16
de Setembre
de
2015
Act.
16
de Setembre
de
2015
La digitalització del món és a l'ordre del dia. Ho vivim els ciutadans, però també les empreses. Tot i així, no totes les seves àrees van al mateix ritme en aquest camp. Una de les que s'ha de posar les piles és la de Recursos Humans. Això és el que es desprèn de l'estudi sobre digitalització de persones elaborat per Íncipy i Inesdi, amb la col·laboració d'Advantage Consultores, que s'ha presentat aquest dimecres com a prèvia al Barcelona HR Conference que tindrà lloc el 9 d'octubre.
Després de preguntar a més de 100 directors de recursos humans (un 60% dels quals en empreses de més de 500 treballadors), el resultat és que només un 13% estan totalment digitalitzades. Un 47% tot just està iniciant aquest procés, mentre que fins i tot un 17% reconeixen que no és una qüestió prioritària.
Mireia Ranera, sòcia i directora d'Employee Digitalització d'Íncipy, ha estat l'encarregada de presentar aquest estudi. "Som lluny dels Estats Units, on les empreses ja fa anys que dissenyen plans estratègics d'HR 2.0", ha lamentat. Aquestes limitacions, però, també suposen "una oportunitat d'avançar-se a la competència en el nostre mercat", segons Ranera.
La comunicació interna es digitalitza primer
Malgrat les carències en l'àmbit digital, sí que hi ha qüestions més avançades, com la comunicació interna. Un 65% de les empreses ja utilitzen eines digitals per dur-la a terme. Intranets (84%), butlletins interns (64%) o revistes online (41%), són els mitjans més habituals. "Segueixen sent canals unidireccionals", evidencia Ranera; que anima les empreses a apostar amb determinació per altres eines com les xarxes socials corporatives o els blogs, on es fomenta la participació dels treballadors.
"Les xarxes socials corporatives no només són per comunicar, són una nova manera de treballar en xarxa dins de les empreses", assegura Mireia Ranera. Alhora, però, avisa que "el repte no és tenir-la, sinó que els treballadores l'utilitzin de forma activa". Segons les dades de l'estudi d'Íncipy, només un 33% de les empreses analitzades en té alguna d'implementada.
El segon àmbit digital més utilitzat per l'àrea de recursos humans són les xarxes socials a l'hora de reclutar talent (62%). Tot i així, Ranera adverteix que la majoria d'aquestes iniciatives es posen en marxa "sense una estratègia d'employer branding, que facilitaria un pla més coherent i globalitzat de recursos humans".
Al capdavall, en el reclutament de talent la majoria d'empreses tenen pàgina a Linkedin, "però Recursos Humans utilitza els mateixos canals que la marca, i el futur és que tingui els seus propis canals per buscar talent", diu Ranera.
L'analítica, assignatura pendent
A l'hora de gestionar aspectes de l'àrea de recursos humans s'utilitzen softwares per administració i gestió de nòmines (63%) o per avaluar competències (58%). Ara bé, Ranera alerta que "estem molt lluny en el tema de l'analítica", on només el 15% de les empreses estudiades hi incideixen. "L'analítica és bàsica perquè Recursos Humans torni a seure a la taula on es prenen decisions estratègiques", ha destacat.
L'exemple de Social Point
Sylvia Taudien, organitzadora del Barcelona HR Conference, ha destacat que "és l'única conferència internacional de recursos humans"; i ha assegurat que "volem convertir Barcelona en la plataforma mundial dels recursos humans".
Per aconseguir-ho, diversos ponents participaran en aquesta jornada explicant les seves experiències en la digitalització d'aquesta àrea. Un d'ells és Joaquim Campa, director de Recursos Humans de Social Point. L'empresa de creació de videojocs, que ja compta amb 240 treballadors i una facturació de 100 milions d'euros, és un exemple de completa digitalització.
"Som una micromultinacional que no ens assemblem a les empreses dels darrers 20 anys, sinó que ens assemblem a les empreses dels propers 20", diu Campa. Com a exemple, assegura que "tenim les mateixes impressores que perruqueries a l'oficina: només una. Treballem completament en l'àmbit digital".
Tant és així, que Facebook els va escollir com a conillet d'índies per a la seva aplicació com a xarxa social corporativa per a empreses. Protagonistes d'un sector al qual la crisi no sembla haver immutat, Campa destaca que "vivim una batalla brutal en la captació de talent. Determinats perfils estan rebent una oferta de feina per setmana. A la nostra empresa ningú s'escapa d'una oferta per trimestre o semestre".
Això els obliga a cuidar molt el seu personal. Per fer-ho, la digitalització i la gamificació, que evidentment porten de sèrie, són aliats bàsics. "Quan volem desenvolupar el lideratge muntem un estadi virtual on vas avançant en una cursa que tothom pot seguir online", conclou com exemple Joaquim Campa.
Després de preguntar a més de 100 directors de recursos humans (un 60% dels quals en empreses de més de 500 treballadors), el resultat és que només un 13% estan totalment digitalitzades. Un 47% tot just està iniciant aquest procés, mentre que fins i tot un 17% reconeixen que no és una qüestió prioritària.
Mireia Ranera, sòcia i directora d'Employee Digitalització d'Íncipy, ha estat l'encarregada de presentar aquest estudi. "Som lluny dels Estats Units, on les empreses ja fa anys que dissenyen plans estratègics d'HR 2.0", ha lamentat. Aquestes limitacions, però, també suposen "una oportunitat d'avançar-se a la competència en el nostre mercat", segons Ranera.
La comunicació interna es digitalitza primer
Malgrat les carències en l'àmbit digital, sí que hi ha qüestions més avançades, com la comunicació interna. Un 65% de les empreses ja utilitzen eines digitals per dur-la a terme. Intranets (84%), butlletins interns (64%) o revistes online (41%), són els mitjans més habituals. "Segueixen sent canals unidireccionals", evidencia Ranera; que anima les empreses a apostar amb determinació per altres eines com les xarxes socials corporatives o els blogs, on es fomenta la participació dels treballadors.
"Les xarxes socials corporatives no només són per comunicar, són una nova manera de treballar en xarxa dins de les empreses", assegura Mireia Ranera. Alhora, però, avisa que "el repte no és tenir-la, sinó que els treballadores l'utilitzin de forma activa". Segons les dades de l'estudi d'Íncipy, només un 33% de les empreses analitzades en té alguna d'implementada.
Estudi 'Transformación digital en RRHH'. Íncipy, Inesdi i Advantage Consultores |
El segon àmbit digital més utilitzat per l'àrea de recursos humans són les xarxes socials a l'hora de reclutar talent (62%). Tot i així, Ranera adverteix que la majoria d'aquestes iniciatives es posen en marxa "sense una estratègia d'employer branding, que facilitaria un pla més coherent i globalitzat de recursos humans".
Al capdavall, en el reclutament de talent la majoria d'empreses tenen pàgina a Linkedin, "però Recursos Humans utilitza els mateixos canals que la marca, i el futur és que tingui els seus propis canals per buscar talent", diu Ranera.
L'analítica, assignatura pendent
A l'hora de gestionar aspectes de l'àrea de recursos humans s'utilitzen softwares per administració i gestió de nòmines (63%) o per avaluar competències (58%). Ara bé, Ranera alerta que "estem molt lluny en el tema de l'analítica", on només el 15% de les empreses estudiades hi incideixen. "L'analítica és bàsica perquè Recursos Humans torni a seure a la taula on es prenen decisions estratègiques", ha destacat.
Estudi 'Transformación digital en RRHH'. Íncipy, Inesdi i Advantage Consultores |
L'exemple de Social Point
Sylvia Taudien, organitzadora del Barcelona HR Conference, ha destacat que "és l'única conferència internacional de recursos humans"; i ha assegurat que "volem convertir Barcelona en la plataforma mundial dels recursos humans".
Sylvia Taudien ha presentat aquest dimecres els ponents del Barcelona HR Conference. PGF |
Per aconseguir-ho, diversos ponents participaran en aquesta jornada explicant les seves experiències en la digitalització d'aquesta àrea. Un d'ells és Joaquim Campa, director de Recursos Humans de Social Point. L'empresa de creació de videojocs, que ja compta amb 240 treballadors i una facturació de 100 milions d'euros, és un exemple de completa digitalització.
"Som una micromultinacional que no ens assemblem a les empreses dels darrers 20 anys, sinó que ens assemblem a les empreses dels propers 20", diu Campa. Com a exemple, assegura que "tenim les mateixes impressores que perruqueries a l'oficina: només una. Treballem completament en l'àmbit digital".
Tant és així, que Facebook els va escollir com a conillet d'índies per a la seva aplicació com a xarxa social corporativa per a empreses. Protagonistes d'un sector al qual la crisi no sembla haver immutat, Campa destaca que "vivim una batalla brutal en la captació de talent. Determinats perfils estan rebent una oferta de feina per setmana. A la nostra empresa ningú s'escapa d'una oferta per trimestre o semestre".
Això els obliga a cuidar molt el seu personal. Per fer-ho, la digitalització i la gamificació, que evidentment porten de sèrie, són aliats bàsics. "Quan volem desenvolupar el lideratge muntem un estadi virtual on vas avançant en una cursa que tothom pot seguir online", conclou com exemple Joaquim Campa.