El Fòrum Barcelona de Seguretat Viària, la trobada anual organitzada per l’Ajuntament de Barcelona, el Servei Català de Trànsit, l’Associació Prevenció d’Accidents de Trànsit P(A)T i el RACC, ha celebrat la seva 30a edició al CaixaFòrum de Barcelona. Les principals entitats i administracions implicades en la mobilitat, acompanyades de diferents actors d’aquest àmbit, han abordat els reptes que planteja la intel·ligència artificial en la seguretat viària, com la responsabilitat legal en cas de sinistre d’un vehicle autònom, la fiabilitat tecnològica, la ciberseguretat o la protecció de les dades.
La Primera Tinenta d’Alcaldia de Barcelona, Laia Bonet, ha inaugurat la jornada assegurant que “un dels majors reptes” és reduir la sinistralitat de les motos a Barcelona. És per això que ha explicat que l’Ajuntament ha llançat un repte ciutadà que ha generat diverses propostes, com la de recollir dades sobre els hàbits dels motoristes mitjançant sensors col·locats a les motos, o utilitzar la IA per alertar els conductors de perills pròxims.
A continuació, han intervingut el president del RACC, Josep Mateu; el director del Servei Català de Trànsit de la Generalitat de Catalunya, Ramon Lamiel; i el president de l'Associació Prevenció d'Accidents de Trànsit P(A)T, Vicente Sánchez.
La Primera Tinenta d’Alcaldia de Barcelona, Laia Bonet, ha inaugurat la jornada assegurant que “un dels majors reptes” és reduir la sinistralitat de les motos a Barcelona
30 anys i un objectiu comú: zero víctimes
El president del RACC, Josep Mateu, ha posat de manifest la col·laboració d’aquests 30 anys entre entitats i institucions implicades en la mobilitat i seguretat viària per treballar per un únic objectiu: salvar vides i arribar a les zero víctimes de trànsit.
És per això que enguany, el fòrum referent en seguretat viària, tracta els avantatges d’aquesta tecnologia en la mobilitat, com la gestió intel·ligent del trànsit, fent servir dades en temps real per predir la congestió, millorar la fluïdesa i així retallar els temps dels desplaçaments; o els vehicles automatitzats, una tecnologia que avança cap a una conducció autònoma, gràcies a la comunicació entre el vehicle i la infraestructura. Això no obstant, també planteja reptes, com la regulació legal, la privacitat de les dades o la bretxa d’habilitats.
Models predictius i assistència vehicular
Per abordar aquests aspectes, el programa ha constat de dues taules de debat. La primera, IA i models predictius. Cap a una mobilitat més segura, on hi ha participat Carles Pastor, Intendent Cap de la Unitat Central d’Atestats de Trànsit de la Guàrdia Urbana; José Carlos Garcia, cap del Servei de Planificació i Execució d’Infraestructures de Trànsit; José Manuel Barrios, responsable de digitalització i solucions a Applus+ IDIADA i Marc Fíguls, gerent de Factual Consulting.
La segona taula ha portat per títol La IA en l’assistència vehicular, on hi ha intervingut Cristina Zamorano, cap del Centre de Seguretat Viària en Autopistas; Josep Mensión, director dels Serveis Centrals de Bus de TMB; Oriol Mas Bosch, enginyer industrial de Seat i Marc Guerrero, responsable de Mobilitat i Innovació de Negoci a i2CAT.