Rècords, rècords i més rècords. Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) torna a superar-se entrant "en la clàssica situació del transport públic", que es basa en incrementar la demanda en general. Més de 90 milions de passatgers han utilitzat els serveis de l'operador públic el 2019, una xifra que representa un augment del 3,5% dels viatgers respecte l'any anterior en la línia Barcelona-Vallès i del 7% a la Llobregat-Anoia, és a dir, una mitjana del 4,4%. El seu president, Ricard Font, ho té clar: "La recuperació econòmica té un impacte en les línies metropolitanes, en el lleure i el turisme". I això es nota.
La qüestió està en què aquest increment de la demanda vagi acompanyat d'un bon índex de satisfacció i FGC ho ha aconseguit: un 76,7% en les línies metropolitanes i del 85% en les regionals. Si la demanda és més elevada i l'índex de satisfacció també, "vol dir que hem de comprar més trens i fer més coses", sosté Font durant la roda de premsa de presentació de resultats. A això, s'hi suma la puntualitat, característica d'FGC que continua estant entorn el 99%. "És de les millors xifres d’Europa d'un operador ferroviari", assegura. Més viatgers, millors serveis i més satisfacció.
I és que, com sempre diuen, la prioritat de la companyia pública són els usuaris i, precisament per això, també impulsen el coneixement del territori i l'ús del transport públic enfocat al turisme i l'oci. En aquest sentit, amb el cremallera de Montserrat -per on hi han passat 702.157 visitants-, FGC estalvia la circulació de 305 vehicles al dia, mentre que amb el de Núria -amb 282.150 visitants- s'han estalviat 122 vehicles diaris. Els funiculars, el Tren dels Llacs, el del Ciment, els 47 remuntadors, els 16 telecadires i els dos telecabines també impulsen l'oferta de lleure de la Generalitat.
Activistes contra el canvi climàtic
Passatgers a banda, el transport de mercaderies també guanya protagonisme sempre amb la bandera de la sostenibilitat i l'estalvi energètic. FGC ha transportat 283.275 tones de sals potàssiques el 2019 des de les mines de Súria fins al Port de Barcelona, cosa que estalvia la circulació de 20.234 camions l'any. De fet, la compra de cinc noves locomotores amb 66 vagons permetrà a ICL Iberia, l'única empresa productora de sals potàssiques a Espanya, passar de les 12 circulacions actuals a 16 el 2022.
Font: "El sol mourà els trens d'FGC"
A aquest estalvi, s'hi afegeix l'Autometro, el transport ferroviari de vehicles de Seat, que viatja des de Martorell també fins al port barceloní. El transport de 102.630 vehicles l'any passat, ha permès un estalvi de 22.807 camions. A més, amb el servei Cargometro, que és el transport ferroviari de components per a vehicles i que fa el seu recorregut des de la fàbrica de Seat a la Zona Franca fins a la seu a Martorell, s'han fet 1.269 circulacions, xifra que representa un estalvi de 30.456 camions l'any.
D'aquesta manera, si aquest any FGC ha fet un total de 12 circulacions diàries, ha tret 73.497 camions de la carretera i ha estalviat 2,8 milions de litres de gasoil en tot l'any, l'objectiu de l'operador públic és que, gràcies a la compra de les locomotores i els vagons, el 2022 s'elevin a 16 les circulacions diàries i s'estalviÏ 202.602 camions, així com 10,3 milions de gasoil en 12 mesos. De fet, Font ja deia durant un esmorzar a Foment del Treball que "som activistes en la lluita del canvi climàtic" perquè FGC ja consumeix el 100% de l'energia verda, el 25% de la qual és solar i preveuen que l'any vinent ho sigui el 100%. "El sol mourà els trens d'FGC" serà, probablement, el nom de la campanya que utilitzaran quan això sigui una realitat. Per la seva banda, el seu director general, Pere Calvet, ha recordat en aquesta línia que "el canvi climàtic ens fa més necessari tenir infraestructures molt potents".
I la ZBE?
Precisament en aquest esmorzar a la seu de la patronal catalana, el president d'FGC ja avançava que l'entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions no ha suposat cap situació de col·lapse a la xarxa ferroviària d'FGC a les línies del Vallès i del Llobregat-Anoia. "Hem tingut petits increments de viatgers però encara no hem viscut cap situació difícil d'afrontar". Tot i que caldrà esperar a l'abril perquè és quan comencen a posar-se en marxa les multes per als vehicles que no poden circular per l'àrea metropolitana, Font ha explicat que s'ha incrementat entre un 1% i un 2% el nombre de viatgers a la línia Llobregat-Anoia des de l'entrada de la ZBE, mentre que a la del Vallès, la més utilitzada, l'increment ha estat "imperceptible".
A més, el president de la companyia pública també ha anunciat que amb l'entrada en funcionament de 15 nous trens a partir de l'estiu del 2021 a la línia Barcelona-Vallès es podrà donar servei a 30 milions més de viatgers i arribar als 100 milions a l'any, que és el seu sostre. En aquests moments, FGC registra en aquest tram més de 66 milions de passatgers, tot i que pot arribar a donar servei a 73 o 74 milions a l'any. Amb això, es reduirà la freqüència de pas en hores punta a 2,5 minuts entre Barcelona i Sant Cugat del Vallès i de cinc minuts entre la capital catalana i Sabadell o Terrassa, però caldrà esperar a l'estiu del 2021. Això sí, aquest estiu arribaran els nous combois i començaran les proves perquè l'any vinent estigui tot a punt per la seva posada en marxa.
Sostenibilitat, innovació, transformació digital... FGC sap bé cap a on camina el futur més present i és justament per això que ja fa anys que són una "empresa connectada", que tenen el 5G a l'agenda -sobretot amb la creació d'un laboratori 5G entre plaça Espanya i la Fira per millorar la connectivitat de l'usuari i l'empresa- i aposten per una mobilitat totalment sostenible amb l'ampliació de cinc aparcaments dissuasoris, que suposarà incrementar l'oferta en 1.500 places a Sabadell, Terrassa, Sant Joan, Quatre Camins i Martorell; i la posada en marxa d'espais tancats per estacionar les bicicletes a les estacions. FGC a l'estil 4.0.