Un barri mediterrani, dimarts a les 18 hores. Pluja a la ciutat i poca gent passejant, menys encara de l'habitual en aquesta fase 0. Botiga petita, de moda, exhibeix un cartell en l'aparador, visible a mitges perquè la persiana no està oberta del tot: "Rebaixes. Liquidació per tancament". És un exemple, com podia ser un altre, dels que fàcilment s'anirà trobant el consumidor, perquè la prohibició al comerç minorista de generar cues a l'interior dels locals que ha fet el govern de l'Estat -anunciada al BOE d'aquest dissabte 10 de maig- és poc clara. La disposició addicional 2a anuncia que "els establiments no podran anunciar ni dur a terme accions comercials que puguen donar lloc a aglomeracions de públic, tant dins de l'establiment comercial com en els seus voltants". La mesura només aplica al comerç offline, ja que aquesta restricció "no afectarà les vendes en rebaixa ni tampoc vendes en oferta o promoció que es realitzen a través de la pàgina web", afegeix la norma estatal. La primera reacció del comerç ha estat negativa: rebaixes prohibides? Amb una comunicació tan poc clara, ha fet falta la petició dels empresaris de la tèxtil Acotex perquè el ministeri de Reyes Maroto ho aclari: són les aglomeracions les que es prohibeixin. Un fet que, en ple context de distància de seguretat imposada, tal vegada era més que evident.
A poc a poc, aquest dimecres s'ha reinterpretat la norma. Des de Pimec han volgut enviar un missatge de tranquil·litat però també una queixa al Govern central. En un comunicat apunten per prohibir les rebaixes, ofertes i promocions requeriria una modificació de la Llei d’Ordenació del Comerç Minorista; i aquest fet, no s’ha produït". Però, com matisa el mateix escrit, el president de PIMEComerç, Àlex Goñi, considera que “la redacció de la norma no és clara i ha quedat palès que porta a confusió per part del sector”, per això Goñi demana al Ministeri de Sanitat que derogui la Disposició Addicional Segona.
Des de Comertia expliquen que, davant la situació, dimarts havien fet la consulta jurídica per interpretar la norma i confirmar que certament no hi ha restricció en les rebaixes a les botigues físiques, "doncs això comportaria fer una modificació de la llei d’ordenació del comerç minorista".
Parlen els comerciants
En aquesta confusió (perenne, per tot el que està passant arran del coronavirus) el gerent de Sant Cugat Comerç, Jesús Carballo, ha celebrat l'aclariment del Ministeri d'Indústria i que finalment les rebaixes estiguin permeses. "El que has d'impedir és que no es produeixin aglomeracions a les botigues, que podria passar un dissabte a la tarda si es reactiva el consum", explica. Tot i això, destaca que si en el comerç de proximitat s'han de regular les aglomeracions i l'aforament dels establiments, serà una bona notícia, ja que significarà que hi haurà consum.
Sigui com sigui, la possibilitat inicial de prohibir les rebaixes era molt mal vista des de Sant Cugat Comerç, ja que podia ser un cop molt dur pel sector comercial. El tancament obligat durant el confinament ja ha posat en una situació de risc el teixit comercial de proximitat i, el fet de no poder fer rebaixes per, almenys, vendre part de l'estoc acumulat, era un perill afegit per la seva supervivència.
A més, des de Sant Cugat Comerç consideraven un greuge que es permetés les rebaixes i les promocions per internet i no a les botigues físiques. "Una altra vegada ens situava en desavantatge", lamenta Carballo.
Xavier Berneda: "L’objectiu no és vendre sinó recuperar la confiança"
Educar en l'online
Una pitjor posició de sortida és la que tindrà el comerç físic, perquè com ha recordat aquest dimarts Xavier Berneda, propietari de Munich, "hem d’educar la gent en online sobre la responsabilitat de la compra". Berneda ha fet aquestes declaracions durant la trobada digital Ens en sortirem organitzada per Pimec. "No em diuen que em perdonen el lloguer, sinó que ens el posposen. I ara ens diuen que no hi ha rebaixes, tenim el magatzem ple de producte I no el podem treure per amortitzar la inversió", ha etzibat Berneda, qui també ha explicat que la seva firma de calçat esportiu ha obert un total de 5 botigues amb cita prèvia: "Has de ser súper curós i tot i això estem facturant molt poc. L’objectiu no és vendre sinó recuperar la confiança". Segons ha explicat l'empresari, "s’ha de construir una relació amb el client, no només obsessionar-nos en vendre, però ara no toca només vendre, perquè la gent no està només per comprar. Hem d’aguantar com sigui, l’online puja però tampoc és la gran solució", ha explicat en la reunió telemàtica amb altres empresaris.
També s'han pronunciat els grans comerciants, ja que la mesura afecta a tothom. Tal com recull EP, l'Associació Nacional de Grans Superfícies (Anged), que engloba a empreses com El Corte Inglés, Media Markt o Ikea, entre altres, ha assenyalat que aquesta mesura generarà "més incertesa" en el sector. Des d'Anged reiteren que la prioritat de la gran distribució és garantir la "seguretat" de les botigues i el "poder obrir", ja que recorden que l'obertura dels comerços a Espanya va més lenta que en la resta d'Europa, ja que a França ja han començat a obrir tots les botigues i a Itàlia està prevista el 18 de maig.
Amb tot, en aquest context les empreses tecnològiques s'estan avançant. Per exemple, Glovo anuncia que arrenca una iniciativa de suport al petit comerç barceloní amb l'objectiu d'aconseguir una major visibilitat dins de l'app i així impulsar els seus negocis durant la desescalada. La plataforma dedicarà en exclusiva una bambolla dins de la seva app sota el nom “Els del teu Barri” en la qual els usuaris únicament es trobaran els comerços locals de la seva zona com a restaurants, bars de tota la vida o fleques de proximitat.