aquests temes”. A més, expressen la seva preocupació per la cessió d'un tram ferroviari i l'entrada de la companyia logística MSC a la filial de Renfe Mercaderies, cosa que consideren una “possible privatització encoberta”.
7 de cada 10 maquinistes que condueixen els trens de Rodalies són originaris d'altres punts de l'Estat
A més, els empleats de Renfe i Adif havien manifestat recels sobre la fórmula perquè la Generalitat assumeixi la gestió de Rodalies. Sobretot perquè la plantilla de les dues empreses estatals, formada en gran part per persones nascudes a altres zones d'Espanya, volia mantenir les condicions laborals i de mobilitat. La rotació entre els empleats d’Adif i Renfe és alta perquè sovint acaben tornant a la seva regió d'origen. Segons dades sindicals, a Catalunya hi ha uns 800 maquinistes de Renfe actualment i un 40% canvien de destí cada any. 7 de cada 10 maquinistes que condueixen els trens de Rodalies són originaris d'altres punts de l'Estat. D'altra banda, el salari d'un maquinista de Renfe és superior al d'un de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).