• Empresa
  • Re-Read, llibres de segona mà i lectures de primera

Re-Read, llibres de segona mà i lectures de primera

La crisi ha fet reorientar a Mercedes Zendrera la seva llibreria, avui reconvertida en una cadena low cost que triomfa arreu

Mercedes Zendrera a la botiga Re-Read del Passeig de Sant Joan
Mercedes Zendrera a la botiga Re-Read del Passeig de Sant Joan
Aiats Agustí
18 d'Abril de 2016
Mercedes Zendrera (Barcelona 1958) encara no s'ho acaba de creure del tot. Quan la crisi va arribar, les dificultats econòmiques van fer perillar els comptes de la llibreria familiar Bai Bars. Va ser llavors quan va aliar-se amb uns clients dedicats al disseny i Re-Read va veure la llum. Just en un moment en què la recessió feia estralls al sector editorial i llibreter, la fusió de la llibreria de vell, l'auge de la cultura de la segona mà i el low cost ha triomfat. La fórmula de cinc llibres a 10 euros ha estat un èxit: Re-Read factura 1,2 milions d'euros l'any, compta amb botigues a tot l'Estat i ja planeja el salt internacional.

Una fórmula d'èxit
Zendrera coneix bé els llibres. El seu avi, José Zendrera, va fundar l'editorial Joventut el 1923 i el seu pare va seguir la tradició durant 47 anys. Ella va fundar Bai Bars l'any 1997. "Quan va arribar la crisi la vam viure doblement, per la crisi general i per la del sector del llibre en particular, i de manera molt aguda", explica Zendrera. La botiga havia de tancar o reconvertir-se. Bai Bars era una llibreria especialitzada en món àrab i idiomes. Les vendes van anar caient d'entre un 10 i un 20% cada any des del 2008. "El 2012 estàvem molt endeutats", explica la llibretera.

"Vam pensar a fer saldos d'edicions i després vam pensar en la segona mà. Ens agradava. Vam viatjar per veure experiències a altres països i lentament li vam donar forma al projecte Re-Read", relata l'empresària. El naixement de Re-Read en un context en què la moda de la segona mà estava a l'alça "va ser molt encertat".

Fins a topar amb la fórmula 5x10 van cremar d'altres etapes com ara "butxaca 3 euros, tapa dura 5 euros". Aquest model "només va durar una setmana", bromeja Zendrera i afirma que amb el sistema actual s'incentiva molt més la compra: un llibre per 3 euros, dos per 5 i cinc per 10 euros.

Quan Zendrera i el seu company, Nicolas Weber, treballaven en el concepte estaven en contacte amb un estudi de disseny que "es va entusiasmar amb la idea". Segons l'empresària, els llibreters no són gent de diners i "acostumen a fer-s'ho tot ells", però en aquell moment ho van fer amb aquest estudi. "Vaig aprendre a deixar-me assessorar i ha estat un èxit: el concepte, el logo, la imatge corporativa, etc.". Tant ha estat així que fins i tot han guanyat tres premis Laus de disseny. En aquell moment els va avisar que no els podria compensar, però ara ja ho ha fet.

Les primeres botigues pròpies que van obrir van ser les de carrer del Rosselló i Passeig de Sant Joan. Bai Bars –al carrer de Muntaner- també va convertir-se en un Re-Read i al Nadal en van estrenar una a Madrid. A més, hi ha 21 botigues franquiciades arreu de l'Estat i "obriran tres o quatre més en els pròxims mesos". El model de franquícia ha permès a la companyia expandir-se ràpidament i fàcil: "Cada setmana rebem sol·licituds per obrir llibreries". L'any passat el van començar amb 13 botigues i el van acabar amb 20.

La inversió inicial per obrir una franquícia Re-Read no té res a veure amb altres marques, "no és tan exagerada, uns 40.000 euros". Paral·lelament, la fundadora d'aquestes llibreries de baix preu està "estudiant" el salt internacional a França, Itàlia i Mèxic.

El disseny juga un paper important a les llibreries Re-Read. Jordi Borràs

Selecció acurada, classificació eficient
El sistema és senzill. Qualsevol persona pot portar llibres a les botigues Re-Read. L'empresa compra exemplars a 20 cèntims: "No treballem amb llibres de vell o antiguitats ni best sellers d'abans dels 90, més que res perquè no es venen, en canvi els clàssics els comprem tots".

Després de la tria i la selecció, es fa una rentada de cara i es col·loquen a la secció Acabats d'arribar. Precisament un dels punts forts d'aquestes llibreries és la classificació. "Vam treballar molt en la selecció perquè no tenim catàleg, per tant el que sí que podem oferir són facilitats per trobar un llibre concret", explica Zendrera. L'alta rotació de llibres desmotiva la catalogació dels exemplars: "Disposar de catàleg suposaria tres persones treballant exclusivament en això", sobretot tenint en compte que diàriament entren i surten 300 llibres de mitjana.

Innovació a la segona mà? 
Tot i això, el client és capritxós i demanda saber sobre la disponibilitat d'un o altre llibre. Per això Re-Read ha desenvolupat un sistema per compensar la manca de catàleg. La companyia està treballant en una eina de compra a distància que estrenarà per la diada de Sant Jordi. Es tracta d'un sistema d'escaneig de les estanteries que llegeix els lloms dels llibres. The Book Finder –així s'anomena- llegeix els títols, autor i tot allò que es llegeixi al llom dels llibres. Aquesta informació serà cercable i es trobarà disponible al web de Re-Read. D'aquesta manera, els clients podran saber quins exemplars té cada botiga i comprar-los.

Aquesta aplicació complementarà a l'actual sistema d'alertes que ja ofereix la companyia. Si The Book Finder troba un llibre pel qual hi ha una alerta activada, avisarà al client interessat.

Canviar de sector
"Sempre hi ha sistemes barats de llegir, com les biblioteques o Re-Read, però les novetats surten a preus molt alts" i això és simptomàtic, lamenta la llibretera. El sector editorial té un problema que pateixen les llibreries, "la gran rotació i les constants novetats no et permet tenir un fons, has de retornar i reps llibres que no has demanat, tot això fa que les antigues botigues de llibres pateixin", explica Zendrera i afegeix que, a més "el sistema fa que no es pugui assessorar bé al client".

Grans llibreries com la Catalonia han tancat, però en canvi veiem florir petites llibreries de barri "molt més especialitzades", que poden disposar de fons i es permeten atendre i assessorar el client. I cap aquí és cap a on Zendrera creu que tendirà el sector. Sobretot la "vocació i l'entusiasme" fan que aquests projectes siguin possibles.

Zendrera està feliç amb el canvi de sector. "Si bé encara tractem llibres, la relació amb les editorials ara ja és només familiar, el que ens interessa és que la gent llegeixi i donar una segona vida a llibres és preciós", detalla. S'acosta Sant Jordi i en aquesta "festa" les llibreries poden arribar a facturar el 10% de l'any. I a Re-Read ja el preparen: "Tot i ser un dia genial, és difícil de gestionar, però tenim bones perspectives i ens encanta veure les llibreries plenes".