
La ciència, juntament, amb l’ús de la tecnologia pot millorar vides, inclús salvar-les. Un exemple destacat és Reveal Genomics, una startup catalana que fa tests diagnòstics per oncologia utilitzant intel·ligència artificial. Patricia Villagrasa, CEO i cofundadora de la startup, ho explica així: “El que fem són models predictius i pronòstics basats en intel·ligència artificial per pacients que tenen càncer de mama. Amb això, analitzem la biologia dels tumors per poder dir-li al metge quin és el fenotip que té aquell tumor i, per tant, el metge pot interactuar i escollir la millor teràpia per cada pacient”, apunta a VIA Empresa Villagrasa, qui detalla que Reveal Genomics és una spin-off de l’Hospital Clínic de Barcelona, el IDIBAPS, la Universitat de Barcelona (UB) i el Vall d'Hebron Institut d'Oncologia (VHIO).
Villagrasa (Reveal Genomics): “El que fem són models predictius i pronòstics basats en intel·ligència artificial per pacients que tenen càncer de mama"
La cofundadora acumula 20 anys d'investigació en càncer i és una apassionada de la innovació i la tecnologia. “Després del meu postdoctorat a Nova York, vaig incorporar-me a SOLTI i allà vaig conèixer Aleix Prat, soci de l’empresa i cap de l’Institut del Càncer de l’Hospital Clínic. Allà vam entendre la importància d’integrar la biologia dels tumors per personalitzar realment els tractaments”, explica.
A Nova York, va dissenyar nombrosos estudis clínics que van permetre identificar biomarcadors amb un gran potencial per millorar el tractament del càncer. Tot i això, molts d’aquests descobriments quedaven limitats a publicacions científiques i no arribaven mai a la pràctica clínica. A partir d’aquesta experiència, els cofundadors van decidir crear Reveal Genomics per garantir que la recerca tingués un impacte real en la societat i en la lluita contra el càncer.
"Un test que analitza 27 gens en tumors de pacients amb càncer de mama"

El naixement de Reveal Genòmics, amb el suport de Barcelona Activa, va coincidir amb la pandèmia de 2020. En aquell moment, Villagrasa, juntament amb quatre socis cofundadors, van adonar-se que, “gràcies als nostres models, li podem dir al metge si una pacient té un alt risc de recaure o, per contra, té molt bon pronòstic i es curarà pràcticament segur”, declara Villagrasa, qui argumenta que el que fa el metge amb aquesta informació és que la pacient que té una probabilitat molt alta de recaure, la tractarà amb tot el que pugui per curar-la. Però, amb aquella pacient que té molt bon pronòstic potser la pot curar tractant-la millor, és a dir, “evitant fàrmacs que realment no necessita i d’aquesta manera evitar tots els efectes secundaris relacionats als fàrmacs i ajudar a racionalitzar millor els recursos”.
Villagrasa explica que el HER2DX, el primer producte de la companyia, "es tracta d'un test que analitza 27 gens en tumors de pacients amb càncer de mama HER2+". Aquests gens capten els processos biològics clau de la malaltia, com l'activació del sistema immunitari, la velocitat de creixement de les cèl·lules i el seu grau de diferenciació.
Villagrasa (Reveal Genomics): "El nostre model indica al metge la probabilitat de recaiguda i si el tumor reapareixerà després del tractament. Això li permet escollir la millor opció terapèutica per a la pacient"
Aquesta informació, según explica la CEO, es combina amb dades clíniques de la pacient, com la mida del tumor i l’afectació dels ganglis limfàtics. "El nostre model indica al metge la probabilitat de recaiguda i si el tumor reapareixerà després del tractament. Això li permet escollir la millor opció terapèutica per a la pacient", destaca Villagrasa.
Després de superar diverses fases, Reveal Genomics, amb un equip de 15 persones, es troba en un moment prometedor i espera que el producte estigui disponible per als pacients no més tard al setembre d’aquest any.
Actualment, Reveal Genòmics vol posar recursos per poder fer una scale-up de comercialització de producte. “Pel que fa a inversió estem tancant una ronda de 6 milions d’euros perquè estem preparant la fase de precreixement de l’empresa”, apunta el CEO, qui argumenta que si tot va bé el gener de 2027 ja poden fer una comercialització activa i un scale-up de la companyia. “Aquests 6 milions és per aquests 18 mesos per preparar tot molt bé, que no falli res i que tot funcioni perfectament”, conclou.