El mercat europeu inaugura aquest divendres 13 de desembre una nova llei: la GPSR. Un marc normatiu aprovat per la Comissió Europea que busca reforçar la seguretat dels productes no alimentaris amb la intenció de protegir el consumidor i fer més transparent el procés de compra. Fins aquí, la mesura ha estat aplaudida i ben acollida per part de l'empresariat continental. El problema, però, és la seva aplicació. Encara avui, algunes companyies asseguren desconèixer quina informació requereix Europa i on s'ha d'especificar. Tot plegat, la problemàtica s'estén a plataformes com Amazon, on milers d'empreses catalanes venen els seus productes arreu del món. Des del 13 de desembre, ho faran sota una amenaça: no complir amb els nous estàndards podria comportar un tancament immediat.
Què és la GPSR?
La Llei General de Seguretat dels Productes (GPSR, per les sigles en anglès) és una normativa impulsada per Brussel·les el passat juny del 2023 i que entrarà en vigor 18 mesos després. L'esperit d'aquest text és reforçar la seguretat dels productes de consum al mercat europeu i adaptar als temps actuals l'anterior marc legal, la Directiva de Seguretat General dels Productes (DSGP). L'anterior llei datava del 2001 i no tenia en compte les noves tecnologies, la globalització i el comerç electrònic, entre altres aspectes.
Brussel·les ha advertit que incomplir la GPSR pot comportar infraccions econòmiques de fins al 4% de la facturació anual d'una empresa
A priori, la Comissió Europea busca augmentar la confiança del consumidor, harmonitzar les diferents normatives dins del mercat únic europeu i obligar les empreses a revisar les seves pràctiques de seguretat. Fins ara, alguns components digitals, com ara els aparells que funcionen amb Internet (Internet of Things) presentaven certs riscos en matèria de ciberseguretat a causa d'una normativa poc clara. Per això, a partir d'ara, aquells productes que disposin de software hauran de garantir actualitzacions de seguretat constants i gratuïtes durant la seva vida útil.
Però aquesta no és l'única novetat. La Comissió Europea també obliga a donar més detalls pel que fa a la informació de fabricació de cada article i de la companyia que el fabrica, a dotar un producte de traçabilitat plena (saber on està en cada moment), retirar més ràpidament un bé defectuós del mercat i un sistema d'alertes més precís per a les autoritats. En cas de no complir els estàndards, Brussel·les ja ha advertit que les sancions també s'agreujaran: les infraccions més greus podrien arribar a suposar el 4% de la facturació anual d'una empresa.
Com afecta la GPSR els negocis d'Amazon?
Encara que la nova llei aplica a tot arreu, un dels mercats en què més ha impactat aquesta nova llei és Amazon i el seu marketplace. El 60% dels productes que s'ofereixen al portal no pertanyen a la companyia fundada per Jeff Bezos. A Catalunya, hi ha més de 3.500 empreses que fan servir Amazon com a mercat principal (o únic) i l'any passat van superar els 19 milions de productes venuts. La gran majoria d'elles són pimes que aprofiten l'aparador que ofereix la multinacional per comerciar amb els seus productes arreu del planeta.
Ara, tots aquells que venien béns no alimentaris (els que sí que ho fan ja estaven adaptats a aquest context), hauran de seguir les noves directrius. A partir d'aquest divendres, doncs, Amazon eliminarà qualsevol canal de venda que no s'adapti als criteris de la GPSR. Prèviament, la companyia havia notificat els seus propietaris de marca les condicions que indica la Comissió Europea:
- Informar a Amazon de nom i detalls de contacte del responsable i fabricant d'un producte
- Fer visible les recomanacions i advertències de seguretat respecte de cada producte en l'idioma del país de venda (en aquest cas, el català o el castellà). Cal dir, però, que la llei és oberta a qualsevol format: des d'una imatge fins a un manual de producte o qualsevol contingut que sigui informatiu.
- Incloure una Declaració de Conformitat
El problema és que els requisits van agafar per sorpresa a molts usuaris de la plataforma. A més, alguns consideren que la circular d'Amazon era massa genèrica. "La majoria d'empresaris no sabem què ha passat", explica a VIA EmpresaAdrián R., que lamenta no haver rebut el contingut de la llei. "El meu proveïdor no ha obtingut cap informació per donar-me ni a mi ni a la resta dels seus clients", afegeix.
Amazon es defensa: "Des de l'any passat, hem informat regularment els venedors sobre la GPSR per ajudar-los a preparar-se per als nous requisits
L'empresari matisa que la "queixa generalitzada" no té res a veure amb el nou marc legal, sinó amb la gestió interna que ha fet Amazon. "Les pimes no podem obtenir aquesta informació si no ens ajuden, no sabem què hem d'afegir i on, si s'ha de fer únicament al web o també a l'embalatge del producte", apunta.
Contactada per aquest diari, la multinacional es desmarca de les acusacions. "Des de l'any passat, hem informat regularment els venedors sobre la GPSR per ajudar-los a preparar-se per als nous requisits i continuarem proporcionant-los actualitzacions abans que el reglament entri en vigor", assenyalen fonts d'Amazon. A més, afegeixen que han desenvolupat "eines innovadores" amb la idea "d'evitar que els productes insegurs o que no compleixin amb la normativa apareguin en primer lloc".
La campanya de Nadal, un hàndicap afegit
Amb tot, hi ha un altre element a tenir en compte: els temps. La normativa ha entrat en vigor tot just al període comprès entre el Black Friday i la campanya de Nadal. "El darrer trimestre és el més important de l'any també per al comerç electrònic", recorda Adrián R. Una circumstància que ha afectat alguns empresaris a l'hora de preparar-se per aquesta època. "Hem de planificar produccions, contingut gràfic i enviar-ho tot a Amazon... Si a més hem d'estar buscant i estudiant què requereix la UE sense ajuda d'Amazon, tot plegat genera complicacions afegides que poden arribar a ser letals per a una pime", remarca. És a dir, molts venedors temen incórrer involuntàriament en un incompliment de les mesures europees i que la seva botiga sigui clausurada.
Adrián R: "Europa està posant moltes traves a les microempreses, una llei d'aquestes característiques hauria d'haver arribat de forma més directa i entenedora a companyies d'entre un i cinc treballadors"
Des d'Amazon insisteixen: "Hem dissenyat la nostra botiga per facilitar els venedors que venen a Amazon perquè compleixin aquestes lleis i polítiques", però no detallen de quina manera ho han fet. A falta d'un interlocutor directe, alguns empresaris fa mesos que s'estan preparant per a aquesta nova realitat que entra en vigor aquest 13 de desembre. Molts d'ells han recorregut a assessories per dur a terme la gestió d'una forma correcta.
"Europa està posant moltes traves a les microempreses, una llei d'aquestes característiques hauria d'haver arribat de forma més directa i entenedora a companyies d'entre un i cinc treballadors", conclou Adrián R. Amb tot, des d'aquest divendres, el mercat europeu estrenarà unes regles de joc que encara fan tremolar a alguns empresaris.