Rafael Juan, CEO de Vicky Foods, té Twitter, és actiu a LinkedIn, escriu un blog personal, interacciona amb clients a Instagram i comparteix fotos dels seus viatges privats, com el de l'any passat a San Francisco, al seu mur de Facebook. És un CEO digital, com ell mateix es bateja. "M'ho van dir una vegada... com són pocs els CEOs que estiguen tant a l'online, em va fer gràcia", explica l'empresari en acabar l'acte que aquest dimarts l'ha reunit al Sabadell Hub Empresa de València amb Lluís Escribano, director de RocaSalvatella Madrid, i David Gómez, director de la xarxa d'empreses de la Comunitat Valenciana, Balears i Múrcia de l'entitat financera. Juan ha explicat la transformació digital de Vicky Foods, el grup empresarial que ha evolucionat des de la primerenca Dulcesol, empresa familiar que ha liderat sa mare amb caràcter i fermesa.
Amb gran presència digital –acumula 10.248 seguidors a Twitter-, Juan assegura que les xarxes socials són "una palanca molt important" per a l'activitat diària de la seua empresa. Treballa l'engagement i ho fa des de l'honestedat, apunta. Per exemple, si un client es queixa públicament del mal sabor d'un producte de la seua marca, ho intenta solucionar: a un usuari li va enviar un lot de productes i tot i que no el va acabar convencent de les bondats del Flaminguito, sí que va aconseguir que aquest usuari s'interessés per les seues Valencianes amb algues i cacau, un dels productes Dulcesol Innova que es potencien en el nou centre d'innovació que la firma acaba d'inaugurar.
L'empresari explica que les xarxes socials són una palanca molt important per a l'activitat diària de la seua empresa
Situació similar va viure amb la consultora estratègica Eva Collado, autora de El mundo cambia, ¿y tú? (Alienta Editorial, 2019), que ha acabat sent fan incondicional de la seua línia de macarons i que, fins i tot, posa l'exemple de Dulcesol en les xerrades i conferències que imparteix arreu del món. "Estar en la xarxa et permet saber què diuen de tu, però ací no hem de parlar ni de política ni de religió. La vida ja és prou amarga per a haver d'anar explicant coses negatives", afirma. I és que considera que "la visió de futur ha d'estar a endevinar quines seran les tendències dels consumidors i es pot fer sense gastar molts diners".
Tot va de persones
Amb tot, és conscient que amb algunes publicacions genera sentiments diferents: per exemple, les seues fotos viatjant porten aparellades alguns comentaris d'usuaris que critiquen el seu gaudi com a empresari en una zona en què hi ha gent a l'atur però també peticions d'amistat de gent que fa aportacions positives. "Jo crec que tot això va de persones, i el que cal fer és buscar el contacte amb les persones".
Escucha con la intención de comprender, no con la intención de responder. Escuchar de verdad supone no cortarle la palabra ni anticiparnos a lo que va a decir. ¡Se trata de escuchar para entender! Promueve la confianza y sinceridad!! @_TIRURIRU_#SmartFeedback#FelizMartes#3Dicpic.twitter.com/NdShqIxYdS
— Rafael Juan (@rafjuan) December 3, 2019
Darrere d'aquesta cerca, està la història de la seua empresa, que li permet explicar històries amb un relat forçament conqueridor; no en va, Dulcesol va nàixer sent un xicotet forn de Vilallonga (La Safor), la seua brioixeria va tocar l'èxit durant anys –les magdalenes quadrades, les Gloria, estan patentades- i ara treballen en línia amb l'alimentació saludable en la qual creuen a ulls clucs. El seu storytelling és digne d'explicar i d'escoltar, sense dubte. "Ser un CEO digital té els seus avantatges. Allà per l'any 2003 jo treballava molt la pàgina web de Dulcesol, la tenia de portada al meu navegador, però vam tenir un problema i la vam tancar: una visita d'un president de la Generalitat a la planta sense vestir el barret reglamentari va generar comentaris negatius dels treballadors i amb això va morir la web", explica. En les persones, insisteix, està la clau.
Aquella web en què es penjaven notícies sobre les visites institucionals del Molt Honorable President però també la terna de premiats en els campionats interns de truc, ha donat pas a un altre espai en línia en què la comunicació segueix sent important per a Vicky Foods. El seu CEO creu en aquest diàleg: "Quan ens van tancar el web me'n vaig anar a casa enutjat. I un dia que també estava igual d'enfadat vaig obrir el blog i em funciona amb els meus fills, que també està a l'empresa. Sóc incapaç de convéncer-los de res, però ho pose al blog i funciona", explica entre rialles.