El temps avança i, amb aquest, la societat també, fet que comporta la necessitat d’adaptar-se constantment a un món canviant. En aquest context, sorgeixen les ciutats intel·ligents, aquelles que implementen i promouen pràctiques de desenvolupament sostenible per abordar els creixents desafiaments de la urbanització.
És en aquesta mena de ciutats on sorgeixen iniciatives com Urban Service Point (USP), una startup nascuda d’una idea familiar que va aterrar a Barcelona l’any 2018 amb l'objectiu de liderar la transformació del quiosc de premsa. “Transformar significa que el model del quiosc estigui alineat amb allò que la societat necessita” apunta a VIA EmpresaLuis Sancho, cofundador i director del projecte.
Sancho: “Transformar significa que el model del quiosc estigui alineat amb allò que la societat necessita”
Caixers, lockers i hubs de càrrega: una autèntica revolució
Com és possible aquesta transformació? Sancho explica que “estem instal·lant caixers, armaris pel repartiment de paqueteria, que es coneixen com a lockers, i hubs de càrrega pel vehicle elèctric de micromobilitat, entre altres serveis”. D’aquesta manera, USP està aconseguint reconceptualitzar el quiosc de premsa amb un projecte pioner que, a banda d’aportar una solució de rendibilitat de l'espai per als quiosquers, frena en sec el tancament massiu d'aquests establiments.
L’aterratge a Madrid: un gran aparador
Després de dur a terme l’any 2019 dues proves pilot amb la implantació de dos caixers automàtics ATM a dos quioscos de Barcelona, ubicats a Gràcia i l'Eixample, el febrer de 2022 van obtenir el permís per dur a terme la primera instal·lació a Màlaga, també d’un caixer. Aquest fet va suposar un punt d’inflexió pel projecte de la família Sancho, que des d’aleshores no ha deixat de créixer: en l’actualitat, USP agrupa una xarxa de més de 150 quioscs repartits entre Barcelona, Màlaga, Granada, i Madrid, on acaba d’aterrar.
USP agrupa una xarxa de més de 150 quioscs repartits entre Barcelona, Màlaga, Granada, i Madrid, on acaba d’aterrar
L’Associació Professional de Venedors de Premsa de Madrid, juntament amb el pare de Sancho, Luis Sancho, cofundador d'USP, han presentat aquest dijous el projecte a un quiosc de Madrid. L'Ajuntament de Madrid, que considera aquests establiments com a servei essencial, s’ha sumat a l’aposta per la seva continuïtat a través de la iniciativa catalana, realitzant proves pilot a 10 quioscs què s'implantaran els serveis que USP ofereix.
Un clar objectiu: continuar expandint-se
Aquesta darrera fita suposa una gran oportunitat de creixement i d’expansió, ja que entre Barcelona i Madrid es troba entorn del 25% dels quioscs de l’Estat. “Per a nosaltres, entrar a Madrid suposa una gran empenta cap endavant” afirma Sancho, qui afegeix que aquest fet “pot servir d’aparador per demostrar el potencial d’aquest model i continuar expandint-nos”.
Amb més de cinc quioscos equipats amb un hub de càrrega per a vehicles elèctrics de micromobilitat, més de 65 lockers i més 55 caixers ATMs instal·lats a Catalunya, que avancen a un ritme d'instal·lació de deu lockers i sis caixers mensuals, USP es troba en un moment molt optimista que permet als fundadors aterrar a noves ciutats i, fins i tot, somniar en arribar fora de l’Estat.