La inversió en startups espanyoles va assolir el 2021 una xifra rècord de 4.300 milions d'euros, però també en vendes d’empreses emergents. Posar a la venda la teva startup també és una opció igual de vàlida. Però, quines són les claus a tenir en compte? És una carrera de fons? Quins són els tràmits? I la durada? Aquestes han sigut les claus de la taula rodona ‘How I sold my startup’, moderada per Yolanda Pérez, directora de BStartup a Banc Sabadell Stage del 4Y4N durant el Mobile World Congress 2022.
"Pot ser curiós, però en el meu cas no ens vam vendre al millor postor, sinó que ens van venir a comprar", explica Javi Fondevila, cofundador i CEO de Holded, la plataforma de gestió de negocis al núvol per a petites i mitjanes empreses que ofereix tot el que necessites per controlar les activitats on i quan vulguis. "Perquè quan lideres una startup tens dos camins: o començar a construir-la o vendre-la al cap de poc. I el nostre cas és sorprenent, ja que després d'aconseguir una ronda d’inversió, ens van venir 3 empreses competidores potents a oferir-nos la compra. I ho vam acceptar", continua Fondevila. "Era el millor pels nostres treballadors, pels clients i pel públic a qui ens dirigíem", explica.
Fondevila: “Quan lideres una startup tens dos camins: o començar a construir-la o vendre-la al cap de poc”
"Quan acceptes emocionalment que vols vendre el teu negoci, és molt dur tirar endarrere. Per sort, en el nostre cas només vam tardar quatre setmanes a portar-ho a terme. El nostre comprador tenia experiència, ja que havia comprat més de 200 companyies abans. Per exemple, si compres una casa pots tenir dubtes, però quan ho fas 50 vegades és que tens les coses clares", apunta el fundador de Holded, que a més s'ha mantingut en el càrrec i confessa que pot actuar amb total llibertat, tot i que ara ho ha de comunicar a un equip directiu diferent.
Les emocions i les persones
María Alegre, CEO de Chartboost, una de les principals plataformes de publicitat programàtica i monetització en l'aplicació, va vendre la seva empresa a Zynga, un dels actors històrics dels videojocs mòbils. La fundadora confessa que al llarg dels anys va tenir converses amb actors de l'ecosistema de Silicon Valley per vendre-la i van estar oberts a diferents visions i discussions. Van tardar 4 mesos a traspassar-ho.
Respecte a les negociacions, a Alegre li agrada parlar de la divergència d'opinions, pel fet que tots som humans. També és important comptar amb "bons consellers” que et puguin assessorar bé en la presa de decisions.
Finalment, Xavier Pladellorens, cofundador i CEO de Deporvillage, la plataforma online d'esports, explica que va començar fa deu anys amb la startup i va aconseguir diferents rondes de finançament. En el seu cas van ser comprats per una companyia del Regne Unit per 160 milions d'euros. De moment ell continua al càrrec com a CEO, amb seu a Manresa i més de 300 treballadors. Són líders a l'Estat, Portugal i Itàlia.
Pladellorens apunta que van trobar 3 o 4 compradors i es van deixar assessorar en temes de fiscalitat, legals i de finançament i, en tres o quatre mesos, ho van assolir. L’emprenedor confessa que a vegades les diferències en aquests processos no sempre tenen a veure amb el preu final, sinó més aviat en el públic objectiu o en la presa de decisions. I sobretot d'anar pas a pas.
Finalment, la directora de BStartup a Banc Sabadell afirma que “el nostre objectiu és ser el soci financer de referència per a startups i scaleups a Espanya, proporcionant banca especialitzada i capital d'inversió”. Aquesta és la raó per la qual l'aposta de l'entitat bancària per al 4YFN s'ha dut a terme des del principi, “des que es va començar a treballar a la seva primera edició el 2014 i fins l’actualitat”. I d’aquí una de les taules rodones més interessant del congrés pels emprenedors: vendre o no vendre la meva startup? Aquesta és la qüestió.