Perdre per créixer. Perdre per aconseguir nous objectius, per guanyar nous mercats i per consolidar-se a Europa. Aquesta és l'estratègia de Cellnex, que repeteix un altre any de pèrdues, però millora resultats respecte al 2018: 9 milions d'euros menys de beneficis davant els 15 milions d'euros de l'any passat. "És un gran resultat", insisteixen els seus directius. És la primera vegada que la companyia supera els 1.000 milions d'euros en ingressos, xifra que representa un 15% més que l'any anterior. També era la primera vegada que Cellnex havia de celebrar la presentació de resultats en una de les sales del Mobile WorldCongress (MWC), però la seva cancel·lació no va permetre la iniciativa.
"El MWC és un èxit a escala mundial i internacional i no té comparació amb cap fira del sector a qualsevol altra part del món", assegura el CEO de Cellnex, Tobias Martinez, al mateix temps que recorda que "l'èxit internacional de Barcelona és que és una trobada de tots aquests mons a escala internacional". La companyia va presentar l'any passat durant el congrés l'ecosistema d'infraestructures necessàries per al desplegament efectiu del 5G entre els quals destacaven el vehicle connectat, el IoT i el pilot de gestió d'emergències mitjançant l'ús de drons. "Jo sóc raonablement optimista i crec que solament unes circumstàncies excepcionals com les d'aquest any ens han privat", subratlla Martinez, que mostra el seu suport a la GSMA perquè, segons ell, ha estat "prudent" suspendre-ho.
Però el tema del dia eren els resultats del 2019, després que l'any passat tinguessin pèrdues de 15 milions d'euros per l'ERO aplicat a 180 treballadors de les seves filials espanyoles. Aquest exercici ha anat molt millor que l'anterior i, de fet, el director financer, José Manuel Aisa, ho justifica sota l'argument que aquests són els resultats "d'una empresa que està en fase de creixement" -encara no arriba als cinc anys de vida- i, per tant, insisteix, "és un gran resultat". Cellnex ha ingressat 1.035 milions d'euros, un 15% més que l'any anterior, gràcies a la seva consolidació a Europa i al seu creixement geogràfic: han passat d'operar en sis països a incorporar-ne dos més, Irlanda i Portugal.
Cellnex, capital Europa
La diversificació de la companyia els ha portat a elevar els seus ingressos. Tal com explica Martinez, el 51% dels ingressos provenen de fora d'Europa i el 61% de l'Ebitda, que s'ha incrementat un 16% amb 686 milions d'euros, també es genera fora. D'aquesta manera, l'empresa ha passat d'ingressar 901 milions d'euros a 1.035 milions i a generar un Ebitda de 95 milions d'euros més que l'any anterior. A més, si el 2018 gestionava 33.860 punts de presència a les seves infraestructures, el 2019 han estat 50.057.
Martinez: "Sempre que hi hagi oportunitats de creixement, continuarem reinvertint en oportunitats de mercat"
Però aquest creixement té les seves conseqüències i són les pèrdues. I això ho tenen clar. "Des del primer dia que sortim a borsa vam dir que som una companyia de creixement", explica el seu CEO, que vol aclarir que "sempre que hi hagi oportunitats de creixement, continuarem reinvertint en oportunitats de mercat i bons projectes d'adquisició que ens permetin construir una empresa a Europa".
En aquest sentit, Martinez afirma que "en el moment en què jo no trobi oportunitats de creixement al mercat, deixaré d'invertir aquests diners i ho distribuiré entre els accionistes", però, assegura, "tots els nostres inversors i accionistes estan satisfets amb la nostra política d'inversió, de creixement i de no pagament de dividend".
França, autopista del 5G
Cellnex ha signat a més un acord amb Bouygues Telecom per invertir 1.000 milions d'euros en els propers set anys i ho ha fet just la nit abans de la presentació de resultats, segons ha explicat Martinez. La companyia crearà i gestionarà una nova empresa que desplegarà i operarà una xarxa de fibra òptica a França per connectar torres, emplaçaments de telecomunicacions i centres d'edge computing. L'acord contempla a més el desplegament de fins a 90 nous metropolitan offices.
Així doncs, després d'haver signat un contracte de 30+5 anys, Bouygues serà el nou client principal d'aquesta xarxa. Segons sostenen, una vegada es desplegui la nova xarxa, l'Ebitda de la nova companyia aconseguirà els 80 milions d'euros. "La tecnologia 5G demandarà una configuració de xarxa amb diferents infraestructures, xarxes que necessitaran una major densitat i una interconnexió dels elements de la xarxa a través de la fibra", ha posat el CEO de Cellnex damunt de la taula, mentre que també ha volgut subratllar que ja han començat a treballar amb clients d'alguns països per al 5G. Es tracta del "primer gran projecte 5G".
Aisa: "Combinar prudència i forta generació de caixa ens permet seguir revertint en allò que generem"
Un projecte que no és cosa fàcil. "Cal construir les xarxes 5G i no són una evolució simple de l'estructura del 4G, és un canvi de transformació tecnològica, s'anirà fent gradualment", especifica Martinez, que afegeix que, en aquest sentit, França "es convertirà al nostre primer mercat" perquè, de fet, avui ja és el primer país receptor de les seves inversions i tenen executats i compromesos més de 5.000 milions d'euros d'inversió". "És on més estem creixent". En només cinc anys han passat de gestionar 7.000 emplaçaments a Espanya a més de 58.000 als països on opera.
2020 comença bé per a la companyia. Nous acords i els que estan per venir i unes previsions similars a les del 2019. I, de moment, sense afectació pel coronavirus, ni per la guerra comercial entre la Xina i els EUA En definitiva, si tot surt bé, el creixement anirà en línia amb el del 2019. Com diu el seu director financer, "combinar prudència i forta generació de caixa ens permet continuar revertint en allò que generem".