Catalunya és tan atractiva que fins a 17 milions de turistes ens van visitar l’any passat. Molts d’ells no es van conformar amb Barcelona i l’àrea de Girona-Costa Brava és una de les que més multiplica l’afluència de visitants. Una realitat que suposa un seguit de reptes per a la indústria i les empreses locals. Mirar d’entendre’ls ha estat l’objectiu de l’acte que VIA Empresa i la Federació d’Organitzacions Empresarials de Girona (FOEG) han celebrat aquest dimarts al vespre a la capital del Gironès amb el patrocini d’Ibercaja.
D’entrada, la premissa inicial passa per la innovació entesa com l’única forma de crear valor i diferenciar-se. Sovint, quan s’esmenta la innovació s’associa de seguida a la tecnologia. Genís Roca, especialista en transformació digital i soci-president de RocaSalvatella, adverteix que “si volem competir amb les regles del joc digital, fallarem segur”. La raó és que "aquestes noves eines premien el volum i sempre acabarem perdent. Per tant, no sempre el digital serà la solució. L’alternativa és l’artesania, l’atenció a les necessitats del client”.
La importància de ser atent
Una visió que coincideix amb l’aposta de l’estudi de disseny Bahí&güell. Amb més de 70 productes especialitzats en la gastronomia d’alta gamma, l'empresa creada per dos emprenedors fa cinc anys, cuida la relació amb els principals cuiners del país fent-los productes adaptats a les seves necessitats més enllà dels del seu propi catàleg. “Ens hem enfocat a aquest món per l’entorn que tenim i la innovació d’aquest sector”, reconeix el seu cofundador, Jordi Güell.
Genís Roca: “L’artesania és un antídot a les amenaces digitals”
A Girona tothom els coneix per la Caliu, una barbacoa de sobretaula de disseny pensada, dissenyada i fabricada a casa. “A partir d’aquí hem anat augmentant el catàleg”, celebra mentre insisteix que “la comunicació amb els cuiners és constant” per tal que un projecte a mida prosperi o no.
“L’artesania és un antídot a les amenaces digitals”, rebla Genís Roca. Aquesta artesania entesa com una proximitat insubornable és la que també volen practicar els càmpings gironins. “Si vols tenir èxit t’has d’adaptar a les demandes que fan els clients”, assegura Josep Maria Pla, vicepresident de l’Associació de Càmpings de Girona. “El client vol cada cop més un tracte personalitzat. Les vacances no deixen de ser un somni que no els pots trencar, els has de solucionar qualsevol problema de seguida”, afegeix.
Josep M. Pla: “El client vol cada cop més un tracte personalitzat. Les vacances no deixen de ser un somni que no els pots trencar"
En el seu cas, la tecnologia també és un suport per aconseguir aquest objectiu. “Volem implantar targetes moneders per saber on fan la despesa els clients dins del càmping”, anuncia Pla, qui recorda que el càmping més antic de l'Estat espanyol està ubicat a la Costa Brava.
La innovació ja no ve de la tecnologia
Al capdavall, destaca Genís Roca, “innovar és fer una cosa diferent. Demana ser molt atent i conèixer molt bé el negoci”. Si els darrers anys la innovació venia de la tecnologia, “això s’ha acabat perquè el competidor ho pot incorporar a l’instant i no serà un avantatge competitiu”, reitera. Les innovacions, assegura, vindran per “les maneres de treballar, deixar processos i orientar-se a projectes”. A més, adverteix, “amb la festa de sensors el consumidor comença a pensar que tens massa informació sobre ells. I les dades és millor merèixer-les que capturar-les”.
Dades que cada cop treballa amb més intensitat el Grup Darnés-Disbesa, un dels grans especialistes de la distribució d’aliments i begudes del país amb 60 anys d’història. “Repartim cada dia a 10.000 clients i podem servir a l’hostaleria el 65% dels productes que utilitza”, exposa el seu director general, Pau Figueras.
Pau Figueras: “La tecnologia no és una finalitat per a nosaltres, és una eina que ens ajuda a ser eficients”
Malgrat tot, només un 2% dels clients els compra a través de l’app que han creat. “El sector és tradicional i espera la visita del comercial; però a més a ells també els fa por perquè ho veuen com un substitut a la seva feina”. Un temor infundat segons el dirigent de Darnés-Disbesa. “La tecnologia no és una finalitat per a nosaltres, és una eina que ens ajuda a ser eficients”. No en va, “hem de ser àgils perquè entreguem productes perennes en 24 hores”, evidencia.