Renfe Mercaderies oferirà a la tardor un nou servei ferroviari transfronterer de contenidors entre Barcelona i Lió, segons ha anunciat el director general de l'operadora, Abelardo Carrillo, en una trobada amb periodistes aquest dimecres al matí. La línia operarà entre l'estació intermodal de Montsó (Osca), el Port de Barcelona i la ciutat francesa de Lió per la via d'ample internacional i a través del túnel del Pertús. La iniciativa s'emmarca dins del nou pla de gestió de Renfe Mercaderies, que pretén millorar l'activitat comercial de l'operadora ferroviària. Carrillo ha avançat que el pla de sanejament estima acabar el 2017 sense pèrdues a partir d'operacions extraordinàries per passar a uns comptes equilibrats el 2018 sense necessitat d'extraordinaris.
L'operadora preveu arribar a tenir una rendibilitat positiva a partir de 2019. Per assolir aquests resultats, el pla de gestió Renfe Mercaderies s'enfoca en millorar l'activitat comercial, la productivitat de la companyia i l'eficiència general, posant a la venda maquinària i amb un pla de baixes voluntàries de fins a 320 treballadors a finals de 2017 (sobre un total de 1.300 professionals), que inclou un transvasament parcial d'efectius a companyies del grup com Renfe Viatgers.
Carrillo ha admès que la situació de pèrdues estructurals de Renfe Mercaderies (superiors als 50 milions d'euros anuals en els darrers 3 exercicis) deixava la companyia "amb un futur complicat que la portava a la dissolució". Per això s'ha posat en marxa aquest pla de sanejament "urgent" que ha de convertir Renfe Mercaderies en un operador "viable i eficient" en un context de competència en el transport ferroviari de mercaderies que ha reduït la quota de mercat de la companyia fins al 70% des de la fi del monopoli el 2005.
El nou servei ferroviari entre Barcelona i Lió va tenir un antecedent entre els anys 2010 i 2014 amb el projecte BarceLyon Express, impulsat per Naviland Cargo, Renfe Mercancías y el Port de Barcelona. El director general de Renfe Mercaderies que el projecte actual neix en un moment en què hi ha més demanda de transport ferroviari des del Port de Barcelona. Així mateix, Carrillo considera que la nova línia permetrà desviar tràfic de mercaderies des dels camions cap al ferrocarril i alhora generar nou mercat.