• Empresa
  • Inditex guanya un 10% més impulsada per la transformació digital

Inditex guanya un 10% més impulsada per la transformació digital

Al tancament del primer semestre del seu any fiscal, l'empresa gallega presenta un benefici net de 734 milions d'euros

El president d'Inditex, Pablo Isla
El president d'Inditex, Pablo Isla
Europa Press
Barcelona
12 de Juny de 2019

Inditex ha registrat un benefici net de 734 milions d'euros durant el primer trimestre del seu any fiscal 2019-2020 (des de l'1 de febrer fins al 30 d'abril), la qual cosa suposa un augment del 10% respecte al mateix període de l'exercici anterior, segons ha informat la companyia gallega. Les vendes s'han situat en 5.927 milions, un 5% més, aconseguint un nou rècord impulsades per la transformació digital de la plataforma integrada de botigues i online.

El grup ha explicat que la venda en la segona meitat del trimestre es s'ha vist afectada per condicions meteorològiques adverses tal com s'ha vist reflectit en les estadístiques sectorials publicades en diversos mercats. Amb la volta de condicions de mercat normals la venda ha retornat als nivells previs. Les vendes en botiga i online a tipus de canvi constant entre l'1 de maig i el 7 de juny van créixer al 9,5%, mentre que entre l'1 de febrer i el 7 de juny es van incrementar el 6,5%. La signatura estima un creixement de les vendes comparables de el 4% i el 6% en 2019.

El benefici brut d'explotació (Ebitda) d'Inditex ha estat de 1.675 milions d'euros durant el primer trimestre fiscal, la qual cosa suposa una alça del 49%, mentre que el resultat net d'explotació (Ebit) s'ha situat en 980 milions d'euros, un 15% superior al de fa un any. Inditex ha destacat el creixement de vendes en totes les àrees geogràfiques i en cadascuna de les cadenes, al que se suma el "sòlid acompliment operatiu".

Així mateix, segons la signatura, la rendibilitat ha continuat incrementant-se amb una millora de 61 punts bàsics en el marge brut, fins al 59,5% de les vendes. En concret, el marge brut ha pujat fins a 3.524 milions d'euros, un 6% superior al del mateix període de l'exercici anterior, al mateix temps que la posició financera neta ha crescut un 9%, fins als 6.660 milions d'euros.

L'Ebtida creix un 9%

Els comptes reflecteixen per primera vegada l'aplicació de la Normativa NIIF 16. Exclosos els efectes de l'aplicació de les noves regles comptables en matèria d'arrendaments des de l'1 de febrer de 2019, el Ebitda creix un 9%, el Ebit, un 7% i el benefici net, un 7%.

El president d'Inditex, Pablo Isla, ha destacat que els resultats demostren "una vegada més la solidesa" del model d'Inditex, que continua creixent en rendibilitat i en generació de cashflow després de mantenir "una aposta clara per una oferta de moda de qualitat a favor del client".

En aquest entorn, Illa ha destacat també el "fort impuls permanent" a la transformació digital de la plataforma integrada de botigues i 'online' i a la sostenibilitat, com a eix estratègic "fonamental" de la companyia. Inditex ha anunciat el llançament de nou mercats online. A més de l'obertura de Zara.com al Brasil durant el primer trimestre, el grup acaba d'inaugurar la plataforma digital al Marroc, Egipte, Líban, Israel, Sèrbia, Indonèsia, Emirats Àrabs i Aràbia Saudita. En la campanya tardor-hivern, Zara llançarà la venda 'online' a Sud-àfrica, Qatar, Kuwait, Bahrain, Oman, Jordània, Colòmbia, Filipines i Ucraïna.

Així mateix, durant el període van continuar les obertures en 23 mercats, així com el procés d'ampliacions, reformes i absorcions, dins de la política de diferenciació d'espai comercial. Al tancament del trimestre Inditex opera 7.447 botigues.

32 milions d'euros repartits entre empleats

Respecte a la plantilla d'Inditex, la companyia va repartir l'abril passat 32 milions d'euros entre uns 92.000 empleats de botigues, fabricació, logística, cadenes i filials amb més de dos anys d'antiguitat, com a segona part del pla extraordinari de participació dels treballadors en el creixement de beneficis de l'empresa 2018-2019.

Aquest pla reparteix el 10% de l'increment del benefici net, per la qual cosa la quantitat a distribuir corresponent a 2018 hagués estat de 7 milions d'euros, que el Grup he incrementat en uns altres 25 milions d'euros. En total, Inditex ha distribuït 153 milions d'euros entre els anys de vigència del Pla de Participació.

Nova política de pay out, que s'eleva al 60%

D'altra banda, el grup gallec celebrarà la seva junta general d'accionistes el pròxim 16 de juliol i en ella el consell d'administració proposarà un dividend total corresponent a l'exercici 2018 de 0,88 euros per acció (+17%), dels quals 0,44 euros han estat pagats el 2 de maig i la resta serà desemborsada el pròxim 4 de novembre. Aquest dividend està en línia amb la nova política de pay out del grup, que el consell d'administració ha proposat elevar del 50% al 60%. A més, inclou la part corresponent del dividend extraordinari d'un euro per acció que el grup proposa distribuir amb càrrec als exercicis 2018, 2019 i 2020.

Així mateix, la comissió de Nomenaments d'Inditex, a proposta del president executiu, Pablo Isla, ha acordat proposar al consell d'administració el nomenament de Carlos Crespo, actual director general d'Operacions d'Inditex, com a conseller delegat del grup. Des de la seva nova posició com a conseller delegat, i reportant al president executiu, Crespo serà responsable de les àrees de Tecnologia (Sistemes, Dades i Digital), Seguretat de la Informació, Logística i Transport, Obres, Assessoria Jurídica, Compres i Contractacions, i Sostenibilitat.

El nomenament serà efectiu després de la seva aprovació pel consell d'administració i per la junta general d'accionistes, en la qual també es procedirà a la reelecció de Pablo Isla com a president executiu.