El febrer del 2016, Apple es va negar a facilitar a l'FBI l'accés a l'iPhone del terrorista jihadista de SanBernardino (Califòrnia). Aquesta negativa es va basar en el compromís d'Apple amb la privacitat dels usuaris i va generar un significatiu debat públic als Estats Units sobre la seguretat i la privacitat en l'era digital. En un moment de caiguda d'ingressos i beneficis anuals sense precedents des del 2001, aquest succés va marcar l'enlairament de la seva estratègia de màrqueting centrada en la privacitat. El 2024, molts dels anuncis gràfics d'Apple utilitzen una única paraula com a eslògan: "privacitat".
El màrqueting centrat en la privacitat és el punt de trobada del màrqueting centrat en el client (que busca conèixer el client per satisfer les seves necessitats), el màrqueting basat en dades (impulsat per la transformació digital de la societat) i el màrqueting ètic (que promou l'honestedat, l'equitat, els valors i la responsabilitat en totes les accions de màrqueting). Busca oferir valor a aquells clients potencials conscienciats sobre els problemes de privacitat i seguretat de les seves dades personals. Per a les empreses, els beneficis directes d'utilitzar aquesta estratègia són la generació de confiança entre aquest segment de públic i el compliment de les creixents regulacions de protecció de dades.
El màrqueting centrat en la privacitat és el punt de trobada del màrqueting centrat en el client, el màrqueting basat en dades i el màrqueting ètic
Si una empresa vol millorar el seu avantatge competitiu mitjançant la privacitat com a element diferenciador, caldrà que usi un enfocament holístic en el qual, en l'àmbit del màrqueting, la marca, la comunicació, el disseny de productes, els preus i la distribució es reforcin mútuament. A més, si s'aposta fermament per la privacitat, aquesta s'haurà d'estendre a la forma en què l'empresa estructura tota la seva organització i, per tant, requerirà una cultura especialitzada. Qualsevol esforç en aquesta línia suposarà per a l'empresa una inversió rellevant tant en formació en privacitat, com en tecnologies que la suportin, entre d'altres: criptografia per a correus electrònics i connexions VPN, ús de plataformes de gestió del consentiment (CMP), tecnologies blockchain i ús d'IA centrada en la privacitat, com ClaudeAI.
Però, el públic espanyol realment li dona importància a la privacitat? En un estudi realitzat per al congrés IMAT 2024, els 448 participants van respondre amb una mitjana de 7,75 en una escala del 0 al 10. Aquest resultat suposaria una gran oportunitat per al màrqueting centrat en la privacitat. No obstant això, els resultats obtinguts en la resta de l'estudi mostren inconsistències entre la importància que els subjectes diuen donar a la privacitat i l'ús d'eines per assegurar-la, cosa que reafirma la "paradoxa de la privacitat". El 47% mai ha eliminat les cookies, el 68% utilitza Google Chrome com a navegador habitual (el navegador menys compromès amb la privacitat), el 51% mai ha fet servir una VPN i els que ho han fet ha estat principalment per teletreballar.
Així i tot, hi ha segments definitivament predisposats. Un 32% de les dones de l'estudi asseguren que farien servir plataformes de ressenyes totalment anònimes (10 en una escala de 0 a 10), encara que això impliqués fer un pas addicional com connectar-se a una VPN.
En conclusió, el compromís amb la privacitat no només és una estratègia de màrqueting efectiva, sinó una necessitat en l'era digital actual. Empreses com Apple han demostrat que prioritzar la privacitat pot no només recuperar la confiança del consumidor, sinó també diferenciar-se en un mercat cada vegada més competitiu. A mesura que les regulacions de protecció de dades es tornen més estrictes i els consumidors més conscients de la seguretat de les seves dades, adoptar un enfocament holístic i ètic cap a la privacitat no és només una opció, sinó una responsabilitat. Aquelles empreses que s'avancin en aquesta direcció estaran més ben posicionades per liderar el mercat del futur.