• Empresa
  • Protofy i la màgia de convertir eixugaparabrises en respiradors salvavides

Protofy i la màgia de convertir eixugaparabrises en respiradors salvavides

L'empresa, nascuda el 2018, col·labora amb companyies com Seat o Doga per poder portar als centres sanitaris els seus substituts de respiradors

Protofy aprofita els motors del netejaparabrises per produir substituts de respiradors | Cedida
Protofy aprofita els motors del netejaparabrises per produir substituts de respiradors | Cedida
Barcelona
06 d'Abril de 2020
Act. 06 d'Abril de 2020

"Anem a salvar vides". La crisi sanitària del coronavirus ha comportat un canvi radical en la vida dels tres fundadors de Protofy, però en un sentit molt diferent al de la majoria de la ciutadania: han passat de fer neveres connectades o videoworlds intel·ligents a convertir netejaparabrises en respiradors salvavides. L'empresa, nascuda el 2018, es dedica a dissenyar, construir i desplegar productes i prototips IoT a mesura per als seus clients. Aquesta vegada, l'objectiu i la manera de treballar canvia i el seu client es converteix en qualsevol pacient que necessiti aquest "substitut de respirador".

 

"Normalment ens ve el client amb una idea, però ara també creem idees i anem nosaltres al client", explica a VIA Empresa un dels fundadors de Protofy, Ignasi Plaza, que posa damunt la taula que, en aquest cas, van posar en marxa el projecte dels respiradors "per fer-lo obert, transmetre el know-how arreu i, així, que tothom pugui reproduir-lo". Solidaritat en tota regla. "Anem a salvar vides", insisteix.

 

Si normalment són unes 10 persones a l'equip, ara en el formen més de 20 més tots els partners que s'estan sumant a la seva iniciativa. Per exemple, Petardos CM, que ha hagut d'aturar la seva activitat al 100%, els fa de transportistes. "S'hi està bolcant tothom, és impressionant", explica. L'agraïment és el fil conductor de la conversa. Un agraïment per a tots els actors implicats i que dóna pas a una immodèstia completament eclipsada pel sentiment de solidaritat i suport que tenen com a equip de feina, però, sobretot, com a equip humà. Molt humà.

Una part de l'equip de Protofy | Cedida

Una part de l'equip de Protofy | Cedida

Sense que ningú els ho demanés, van començar a buscar opcions que fossin útils per ajudar en tot allò que estigués al seu abast en la crisi sanitària. De fet, Protofy ja va tenir la idea quan a Espanya la situació no era tan greu com ara, però a Itàlia ja patien l'escassetat dels respiradors. "Volíem fer una solució low cost perquè, sinó ho fèiem així i ho volíem industrialitzar, podíem tenir molts problemes d'estoc", assenyala Plaza.

Però, com van arribar als netejaparabrises?

Després de fer una crida per xarxes socials i que persones conegudes fessin difusió del seu projecte, l'equip de Protofy va posar-se mans a l'obra i va anar a la busca i caputra d'un motor que tinguessin a l'abast i pogués funcionar. Van provar amb el motor del plat del microones, d'un exprimidor, d'una Minipimer, d'un trepant... Fins que un amic seu els va deixar el motor d'un eixugaparabrises d'una ambulància dels anys 70 que tenia al seu pàrquing. I... chapeau. Llavors van arrencar.

Plaza: "Volíem fer una solució 'low cost' perquè, sinó ho fèiem així i ho volíem industrialitzar, podíem tenir molts problemes d'estoc"

En veure que funcionava, es van posar en contacte amb Doga, l'empresa de producció i desenvolupament de components d'automoció ubicada a Abrera, a pocs minuts de la Seat. I Doga va fer-los arribar uns motors assemblats dissenyats especialment "perquè compleixi les característiques que demana l'Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris", uns motors que també ha fet arribar a moltes altres empreses. Solidaritat per tot arreu i per tots els canals.

Ignasi Plaza fent proves amb un dels seus substituts de respirador | Cedida

Ignasi Plaza fent proves amb un dels seus substituts de respirador | Cedida

Doga, Reclam Làser, la Cambra de Comerç de Barcelona, persones conegudes que creen comunitat... Quan ja s'havien sumat molts actors clau per tirar endavant amb més rapidesa el projecte de Potofy, Seat va trucar a la seva porta. "No estem interessats a promocionar la marca, sinó en salvar vides", els van dir. I així va començar la seva aventura amb la marca automobilística que no para de batre rècords històrics i que, ara, ha canviat la fabricació de vehicles per aquests substituts dels respiradors. Per vèncer el virus i dotar de recursos tots els pacients que ho necessitin, de moment, amb el substitut de respirador OxyGEN.  

De fet, treballar colze a colze amb una companyia com Seat és per l'equip de Protofy "una gran sort" -i viceversa- perquè, mentre que Seat ha posat a treballar 150 persones en l'assemblatge dels respiradors basant-se en el prototip ideat per l'empresa de IoT, ells, a més, són els que fan de fil conductor entre l'automobilística i els hospitals, al temps que també revisen que es compleixin tots els requisits mèdics.

"El temps són vides"

Però, tot i la rapidesa amb què Protofy ha anat traient nous models que encaixessin amb tots els requisits fins donar amb el model final, l'homologació del producte és un procés lent. "Hem d'entendre que és una cosa que va connectada a persones i han de tenir en compte una sèrie de paràmetres com no fer mal als pacients", explica Plaza, que insisteix en la idea que "no estem fent un respirador, estem fent un substitut".

L'equip de Profofy analitza com funciona el substitut de respirador | Cedida

L'equip de Profofy analitza com funciona el substitut de respirador | Cedida

Insisteix en aquesta idea perquè quan van viatjar fins a Madrid amb la màquina, "s'esperaven que portéssim un respirador i havien preparat totes les proves per a això". Ara, la urgència per salvar vides ha canviat els plans de l'Agència de Medicaments, que ha rebaixat els requisits i n'ha establert de bàsics com que no afectin a cap altre dispositiu electromagnètic com, per exemple, un marcapassos, o viceversa; elements de seguretat a nivell mecànic i compatibilitat amb els altres aparells que hi ha als centres sanitaris.

De fet, aquest dijous, Seat aturava la producció dels respiradors a l'espera que l'Agència els homologués, però divendres es tornava a posar en marxa la cadena després que l'Agència de Medicament hi donés llum verda. La companyia calcula que les instal·lacions adaptades de la fàbrica de Martorell podran produir fins a 300 respiradors al dia. I és que, com subratlla Plaza, "el temps són vides".

Protegir el món

Durant tot aquest temps, l'equip de Protofy ha finançat el projecte amb diners de la seva butxaca i els materials que els anaven subministrant els diferents proveïdors. Però, les seves ganes de salvar vides i de continuar aportant tot el seu coneixement a la causa, els fan anar més enllà i tenen l'objectiu clar de portar el projecte als països en vies de desenvolupament. De fet, al Brasil, Perú, Xile, Turquia, la Xina, Filipines o Sud-Àfrica, entre d'altres, ja fabriquen OxyGEN.

Plaza: "OxyGEN és un projecte que esta fet de persones per a persones"

Però per poder-ho portar bé arreu, necessiten la implicació d'administracions més grans perquè la documentació funciona diferent a cada país i, a més, hi ha molts països en què ni tan sols es parla en anglès i "la cadena industrial és molt diferent". Per això, tenen previst posar en marxa una campanya de crowdfunding, però qualsevol actor que hi pugui tenir implicació, està convidat a participar-hi. "Ens truquen de països que diuen que tenen 25 milions d’habitants i 16 respiradors a tot el país", relata Plaza, que es reafirma: "Estem centrats a exportar això i que arribi a tot arreu".

A banda d'això, encara tenen més projectes en ment (i els que aniran apareixent pel camí). Per la banda de l'enginyeria, explica Plaza, estan pensant en la millora del sistema d'alarmes i en fer dispositius més precisos per posar a l'abast del personal sanitari, així com fer front als "nous problemes que ens plantegen els metges". I, per descomptat, també és prioritat essencial en la seva llista "assegurar estocs, connectors, filtres...".

De persones per a persones

Protofy va néixer de les ments de l'Ignasi, el Joan i el Lluís. Després de guanyar un concurs de La Caixa el 2015, van obtenir el finançament necessari per començar a dissenyar i a desenvolupar prototips tecnològics a mida. Fins el 2018, els tres eren autònoms. Llavors van fundar la Societat Limitada ja amb clients d'arreu del món, clients que els vénen amb una idea que després ells converteixen en un producte viable. "El que se’ns dóna bé és la concepció global del projecte, som uns bons integradors", puntualitza Plaza.

__galeria__

"Estem desbordadíssims". Treballen pràcticament amb clients d'arreu d'Europa, també dels Estats Units, de l'Amèrica del Sud o d'Àsia i això fa que molts dels aparells que dissenyen cada vegada tinguin més recorregut per tot el planeta. Entre d'altres, un videoworld que es basava en una càmera que segueix i capta l'atenció de l'usuari, analitza el seu sexe i rang d'edat i li mostra un vehicle diferent segons les preferències que pugui tenir, un vehicle que seguirà el vianant per una pantalla gegant situada com a façana del concessionari. També van crear un producte connectat a les neveres que permetia que l'aparell portés un control dels aliments que hi ha i els que estan a punt de caducar i, fins i tot, proporciona receptes per no malbaratar cap producte.

Però ara tot això ha canviat i ja no són els clients qui els dóna la idea i ells han de fer-la realitat, sinó que és l'equip de Protofy qui, amb la pròpia iniciativa i els recursos que tenen, han creat un substitut de respirador que pot arribar a salvar moltes vides en un moment en què l'escassetat de productes essencials per a la sanitat està a l'ordre del dia. I els és igual dormir tres hores al dia o conviure amb "cops a la moral que tens alguns dies" perquè "és una feina molt agraïda", una tasca salvavides. Com recorda Plaza, "OxyGEN és un projecte que esta fet de persones per a persones i és molt bonic veure com, quan hi ha una situació de crisi, tothom s'ajunta". I que així continuï inclús quan acabi la crisi.