“Bienvenue a bord destinacion Lyon”. Renfe estrenarà abans d'aquest estiu el servei d'alta velocitat AVE amb les rutes que uneixen Perpinyà amb Lió i Marsella, després de rebre el 22 de desembre passat el certificat de seguretat per part de l'Agència Ferroviària de la Unió Europea (ERA) per poder operar aquests trajectes. Es tracta de la primera vegada que la companyia de transport aterra sola en l’àmbit internacional i, per aquest motiu, des del 16 de gener han començat el que es coneix com a “marxes en blanc”, per tal de reproduir les característiques del servei comercial per demostrar la solvència operacional.
Com a conseqüència els maquinistes espanyols s’han hagut de posar “les piles”: aprendre un recorregut nou, conduir per vies convencionals complexes combinades amb d’altres d’alta velocitat, noves senyalitzacions i un nou idioma, el francès. “Ens haurem d’afrancesar”, expliquen amb humor a VIA Empresa, en un viatge de prova per a periodistes d’anada i tornada a Lió en un dia. El trajecte que dura cinc hores d’anada i cinc més de tornada compta amb les següents parades: Barcelona Sants, Girona, Figueres Vilafant, Perpignan, Narbonne, Montpellier, Nimes, Valence TGV i, finalment, Lió.
Una ruptura per sorpresa
D’aquí a poques setmanes Renfe podrà reprendre les seves operacions a França, després de la decisió de la companyia pública francesa SNCF de trencar la societat Elipsos amb què operaven conjuntament les dues empreses les rutes que unien França i Espanya. Des del 10 de desembre passat, SNCF opera en solitari les rutes entre Barcelona, Lió i París, i Madrid i Marsella. A més, la seva marca de baix cost Ouigo opera a Espanya als corredors Madrid-Barcelona i Madrid-Levante en competència amb Renfe.
Per entendre-ho bé, la companyia espanyola operava anteriorment amb la francesa SNCF i, segons expliquen, “tot era al 50%”. És a dir, els maquinistes espanyols conduïen els trens provinents de Barcelona o la resta d’Espanya fins a Figueres o Perpinyà. Un cop allí, cedien el torn a un professional francès. Però ara ja no és possible.
Juan Ricardo Zambrana (Renfe): “Barcelona s’ha convertit en el hub ferroviari ideal per connectar Espanya amb França”
La companyia espanyola va veure que era una línia altament competitiva i que “Barcelona s’havia convertit en el hub ferroviari ideal per connectar Espanya amb França”. D’aquesta forma van gestionar els permisos pertinents a les autoritats franceses per operar en solitari a partir del 2023, tot i confessar que “els han posat moltes traves i els han demanat molts permisos i exigències de seguretat”. Segons Juan Ricardo Zambrana, gerent d'operacions de l'alta velocitat internacional de Renfe: “en menys d’un any ho hem aconseguit, en canvi, companyies italianes han tardat gairebé dos anys”. Renfe confirma que el nou centre d’operacions s’ubicarà a Barcelona.
La liberalització i l’aposta per França
Mentre la francesa SNCF-Ouigo ja ha obtingut tots els permisos per operar a Espanya i és comú veure-la a tot arreu, Renfe està treballant a aconseguir el contrari, el certificat de seguretat per operar a tot França i aprofitar la liberalització viària de l’estat francès. “No amaguem que volem arribar a París molt aviat i esperem aconseguir-ho”, afirmen. De fet, volen obrir una sucursal a França per desenvolupar noves oportunitats de negoci al país veí. “Volem participar en noves licitacions, com ara en línies regionals de Bordeus o fins i tot Normandia”, confessen.
Juan Ricardo Zambrana (Renfe): “No amaguem que volem arribar a París molt aviat i esperem aconseguir-ho”
Una vegada s’hagi acabat la formació de maquinistes i totes les habilitacions necessàries, la companyia desvelarà la freqüència de circulacions setmanals i també l’oferta comercial. Finalment, el seu pla estratègic té com a objectiu que el 10% dels ingressos provinguin de mercats internacionals el 2028.