
L’increment de l’ús de les xarxes socials ha provocat, entre d’altres coses, que la publicitat no convencional estigui guanyant molt pes respecte a la publicitat convencional, sobretot per atraure la població més jove. Això és degut, en gran part, al fet que actualment el màrqueting a través d’influenciadors, que busca captar l’atenció de l’usuari d’una manera menys intrusiva i integrada en el seu dia a dia, va agafant cada cop més popularitat entre les empreses de publicitat.
Segur que ja enteneu per on van les coses, però a què ens referim exactament quan parlem de publicitat convencional i de publicitat no convencional? La publicitat “de tota la vida” és la publicitat convencional, aquella que es vehicula a través dels mitjans convencionals (televisió, ràdio, premsa, cinema o publicitat exterior), tal com el mateix nom indica. I la publicitat no convencional, que ens irromp i no ens n’adonem, és la que utilitza tècniques i canals alternatius, com ara el màrqueting directe (direct marketing), el màrqueting viral (viral marketing), el marxandatge (merchandising), el patrocini (sponsorship) o l’emplaçament de producte (product placement). També és un tipus de publicitat no convencional la publicitat per mitjà de cartells, rètols o adhesius en els establiments comercials, coneguda com a publicitat en el punt de venda (PLV, del castellà publicidad en el lugar de venta).
Els termes publicitat convencional i publicitat no convencional són les alternatives catalanes de l’anglès above-the-line advertising i below-the-line advertising, respectivament. Ara bé, en anglès també es coneixen com a ATL advertising i BTL advertising. Nosaltres, quan usem la forma abreujada amb la sigla, mantenim el nucli publicitat en català, però hi afegim la sigla en anglès: publicitat ATL i publicitat BTL. En altres llengües també s’utilitzen les formes anàlogues, i això és perquè aquestes són les formes més utilitzades per a designar aquests tipus de publicitat en els textos de l’àmbit. De fet, per coherència i d’acord amb l’ús d’aquestes formes abreujades, també usem la denominació mitjà ATL per a fer referència a mitjà convencional.
Podeu consultar aquests termes i molts d’altres que hi estan relacionats al Diccionari de comunicació empresarial, a la Neoloteca i al Cercaterm del TERMCAT.