La pandèmia no només va iniciar una nova era, l’era post-covid, sinó que va posar davant del mirall quelcom que, fins aleshores, es tractava d’un tema tabú: la salutmental. El que fins fa no gaire suposava un tema a tractar a porta tancada, ha esdevingut una de les grans prioritats de la societat, transformant-se en una conversa oberta i urgent. Com a prova d’aquest despertar col·lectiu, no només se celebra cada 10 d’octubre el Dia Mundial de la Salut Mental, sinó que, a més, ha nascut un ecosistema emprenedor a Catalunya que va passar de facturar 50.000 euros el 2018 a 21,64 milions el 2021: l’àmbit de la salut mental digital.
El 87% dels projectes de l’àmbit de la salut mental digital han nascut en els darrers cinc anys
El 87% dels projectes que es veuen implicats en aquest ecosistema han nascut en els darrers cinc anys, tal com ho assenyalen les dades facilitades per Biocat, que xifra en 57,67 milions la inversió captada per l’àmbit de la salut mental digital català, entre 2018 i 2022. Si bé fins al 2021 s’observa com aquesta creix de manera exponencial -50.000 euros el 2018, 8,17 milions el 2019, 14,23 milions el 2020 i 21,64 milions el 2021-, el 2022 s’aprecia la sequera que viu l’ecosistema des d’aquest any: la inversió captada per l’àmbit de la salut mental digital va retrocedir als 13,58 milions d’euros, una xifra inferior a la del 2020.
Ara per ara, les principals patologies que afronta el sector són la depressió, la depressió postpart, l’estrès, l'estrès hospitalari i l’ansietat, i tot apunta que el millor aliat per fer front a aquestes afeccions és la tecnologia: el 30% de les empreses emergents d’aquest ecosistema es basen en la intel·ligència artificial com a principal tecnologia, davant les teràpies digitals o DTx (23%) i la realitat virtual (20%). Amb tot, es tracta d’un àmbit innovador i especialment guardonat: hi ha des d’iniciatives reconegudes en el panorama internacional, fins a “la startup catalana de l’any 2023”. A continuació, cinc projectes catalans que promouen la salut mental:
Broomx, tecnologia immersiva com a medicina del futur
“Al llarg dels anys, la realitat virtual ha passat de ser quelcom molt de nínxol gaming, a una tecnologia que trobes tant en hospitals com en centres educatius”. Per a IgnasiCapellà, cofundador de Broomx, la realitat virtual és una tecnologia “espectacular” en l’àmbit de la salut. Així ho fa saber a VIA Empresa, destacant que “ha viscut una evolució sorprenent, que no em podia esperar en un inici, ja que s’està demostrant que és una tecnologia molt útil per millorar la vida de les persones”.
Per aquest motiu, Capellà i altres socis van impulsar Broomx, la iniciativa que es dedica a la creació de sales i espais immersius enfocats en l’àmbit de la salut i l’atenció social, amb l’objectiu de millorar la situació de persones amb dificultats. La firma celebrarà l'any vinent la seva primera dècada, ja que va veure la llum el 2015 creant instal·lacions interactives per a empreses del sector del turisme. Avui dia, és una empresa referent en l’àmbit tecnològic i en l’ús de les tecnologies immersives aplicades a la salut.
Capellà: “La realitat virtual ha de ser especialment útil i fer millor la vida de les persones"
La tecnologia de Broomx s'ha implantat a desenes de centres sanitaris catalans, espanyols i estrangers: des del Consorci Sanitari Terrassa, on ha dissenyat un programa de neurorehabilitació multimodal per rehabilitar les funcions cognitives afectades i millorar el benestar emocional de pacients oncològics o amb covid persistent, fins a Vall d'Hebron, passant per l’Hospital Vírgen del Rocío de Sevilla o diversos hospitals de la firma americana NorthwellHealth, on la tecnologia de Broomx s’utilitza per reduir el dolor i millorar l’atenció de pacients que es troben en cures pal·liatives i en processos de final de vida. El seu darrer repte? Un projecte pilot per potenciar l’envelliment actiu de les persones grans que s’atenen en el Centre de Dia Casa Bloc.
Miinta, el xat made in Catalonia que connecta la generació Z amb la salut mental
IgnacioCanales i AdriàMunné són els impulsors de Miinta, el primer xat de salut mental per a adolescents i joves. “Miinta neix en adonar-nos que existeix un problema de salut mental que ve de lluny i que s’ha agreujat arran de la pandèmia”, explica a VIA Empresa Munné, qui aporta unes dades de l’OMS “força alarmants”: en els darrers 10 anys, els trastorns relacionats amb la salut mental en joves ha passat del 10 al 20%.
Munné i Canales expliquen que el xat suposa una “eina d’acompanyament emocional” que deriva tot el contingut enviat pels joves que fan servir el xat a psicòlegs professionals. “Miinta és una solució accessible i de qualitat per a tots els joves que no tenen accés a teràpia, en un context en què la seguretat social dona cita per a un període de tres a quatre mesos”, assenyala Canales. El servei ofereix una subscripció mensual de 15 euros, que a més d’assignar a l’usuari un psicòleg encarregat del seu seguiment, ofereix la possibilitat d’accedir al xat les 24 hores del dia i de rebre una pauta d’exercicis terapèutics validada per professionals. Un punt de partida més planer si es compara amb els 54 euros que costa de mitjana una hora de teràpia a Catalunya, segons mundopsicologos, la web de psicologia líder a l’Estat.
Així mateix, la iniciativa, pionera en el teixit emprenedor català, va ser reconeguda el desembre del 2023 com la startup catalana del 2023, durant la Catalan Pitch Competition organitzada per Acció i celebrada al TechSpirit.
Meditaclic.cat, quan el mòbil obté el poder de la relaxació
Arran de l’auge de la importància de la salut mental en la societat, a moltes llars s’han instaurat un seguit de pràctiques que promouen la relaxació i el descans de la ment, perquè “val més prevenir que guarir”. Si bé hi ha una infinitat d’aplicacions mòbil que eduquen els usuaris mitjançant rutines de relaxació, Meditaclic.cat n’és un exemple català.
Meditaclic.cat és un projecte social impulsat per Eva Peiró
Es tracta d’un projecte social impulsat per EvaPeiró que té la missió d'apropar a les persones una aplicació gratuïta per relaxar fàcilment el cos i la ment, mitjançant contingut antiestrès i meditacions guiades en català. És pionera amb meditacions guiades per àudio, en comptar amb tecnologia Binaural i so 8D. L’eina, que també pretén millorar la gestió de les emocions dels usuaris, així com la qualitat del son, s’adreça a infants, adolescents i adults, promovent un envelliment actiu.
Koa Health, un suport "tant digital com humà"
Koa Health és una empresa derivada -spin-off- de Telefónica que es dedica a oferir solucions de salut mental "reduint les barreres d'entrada i amb fàcil accés a un suport tant digital com humà". Segons Biocat, es tracta del projecte impulsat a Catalunya que més inversió ha assolit: 30 milions d'euros. Ho va fer a inicis del 2021 mitjançant la ronda de finançament més gran registrada a l'estat espanyol, en què van participar Ancora Finance Group, WellingtonPartners, MTIP, AkiliaPartners, CreasImpacto, SabadellAsabys i MundiVentures. Per la seva banda, Telefónica es va mantenir en el capital de l'empresa liderada per OliverHarrison, amb una participació rellevant.
Entre els serveis digitals que ofereix Koa Health, que té seu a Barcelona i oficines a Londres i Nova York, es troba Koa Care 360, la plataforma tecnològica que compta amb recursos disponibles en set idiomes diferents per fomentar "l'autocura digital" fins a empoderar els seus usuaris en l'atenció clínica, en un context en què la demanda d'atenció de salut mental creix, però la quantitat de professionals a l'Estat és escassa. Aquesta ofereix plans de salut als seus usuaris, amb un enfocament en l'àmbit laboral, ja que segons apunta la firma, "un 59% dels adults que treballen han experimentat almenys un repte de salut mental".
Koa Health té seu a Barcelona i oficines a Londres i Nova York
L'empresa barcelonina prepara una ronda de finançament encara superior a la que va aconseguir a inicis del 2021, amb l'objectiu de reunir uns 40 milions d'euros. La companyia ha sol·licitat un finançament de 18 milions al Banc Europeu d'Inversions, i preveu completar l'operació amb inversors públics i privats per continuar impulsant el desenvolupament de Koa Care 360.
Domma: "Cada dona és un món"
Un any i escaig més tard de la irrupció de la covid-19, a Barcelona va néixer Domma, la primera femtech del sud d'Europa. Aquest terme fa referència a totes les eines, productes o serveis que tenen com a finalitat abordar els problemes de salut de les dones; i, alhora, també és l’objectiu de Domma, la plataforma impulsada per MireiaRoca i CristinaMartínez que vol atorgar salut i benestar a la dona madura, començant per aquelles que es troben en transició menopàusica.
La companyia busca acabar amb l'estigmatització de la menopausa, etapa que implica un terç de la vida de tota dona, i visibilitzar aquesta fase amb un enfocament activista i integratiu. Tant va ser l’interès despertat pel projecte, que en els sis primers mesos de vida ja va reunir un total de 7.000 usuàries i una ràtio de satisfacció del 91%. La clau de l’èxit? Segons Roca, “visibilitzar i recolzar un període pel qual passarem cadascuna de nosaltres”. “Cada dona és un món i no hi ha dues menopauses iguals”.