• Empresa
  • Psonríe, l’Uber de la psicologia

Psonríe, l’Uber de la psicologia

El tractament psicològic que pots fer des del sofà de casa teva

Part de l'equip que forma Psonríe, fundat per Jordi Boix | Cedida
Part de l'equip que forma Psonríe, fundat per Jordi Boix | Cedida
Barcelona
11 de Novembre de 2021
Act. 11 de Novembre de 2021

La psicologia segueix sent un dels grans tabús de la societat. Avui dia dir que "vas al psicòleg" encara es relaciona amb casos greus. Per aquest motiu, consultar o parlar amb psicòlegs acaba sent una cosa que la societat, en termes generals, fa d'amagades i poques vegades es verbalitza com una cosa normal, com si parlar amb aquests professionals fos quelcom que s'ha d'amagar o fer en secret, quan realment gran part de la població necessita visitar el psicòleg en algun moment de la seva vida, sobretot després de la pandèmia. Seguint aquest context neix Psonríe, una empresa que amb la col·laboració de Barcelona Activa, vol trencar el tabú de la psicologia i modernitzar-la, introduint-la a l'àmbit digital.

 

"Vam néixer de manera en línia perquè vam veure que la realitat és que a molta gent li fa por anar al psicòleg", explica Jordi Boix, fundador de la companyia. En els seus quatre anys de vida, Psonríe ja té més de 100.000 usuaris que utilitzen la seva plataforma per a tractaments de malalties com l'ansietat, la depressió, els problemes familiars, el dol o inclòs els efectes de la pandèmia. La clara diferència amb altres empreses o centres especialitzats és que els pacients poden obtenir el seu tractament des de la comoditat de casa seva, ja que des de la plataforma et pots comunicar amb el professional a través d'un xat, una trucada o mitjançant una videoconferència: "Treballem amb psicòlegs col·legiats i verificats, per tal d'aconseguir una bona experiència pels nostres usuaris", recorda el fundador.

Boix: "La gran majoria de vegades la gent utilitza el xat, perquè encara hi ha molt recel per parlar obertament dels tractaments psicològics"

Però, com funciona tot el procés de tractaments i cures de Psonríe? Des de la pàgina web de la plataforma, l'usuari pot accedir a una primera consulta gratuïta amb un professional en qualsevol de les tres modalitats abans mencionades: "La gran majoria de vegades la gent utilitza el xat, perquè encara hi ha molt recel per parlar obertament dels tractaments psicològics", lamenta Boix. Un cop finalitzada la primera sessió gratuïta, l'usuari pot decidir si seguir el tractament o no. En cas afirmatiu, entra a formar part de la comunitat de Psonríe i pot triar, si pagar una subscripció o seguir pagant per sessió -com faria en qualsevol clínica d'atenció privada-: "Els nostres usuaris en tractament prefereixen la subscripció, ja que surt més a compte quan necessites un seguiment constant", descriu el fundador de la companyia.

 

L'anonimat com a eix principal

Des d'un bon principi, els usuaris de la plataforma són anònims. "És una qüestió purament social, ja que la gent no vol dir que va al psicòleg", diu Boix. D'aquesta manera, el fundador va deduir en el moment de la creació de la plataforma que l'anonimat hauria de formar part del model de negoci. Psonríe també funciona com qualsevol altra clínica o centre de psicologia, totes les converses amb els psicòlegs són confidencials i tot i fer-se de manera virtual, la plataforma garanteix la seguretat i l'anonimat de tots els seus usuaris: "Pels nostres pacients la privacitat és clau", reconeix el fundador.

Boix: "És molt complicat gestionar el sou emocional d'empreses grans; si ja ens costa a nosaltres, imagina't a empreses de més de 300 treballadors"

Actualment, la companyia ja opera en tres idiomes: català, castellà i anglès; i té presència a Espanya, Mèxic i la regió hispanoparlant dels Estats Units. A més, "és la primera empresa de psicologia en línia que ofereix en català", segons explica Boix. Aquesta aproximació de mercat, juntament amb la idea disruptiva de "el psicòleg des del sofà de casa", tal com la descriu el fundador, fa que Psonríe no tingui una gran base de competència: "Hem vist algunes plataformes similars entre Espanya i Mèxic, però hi ha mercat per a tothom", reflexiona Boix.

Psicologia per a empreses

Psonríe també té el seu propi apartat per a empreses. "És molt complicat gestionar el sou emocional d'empreses grans; si ja ens costa a nosaltres, imagina't a empreses de més de 300 treballadors", reconeix el fundador de la startup catalana. Seguint aquesta mateixa línia, la companyia ha creat teràpies per a treballadors d'una mateixa empresa per tal de monitorar el seu estat i, si escau, plantejar algun tractament pels empleats de manera individual: "En una primera instància fem tractament si prevenció de trastorns i animem als treballadors a parlar amb un psicòleg sobre el seu estat dins l'empresa", explica Boix.

A part, la companyia també permet que els departaments pertinents puguin monitorar, de manera general, l'estat de l'equip: "Si les empreses coneixen l'envergadura del problema, poden buscar-hi una solució", recorda el fundador de Psonríe. A més, els efectes de la pandèmia han disparat la necessitat d'atenció psicològica dins de les empreses. En aquest cas, Psonríe aconsegueix minimitzar costos i obtenir beneficis monetaris i emocionals per a les companyies: "La implementació d'un servei d'atenció psicològica per a empreses genera un impacte molt positiu en la reducció dels costos operatius, un augment en la retenció del talent, millora del clima laboral i un increment en els beneficis de l'organització", recull Boix.

Una de les teràpies de la plataforma i la novetat més notable en el cas empresarial, són els serveis de gestió emocional, que tal com ja ha explicat Boix la pandèmia ha fet sortir a la llum: "Amb el nostre servei de gestió emocional per a empreses saludables ajudem als equips a créixer personalment i professionalment, amb un model únic que inclou programes de motivació i prevenció, teràpia psicològica i dinàmiques grupals, entre altres activitats".

La filosofia de l'on demand ja s'ha estès per molts sectors i Psonríe vol aconseguir que la salut mental sigui un d'ells: "El tabú d'anar al psicòleg ens ha de preocupar des del principi, per això hem construït una plataforma segura i anònima", reconeix el fundador. Així doncs, amb una quinzena de treballadors i una pandèmia a superar Psonríe vol liderar el camp de la psicologia en línia, perquè tal com recorda el fundador: "Després de tot el que ha passat, gairebé tothom en un moment o altre, necessita anar al psicòleg".