• Empresa
  • Seat, pitxitxi industrial de l'Estat espanyol

Seat, pitxitxi industrial de l'Estat espanyol

La companyia desenvoluparà per primera vegada una plataforma per a vehicles elèctrics amb Volkswagen i fabricarà a Martorell el model 'Formentor'

Els directius del grup Volkswagen abans de la roda de premsa de presentació de resultats del 2018 | ACN
Els directius del grup Volkswagen abans de la roda de premsa de presentació de resultats del 2018 | ACN
Martorell
27 de Març de 2019
Act. 24 d'Abril de 2019

Expectació total. Davant d'uns 130 periodistes -més de la meitat d'arreu del món-, el president de SeatLuca de Meo, seia acompanyat de vuit directius més de la companyia automobilística per passar comptes dels resultats del 2018. Uns resultats "històrics", mai vistos. Seat ja és la primera empresa automobilística d'Espanya. Dit d'una altra manera i en paraules del vicepresident executiu de finances, IT i organització, Holger Kintscher, és el principal contribuent de l'Estat espanyol en el sector de l'automòbil. Aporta aproximadament l'1% del PIB. I no només això. També es el principal exportador del sector industrial i el primer inversor industrial: destina 567 milions d'euros -el 5,7% dels seus ingressos- a activitats d'R+D.

 

Havent produït i guanyat més que mai, Seat no atura la cadena i té previst ampliar la seva cartera de productes encara més aquest 2019. Per començar, i com ja va anunciar Luca de Meo al Mobile World Congress, la companyia automobilística llançarà al mercat el Minimó, un vehicle de quatre rodes 100% elèctric per circular per la ciutat. "Farem de la mobilitat elèctrica individual una cosa accessible: fabricarem cotxes per a milions de persones, no per a milionaris", deia el CEO de Volkswagen, Herbert Diess, que ha canviat de l'anglès al castellà perquè tota la premsa espanyola escoltés bé -malgrat el traductor simultani a cinc llengües diferents- que un dels seus objectius és, justament, fer de la mobilitat "una cosa més neta, segura i còmoda". D'aquesta manera, la mobilitat elèctrica entra dins dels plans de futur més immediats de Seat, que també realitzarà el patinet elèctric Seat eXS dissenyat per desplaçaments inferiors a vuit quilòmetres.

 

Els nous models elèctrics sortiran al mercat per menys de 20.000 euros i en això hi treballaran 300 enginyers a tot Espanya. En aquest sentit, el CEO de Seat ha aplaudit que la companyia que lidera "té ara un rol més clar en el grup Volkswagen i, gràcies als resultats obtinguts, hem obtingut l'assignació de la nova plataforma de vehicles elèctrics". I és que, per primera vegada, el centre de Martorell "desenvoluparà una plataforma que podrà ser utilitzada per altres marques en tot el món".

El centre de Seat a Martorell desenvoluparà una plataforma per a vehicles elèctrics

Aquesta també era la primera vegada en la història que un president de Volkswagen estava present a una presentació de resultats de Seat. "He volgut ser-hi perquè són uns resultats històrics i Seat és un pilar fonamental per al grup Volkswagen", responia a la premsa Diess, que bromejava: "Els de comunicació no m'hi deixaven venir perquè t'havien de convidar, però jo vaig insistir". 

Els nous models de Seat

Plenament satisfets dels seus resultats, i amb ambició i ganes de continuar creixent, Luca de Meo ha anunciat que Seat llançarà sis nous models elèctrics i híbrids endollables fins al 2021. Els nous models que fabricaran seran la versió elèctrica del Mii i el-Born, però també produiran una versió híbrida endollable per al León, el Tarraco, el Cupra León i el Cupra Formentor.

El nou Seat Cupra Formentor i el Seat el-Born | MEM

El nou Cupra Formentor i el Seat el-Born | MEM

Martorell també serà el bressol de la fabricació del Cupra Formentor. Un nou anunci que el president de Seat ha tret a la llum, al mateix temps que ha volgut deixar ben clar que en el proper conveni col·lectiu de la companyia volen centrar-se en un increment de la productivitat, sempre "protegint els llocs de treball de la nostra plantilla".

Una primera vegada, però mai una última

Seat ha obtingut el millor resultat de la seva història en vendes des del 1950, amb 518.000 unitats venudes -un 10,5% més que l'any anterior- i 9.991 milions d'euros de vendes netes, un increment de més del 33% segons el president de Volkswagen, que espera superar els 10.000 milions d'euros aquest 2019. A més, ha registrat un benefici operatiu de 254 milions d'euros el 2018, cosa que representa un increment del 33,4% respecte els 191 milions d'euros del 2017. Gràcies a això, aquest és el tercer any consecutiu en què poden bonificar els seus empleats, que enguany rebran un mínim de 1.068 euros, mentre que l'any passat eren 740 euros.

En la primera posició del podi, la companyia ha venut el 2018 més de 158.000 Seat León, mentre que de l'Ibiza, que segons Luca de Meo "manté el negoci", n'han venut més de 136.000. En el seu primer any al mercat, l'Arona ha anat a parar a quasi 100.000 mans de clients i l'Ateca a unes 78.000.

Dos Seat Tarraco a la fàbrica de Seat de Martorell | MEM

Dos Seat Tarraco a la fàbrica de Seat de Martorell | MEM

A més, el Seat Tarraco va començar a fabricar-se a Wolfsburg l'octubre del 2018, compartint línia de producció amb el Tiguan i el Touran de Volkswagen. "Aquest producte ens permetrà ascendir amb la marca a nivells mai vistos per generar marges addicionals", ha assegurat el CEO de Seat, que ha aprofitat per recordar que la que lidera "és la companyia d'indústria més gran d'Espanya", la marca espanyola més coneguda a Alemanyia -és el principal mercat per davant d'Espanya- i la segona al Regne Unit.

Més enllà d'Europa (i del present)

Però Luca de Meo vol anar més enllà i traspassar -encara més- fronteres. La planta que va començar a operar a Algèria el novembre del 2018 per fabricar el Seat Ateca i vendre'l exclusivament al mercat algerià, ha entregat un total de 50.000 vehicles, dels quals el 40% són de la companyia catalana. Precisament per això, De Meo ha volgut subratllar que "gràcies a aquesta inversió, Volkswagen domina a Algèria la part més valuosa del mercat".

La següent parada és l'Amèrica llatina amb destinació a Colòmbia i Xile. El seu objectiu és elaborar "un pla que converteixi aquesta regió en un component sòlid del nostre futur". Un futur que es caracteritzarà pel software, que "serà l'element de major valor en un cotxe", segons ha ressaltat De Meo. Precisament amb la mirada posada al futur, el nou centre que Seat ubicarà a Barcelona per al desenvolupament del programari, incorporarà el seu equip juntament amb el que desenvolupa productes de micromobilitat.

La presentació de resultats de Seat del 2018 i anuncis per al 2019 | MEM

La presentació de resultats de Seat del 2018 i anuncis per al 2019 | MEM

Encara més enllà de la pròpia fabricació d'automòbils, el president de Seat ha mencionat l'Star4big, el projecte que, juntament amb Agbar, CaixaBank, Naturgy i Telefónica, han impulsat per posar en marxa una iniciativa europea que permetrà enfortir les startups nacionals i internacionals.

Traspassar fronteres, innovar, créixer i donar servei al futur. Malgrat que De Meo es lamenta que "mentre els líders esperen que nosaltres demostrem que la mobilitat elèctrica funciona, nosaltres diem que sense les infraestructures no podem provar-ho com a fabricants", el futur pinta optimista per Seat. Però, amb els vehicles elèctrics, de moment continua sent "la situació de l'ou i la gallina".