Juno House, el primer club de dones de Barcelona, celebra el seu primer aniversari enmig de l'esperit woman to woman (de dona a dona) amb l'objectiu de consolidar-se com la xarxa de dones i networking més gran del país. Ubicades a l'emblemàtic edifici de La Farinera d'Aribau, disposen d’un espai de 1.400 metres quadrats i amb més de 500 sòcies, el doble que quan van obrir portes fa un any. Un projecte que va tenir una inversió inicial de més de dos milions d'euros, tres sòcies i Sandrigham, la firma gestora del family office de Silvio Elías. És el moment del balanç i, segons detallen les impulsores a VIA Empresa, de parlar de "hard business".
En primer lloc, el club va obrir les portes l'abril de 2022 a la ciutat comtal amb l'aspiració de “reunir una comunitat de talent femení feminista i influent”. I, segons Natalie Batlle, cofundadora i CEO de Juno House, "el que hem après aquest any és que el woman to woman és imparable; en només un any hem convertit el que era un projecte en un cas d'èxit i el nínxol de mercat i negoci és més gran del que ens pensàvem”.
El model de negoci d’un club social
Però, com es gestiona un club de dones? Eva Vila-Massanes, sòcia i fundadora de Juno House, té clar que "no són una ONG, sinó un negoci". En primer lloc, compten amb una plantilla de més de 20 treballadores per gestionar el dia a dia del club, des de la part d'organització fins a la de restauració i serveis. També amb agents externs que els donen suport en les diverses activitats i esdeveniments, des d'agències de comunicació i relacions públiques a altres elements corporatius. “Som una empresa i volem créixer, però amb propòsit, sense perdre la nostra idea de crear xarxes de talent femení i de vincular-nos amb la ciutat de Barcelona”, detalla Vila-Massanas.
Gran part del finançament ve a través de les 500 sòcies actuals. De fet, aquelles que hi van donar suport des d'un inici van pagar una quota de 1.200 euros l'any. Pel que fa a les posteriors incorporacions paguen entre 150 i 165 euros al mes. Segons avancen, entre les pròximes novetats hi haurà una nova tipologia de serveis més reduïda que serà de 65 euros al mes, a part dels 475 euros de matrícula que han de pagar d'inici per "demostrar el seu compromís amb la comunitat". Malgrat que no han desvelat xifres de facturació, l'inversor Silvio Elías apunta "que no han necessitat ampliar capital, ja que Juno House està sent capaç de generar recursos per finançar els nous projectes".
Les fundadores consideren que part de l'èxit d'aquest primer aniversari és degut a la gran varietat d'esdeveniments i continguts que ofereixen: en aquest temps han passat cares tan conegudes com la xef Carme Ruscalleda; l'esportista d'elit Gemma Mengual, l'actriu Ana Milán, Devermut o María Begoña Gómez Fernández, directora de la càtedra de la Universitat Complutense de Madrid. També autoritats com Maria Eugènia Gay, exdelegada del Govern espanyol a Catalunya o la consellera d'Igualtat i Feminismes, Tània Verge. I, les cares visibles del Barça femení, com ara Mariona Caldentey, Laia Codina o Salma Paralluelo.
Eva Vila-Massanas: "Hi ha pur negoci aquí dins, som dones ambicioses, però amb una ambició basada en la col·laboració per sobre de la competència”
Entre les activitats destacades, hi ha els clubs de lectura, xerrades sobre salut, esport, bretxa de gènere, sexualitat, finançament o classes de ioga i meditació. També s'han aliat en diverses ocasions amb la Cambra de Comerç de Barcelona, Pimec, consells d'empreses o esdeveniments corporatius. Per això les impulsores del club han decidit diversificar el seu model empresarial i obrir noves línies de negoci oferint Juno House com a soci estratègic d'empreses que vulguin donar-se a conèixer o créixer a Barcelona. En aquests moments s'han associat amb 25 empreses, entre elles Bumble, Andbank i Shiseido.
"Hi ha pur negoci aquí dins, som dones ambicioses, però amb una ambició basada en la col·laboració per sobre de la competència, i amb aquest plantejament en un any ja hem vist néixer aquí molts casos d'èxit", apunta Eva Vila-Massanas. I un espai on "les dones estan pujant el nivell, se senten còmodes i fan negocis de veritat”.
L'expansió final
A més, actualment, el club està treballant en noves línies de negoci com és el cas de la seva botiga en línia - com una extensió de la seva icònica Juno Shop - per donar més visibilitat i opció a compravenda de tots aquests projectes emergents liderats per emprenedores. També amb el llançament d'un pòdcast. Finalment, les fundadores també estan estudiant l'obertura de nous Juno House en altres ciutats del sud d'Europa, però no per aquest any.