• Empresa
  • Els 'riders' de Glovo i Deliveroo comencen a sortir dels llimbs legals

Els 'riders' de Glovo i Deliveroo comencen a sortir dels llimbs legals

El conveni col·lectiu de l'hostaleria inclou els repartidors de les plataformes digitals però no està clar que tots se'n puguin beneficiar

Glovo vol que la normativa digui que els 'riders' són autònoms
Glovo vol que la normativa digui que els 'riders' són autònoms
Barcelona

Els riders de Glovo i Deliveroo comencen a sortir dels llimbs legals que envolten aquests treballadors. Les patronals FEHR i CEAT i els sindicats CCOO i UGT han signat una ampliació de l'Acord Laboral Estatal d'Hostaleria (ALEH) en el qual s'inclouen els repartidors de menjar a domicili en el convenicol·lectiu de l'hostaleria. Els treballadors d'aquestes plataformes digitals comencen a veure la llum al final del túnel, però encara queda camí a recórrer. La reforma de moment no afectaria la majoria de riders d'aquestes plataformes digitals, ja que encara tenen una relació mercantil amb les companyies, és a dir, són treballadors autònoms. 

 

L'acord, publicat ja en el BOE i amb vigència fins al desembre del 2020, inclou específicament en aquesta nova categoria també els repartidors de plataformes com Deliveroo o Glovo, empreses que han estat sancionades per emplear falsos autònoms. D'aquesta manera, amb la nova disposició, els repartidors abandonen els llimbs legals en el quals es trobaven i passen a ser considerats personal laboral del sector de l'hostaleria. Concretament, la figura del repartidor de menjar i beguda a domicili s'incorpora al grup professional tercer, juntament amb el d'ajudant de cambrer, ajudat d'equip de càtering, monitor de col·lectivitats, assistent a preparador i muntador de càtering, entre altres. 

 

L'acord laboral d'hostaleria, d'àmbit estatal, posa els fonaments perquè la patronal i els representants dels treballadors consensuïn les condicions relatives a prevenció i salut laboral, formació i règim sancionador. Ara bé, el salari i la jornada són aspectes que, a partir d'aquest moment, els sindicats començaran a negociar per als repartidors dels diferents convenis provincials i autonòmics. De fet, CCOO ja ha manifestat que treballaran perquè la categoria professional, el salari i les funcions dels riders siguin regulades segons els convenis sectorials que els corresponen. 

Adéu al buit legal?

La mesura suposa no només una passa més per als repartidors de les plataformes digitals, sinó una gran fita, ja que segons el secretari d'hostaleria i turisme de la UGT de Catalunya, Jesus Lodeiro, "per fi aquests treballadors estaran regulats". Fins ara, els riders tenien unes condicions laborals molt precàries en les quals havien de pagar ells mateixos per la Seguretat Social, havien de pagar els impostos i disposaven d'uns salaris tan baixos que feia que totes aquestes despeses fossin molt costoses. A més, el mitjà de transport que utilitzaven per fer el repartiment també era propi del treballador, qui havia de fer front a les despeses si s'avariava. "L'ampliació de l'acord permet que tinguin tots els drets de qualsevol treballador i gaudeixin d'una sèrie d'avantatges que fins ara no disposaven", afegeix Lodeiro, com dos dies de descans setmanal obligatori i ininterromput i un horari laboral concertat. 

Lodeiro (UGT): "Per fi els repartidors de Glovo i Deliveroo estaran regulats"

Així mateix, si fins ara els repartidors a domicili havien d'estar disponibles 24 hores al dia per si hi havia un repartiment però només cobraven el sou si finalment feien l'entrega, això queda regulat en establir un salari i una jornada laboral específica per aquests treballadors segons el conveni col·lectiu. 

No obstant això, fonts de Deliveroo afirmen a VIA Empresa que una relació laboral "acabaria amb la llibertat dels riders de treballar quan i on vulguin", ja que en ser autònoms els repartidors disposen d'una flexibilitat que d'altra forma no tindrien. Per la seva banda, des de Glovo no han volgut fer cap comunicat al respecte. 

Els riders són assalariats

Han estat més d'una les sentències d'Inspecció de Treball que han considerat que els repartidors d'aquestes plataformes digitals són falsos autònoms i que, per tant, s'hauria d'establir un contracte de feina entre el treballador i l'empresa. De fet, el passat mes de febrer Inspecció de Treball va considerar que el miler de repartidors de l'empresa Glovo a Barcelona eren falsos autònoms. Per això l'administració els va considerar assalariats de la firma, i va decidir començar a donar-los d'alta a la Seguretat Social. Igual va passar a València amb Deliveroo: el Jutjat del Social número 6 de València va resoldre que l'empresa havia d'indemnitzar un repartidor en considerar que hi ha una relació laboral i, no mercantil, com assegura Deliveroo, entre els treballadors i la companyia. 

Fuentes (CCOO): "El fet de tenir una categoria professional en un conveni col·lectiu converteix els 'riders' en assalariats"

Segons Inspecció de Treball, aquests treballadors no poden fixar els preus ni tampoc els horaris de la feina, cosa que demostra que existeix una veritable relació laboral entre les plataformes digitals i l'autònom. Ara bé, no sempre ha estat aquesta la decisió de la justícia: a Madrid, un jutjat de primera instància va considerar que no eren falsos autònoms. Un embolic de decisions en funció de cada comunitat autònoma però que amb el nou acord quedarà resolt. Segons explica el responsable d'hostaleria i turisme de CCOO a Espanya, Gonzalo Fuentes, "ara si un treballador denúncia la companyia, els jutjats ja no tindran cap mena de dubte: el fet de tenir una categoria professional en un conveni col·lectiu els converteix en treballadors assalariats". 

En el mateix punt coincideix Lodeiro, qui afirma que "qualsevol treballador que estigui com a autònom serà un fals autònom i, per tant, l'empresa estarà incomplint la llei". Per tant, l'ampliació de l'Acord Laboral Estatal d'Hostaleria deixa fora de dubtes que els riders han de disposar d'una relació laboral i que se'ls ha d'aplicar el conveni de l'hostaleria, ja que una de les categories és repartidor de plats precuinats. 

Però com arribem fins aquest punt? El camí no és fàcil, ja que segons explica el professor de Dret de la UOC i expert en dret del treballador, Víctor Canalda, hi ha tres vies perquè un rider pugui arribar a ser assalariat: arribar a un acord amb l'empresa, anar a Inspecció de Treball i que el faci treballador per compte d'altri d'ofici o anar als jutjats. Ara bé, per a Canalda, "com que segurament en dos o tres anys aquestes sentències arribaran al Tribunal Suprem, les empreses juguen a tirar la pilota endavant i esperar". 

Incloure els repartidors a domicili en el conveni col·lectiu de l'hostaleria només beneficia aquells que ja han aconseguit ser assalariats

Per tant, la mesura d'incloure els repartidors a domicili en el conveni col·lectiu només beneficia, de moment, aquells riders que ja han aconseguit ser assalariats i que fins ara s'havien de regir pel conveni col·lectiu del transport o per l'Estatut dels Treballadors. A la resta, encara els queda una llarga lluita per davant per aconseguir deixar de ser falsos autònoms. 

Queda per veure, per tant, si finalment Glovo i Deliveroo posaran fil a l'agulla i regularitzaran tots els seus treballadors per tal que passin a ser assalariats i respectin el conveni col·lectiu de l'hostaleria. Una altra pregunta és si aquestes plataformes digitals són viables si contracten tots els seus repartidors.