La rellevància de l'ecommerce: radiografia del comprador online

Les dones mostren una major propensió a les compres en línia, amb una penetració del 79%

Els principals factors que impulsen les compres online són la conveniència (97%), l'àmplia oferta de productes (94%) i els preus competitius (89%) | iStock Els principals factors que impulsen les compres online són la conveniència (97%), l'àmplia oferta de productes (94%) i els preus competitius (89%) | iStock

En l'última dècada, l'ecommerce ha experimentat un creixement vertiginós a Espanya (355% des del 2014 fins al 2022 segons l'Observatori Nacional de Tecnologia i Societat Ontsi), convertint-se en un pilar fonamental de l'economia digital. Aquesta tendència reflecteix no només l'adaptació dels consumidors a noves tecnologies, sinó també la capacitat de les empreses per innovar i satisfer les demandes d'un mercat cada vegada més exigent. El comerç electrònic no només ha facilitat les transaccions comercials, sinó que també ha transformat els hàbits de consum, oferint conveniència i accessibilitat sense precedents. Per conèixer quina és la situació de l'ecommerce a Espanya, IAB Spain ha presentat la XI edició de l'Estudi Anual d'Ecommerce, estudi realitzat per Elogia recollint les opinions i comportaments d'1,000 internautes de tots dos sexes, amb edats compreses entre els 16 i els 74 anys.

Penetració de l'ecommerce a Espanya

L'estudi revela que la penetració de compradors online en el rang de 16 a 74 anys es manté estable, respecte a anys anteriors, en un 77%, la qual cosa equival a 26,2 milions d'individus. Les dones mostren una major propensió a les compres en línia, amb una penetració del 79%, especialment destacada fins als 34 anys.

Però aquest comprador no és exclusiu el canal digital, sinó que és més aviat híbrid combinant el millor de cada canal: el 65% dels consumidors utilitza aquesta aproximació híbrida al retail, i s'espera que en el futur continuarà híbrid (els canals exclusius sembla que no seran l'alternativa guanyadora).

Més info: Stockagile: la transformació digital del comerç al detall és catalana

Hàbits de consum i preferències

Si analitzem el perfil del comprador, veiem que són els joves de 25 a 34 anys els compra (amb una penetració del 82%), però això no treu que els més sèniors també compren online, de fet, tres de cada quatre individus de 60 a 74 anys declaren comprar online. Si ens centrem en la despesa, veiem que són aquests mateixos de 25 a 34 anys els que més gasten, amb una mitjana de 85 euros per compra. Els principals factors que impulsen les compres online són la conveniència (97%), l'àmplia oferta de productes (94%) i els preus competitius (89%). La confiança també juga un paper crucial, basada en experiències prèvies, mètodes de pagament segurs i la reputació tant de la web com de la marca.

Fins i tot havent-hi botigues físiques, hi ha consumidors que opten per l'ecommerce per la comoditat (38%), les ofertes (28%), l'entrega a domicili (14%) i la rapidesa (13%). No obstant això, les botigues físiques encara tenen avantatges significatius: el 68% dels consumidors valora poder emportar-se el producte al moment, el 66% aprecia poder provar-lo abans de comprar i el 62% prefereix el contacte directe amb el producte.

La botiga de barri és l’ecommerce' del futur | iStock
El 68% dels consumidors prefereix la botiga física perquè valora poder emportar-se el producte al moment | iStock

Dispositius i categories de compra

L'ordinador continua sent el dispositiu principal per les compres en línia, utilitzat pel 73% dels compradors, tot i que ha disminuït en 4 punts percentuals. El mòbil, utilitzat pel 66%, està guanyant terreny, especialment entre els joves de 16 a 24 anys (88%) i de 25 a 34 anys (81%). Els compradors a través de mòbils destaquen la comoditat i la facilitat d'ús de les aplicacions, mostrant un comportament més intensiu.

Pel que fa a les categories de productes comprats online, els béns físics lideren amb una penetració del 87%, seguits per serveis (bitllets per a viatges, estades, restaurants) amb un 73% i contingut digital (pel·lícules, subscripcions digitals, programari...) amb un 42%. Dins dels productes físics, la moda, l'entreteniment/cultura i els viatges/estades són les categories més populars, tot i que amb diferències marcades per gènere.

Recerca d'informació i criteris d'elecció

Internet és el principal canal de recerca d'informació, utilitzat pel 93% dels consumidors. Els marketplaces com Amazon, Ebay, AliExpress, Miravia i Shein són la font de referència per al 57% dels usuaris, seguit dels cercadors (48%) o la mateixa web de la botiga (44%).

Interior d'un centre d'Amazon | ACN
Interior d'un centre d'Amazon | ACN

Però qui té impacte sobre la decisió de compra? Les opinions d'altres usuaris (59%), les recomanacions d'amics i familiars (57%), els cercadors (49%) i les webs de les marques (42%).

A l'hora de triar un comerç electrònic, els consumidors prioritzen el preu (75%), els terminis d'enviament (68%), les ofertes i promocions (67%), el servei postvenda (64%) i la confiança en la botiga (64%). La majoria espera rebre les seves comandes en un màxim de 3,4 dies, i un 82% considera que haurien de rebre'ls abans de 5 dies.

Innovacions i futur del comerç electrònic

Tot i que el 40% dels consumidors coneix la realitat virtual com a eina per incentivar la compra, només el 9% l'ha utilitzat, destacant el seu ús entre els joves. Aquesta tecnologia emergent promet transformar encara més l'experiència de compra en els pròxims anys.

Més informació
El comerç espera una "bona campanya" de rebaixes d'estiu gràcies al dinamisme econòmic
Estudi sobre el comprador digital: la compra en línia baixa, però puja
Cada cop hi ha menys 'likes'
Avui et destaquem
El més llegit