• Empresa
  • Publicitat ATL i publicitat BTL

Publicitat ATL i publicitat BTL

La publicitat no convencional guanya terreny a la publicitat convencional

La publicitat no convencional està guanyant molt pes respecte a la publicitat convencional | Termcat
La publicitat no convencional està guanyant molt pes respecte a la publicitat convencional | Termcat
Termcat
19 de Març de 2025
Act. 19 de Març de 2025

L’increment de l’ús de les xarxes socials ha provocat, entre d’altres coses, que la publicitat no convencional estigui guanyant molt pes respecte a la publicitat convencional, sobretot per atraure la població més jove. Això és degut, en gran part, al fet que actualment el màrqueting a través d’influenciadors, que busca captar l’atenció de l’usuari d’una manera menys intrusiva i integrada en el seu dia a dia, va agafant cada cop més popularitat entre les empreses de publicitat.  

 

Segur que ja enteneu per on van les coses, però a què ens referim exactament quan parlem de publicitat convencional i de publicitat no convencional? La publicitat “de tota la vida” és la publicitat convencional, aquella que es vehicula a través dels mitjans convencionals (televisió, ràdio, premsa, cinema o publicitat exterior), tal com el mateix nom indica. I la publicitat no convencional, que ens irromp i no ens n’adonem, és la que utilitza tècniques i canals alternatius, com ara el màrqueting directe (direct marketing), el màrqueting viral (viral marketing), el marxandatge (merchandising), el patrocini (sponsorship) o l’emplaçament de producte (product placement). També és un tipus de publicitat no convencional la publicitat per mitjà de cartells, rètols o adhesius en els establiments comercials, coneguda com a publicitat en el punt de venda (PLV, del castellà publicidad en el lugar de venta).  

Els termes publicitat convencional i publicitat no convencional són les alternatives catalanes de l’anglès above-the-line advertising i below-the-line advertising, respectivament. Ara bé, en anglès també es coneixen com a ATL advertising i BTL advertising. Nosaltres, quan usem la forma abreujada amb la sigla, mantenim el nucli publicitat en català, però hi afegim la sigla en anglès: publicitat ATL i publicitat BTL. En altres llengües també s’utilitzen les formes anàlogues, i això és perquè aquestes són les formes més utilitzades per a designar aquests tipus de publicitat en els textos de l’àmbit. De fet, per coherència i d’acord amb l’ús d’aquestes formes abreujades, també usem la denominació mitjà ATL per a fer referència a mitjà convencional.    

 

Podeu consultar aquests termes i molts d’altres que hi estan relacionats al Diccionari de comunicació empresarial, a la Neoloteca i al Cercaterm del TERMCAT.