Cada 28 de juny se celebra el dia de l'Orgull LGTBI, una efemèride internacional que celebra la primera gran revolta queer del segle XX, que va crear una onada d'orgull LGTBI a tot el planeta. Unes celebracions que, sobretot a Barcelona i Madrid, duren setmanes, des de concerts, carrosses, festes, mercats, manifestacions, reivindicacions als mitjans de comunicació i també a dins de les empreses. Ara bé, en un context en què el 38% dels treballadors catalans confessa que "no pot sortir de l'armari" a la seva feina, quines són les 10 empreses més gay-friendlyd'Espanya? Pista: multinacionals estrangeres amb presència a Catalunya i la resta de l'Estat, juntament amb un "orgull de pertinença elevat".
Durant els últims anys, la Federació Estatal de Lesbianes, Gais, Trans i Bisexuals (FELGTB) ha elaborat una classificació que van actualitzant periòdicament, en què apareixen les empreses del territori espanyol que tenen millors polítiques en matèria de gestió de la diversitat afectivosexual, familiar i de gènere, dins del seu programa Emidis (Empresa per la Diversitat). A continuació, la principal recopilació i un bonustrack amb les "cares més visibles".
1. Procter & Gamble, la líder LGTBI de l'última dècada
Des del 2016, la multinacional de béns de consum Procter & Gamble, coneguda per marques com Pantene, Fairy, Ariel, H&S, Gillete o Dodot, ha liderat la classificació. Fundada fa 186 anys a Cincinnati, als Estats Units, formen part del nostre país des del 1968 i han estat pioners per incloure la paraula "regla" a les seves comunicacions, van ser pioners en la seva publicitat no sexista i compten amb diversos influencers LGTBI, com és el cas de la catalana Aida Domènech, coneguda com a Dulceida. La diversitat va a l'ADN de Procter & Gamble des dels seus inicis i així ho plasmen en totes les seves comunicacions, des de les internes i externes. Un exemple? Tenen als seus estatuts que els mànagers promoguin la contractació de col·lectius procedents de minories.
És comú veure a molts treballadors amb una xapa d'identificació amb la bandera de l'arc de Sant Martí a les seves oficines. Actualment, tenen la seu principal a Madrid i diverses instal·lacions a Catalunya, sobretot a Mataró, que s'ha convertit en una de les fàbriques més importants d'Europa, juntament amb la de Sant Vicenç dels Horts. Com a curiositat, compten amb setmanes relacionades amb la diversitat i la inclusió, de forma aleatòria durant l'any i no només coincidint amb el 28 de juny.
2. Accenture, la diversitat a cada oficina del món, amb presència catalana
L'empresa global de serveis de consultoria i tecnologia Accenture acostuma a ocupar les primeres posicions del rànquing de diversitat afectivosexual. La companyia, instal·lada a Espanya des del 1965, compta, des de fa anys, amb un comitè de diversitat integrat per professionals de diferents àrees i representants de col·lectius diversos, que tenen com a objectiu impulsar la diversitat dins d'una organització. Recentment, l'empresa, que té la seu principal a Madrid i una altra a Barcelona, ha adquirit la catalana Axis Corporate, amb seu a Barcelona i més de 110 professionals. Accenture disposa d'oficines a Alacant, Bilbao, la Coruña, Gijón, Màlaga, Sevilla i León, entre altres.
3. Vodafone i l'orgull LGTBI enmig d'un ERO
Recentment, Vodafone ha ocupat nombrosos titulars. En primer lloc, perquè Zegona ha comprat Vodafone Espanya per 5.000 milions d'euros. I la segona, per dur a terme el cinquè ERO en els últims 11 anys a l'organització. En concret, volen fer un "ajust" de 1.198 persones, més d'un 36% del total. Tot i això, la companyia de telecomunicacions sempre ha liderat els rànquings de diversitat i inclusió del col·lectiu LGTBI a la resta d'Espanya. De fet, és comú que llanci campanyes contra l'homofòbia a les xarxes socials i, fins i tot, en alguna ocasió ha cedit els seus comptes oficials a 12 associacions LGTBIQA+ amb l'objectiu de donar-los veu.
4. SAP, la inclusió LGTBI des de la torre Diagonal Mar
Pels que no ho coneguin, SAP és una empresa alemana de software de planificació de recursos, amb notòria presència a Espanya. Durant els últims anys ha posat en marxa diverses iniciatives com Pride@SAP, una xarxa d'empleats nascuda el 2001 a la seu de Walldorf (Alemanya) amb l'objectiu d'augmentar la inclusió del col·lectiu LGTBI dins de l'organització.
SAP s'ha marcat com a objectiu ser la companyia de programari més inclusiva del planeta
La xarxa ha anat creixent en nombre i avui està composta per més de 8.000 membres. A més, ha anat adquirint cada cop més importància dins de la companyia i ha aconseguit que, a més de millorar les condicions del col·lectiu LGTBI dins de l'organització, SAP s'impliqués en la lluita pels seus drets i en la promoció de la diversitat i la inclusió. En la seva feina cap a l'exterior, SAP Espanya és una de les fundadores de REDI, la Xarxa Empresarial per a la Diversitat i la Inclusió LGBTI a Espanya.
A Catalunya té presència a la Torre Diagonal Mar i té més de 1.000 treballadors repartits arreu d'Espanya. El model de treball de la companyia "es basa en la confiança": ha estat pionera en el foment de teletreball i actualment té en marxa un programa que permet als empleats escollir on treballen, si en una ubicació remota o des de l'oficina i per sempre. Promou diferents iniciatives per promoure el benestar dels seus professionals, com SAP Te Cuida, i proporciona assistència psicològica als seus empleats i als seus familiars. SAP s'ha convertit en un referent en l'àmbit de la diversitat i la inclusió i s'ha marcat com a objectiu ser la companyia de programari més inclusiva del planeta.
5. Nielsen Holdings i els informes LGTBI
Nielsen Holdings és un líder global en mesura d'audiències, dades i anàlisis, "donant forma al futur dels mitjans de comunicació a Espanya", tal com detallen des de la companyia. L'entitat, d'àmbit mundial, compta amb més de 20.000 clients d'arreu del món. Amb activitat al nostre país des del 2017, ha apostat per Madrid, amb un hub internacional d'operacions i tecnologia digital. També, a part de promoure la inclusió al seu equip, publica diversos informes sobre les percepcions LGTBI als mitjans de comunicació. Recentment, han celebrat 17 anys del grup de recursos per a treballadors Pride (Promoting Respect in Diverse Environments) de Nielsen. L'objectiu és promoure informes i aconseguir fites que es proposin en matèria de diversitat i inclusió.
IBM, Telefónica, Oracle, Axa i Admiral Seguros, conformen la resta del rànquing en inclusió i diversitat
La resta del top 10 el conformen en sisena posició IBM, companyia tecnològica i "pionera de la informàtica moderna". Després hi ha el cas de Telefónica, l'empresa dirigida per José María Álvarez-Pallete, que té iniciatives com la seva unió amb les polítiques de l'ONU, en matèria d'inclusió del col·lectiu LGTBI. En vuitena posició hi ha Oracle, seguida de la companyia d'assegurances AXA i, finalment, també d'assegurances, Admiral Seguros, que apareix per primera vegada a la història al rànquing.
Bonustrack: qui és qui entre els líders LGTBI del món empresarial?
Representants de la Red Empresarial por la Diversidad e Integración LGTBI (Redi) han elaborat una classificació que engloba "professionals i persones aliades de la diversitat LGBTI dins del món empresarial a Espanya". El llistat, sota el nom de Top LGBTI Líders Espanya 2023, busca visibilitzar els que fan la seva "aportació pel respecte i la inclusió de la diversitat per orientació sexual, identitat o expressió de gènere al món corporatiu". Amb aquesta iniciativa es reconeix la tasca d'aquells que, pertanyent o no al col·lectiu, contribueixen a crear àmbits corporatius més diversos i inclusius.
Entre les cinc primers posicions, destaca Adrián Fernández Gil (GSK, ara a Almirall), Alba Herrero Durán (SAP), Albert Medrán López (LLYC), Alberto Cantabella (PwC) i Alberto Zubiría (Johnson & Johnson). Conclouen el top 10, Alejandro Muñoz (Airbus), Alicia García (BBVA), Álvaro Cortázar (GE), Álvaro Padial (COFIDES) i Álvaro Seijo (Uría Menéndez).