Un cirurgià amb un casquet de colors pot arrencar un somriure i "humanitzar el quiròfan" en el moment precís per a un pacient. Aquesta és la missió de RobinHat, una petita companyia nascuda el 2015 dedicada a la fabricació de casquets per a cirurgians i que ja s'ha estès a més d'una quinzena de països d'arreu del món. No són convencionals, sinó que estan estampats amb colors, dibuixos i figures de tota mena. De flamencs o de llames, de Joc de Trons o dels Venjadors. En els últims deu mesos ha distribuït 75.000 unitats d'aquests casquets i aquest 2019 preveu una facturació d'uns 500.000 euros. Actualment l'equip està format per cinc persones, a més dels tallers de costura, alguns propis i d'altres que subcontracta, tots catalans.
Tot plegat va començar quan Xavier Garrido treballava a la indústria farmacèutica i va decidir regalar en alguns dels seus clients cirurgians un casquet de colors: "La idea va agradar molt i va tenir èxit". En una segona vegada, el metge li va pagar la peça i és quan va pensar que era un sector amb negoci. "Vam fer el pas per tot el suport que vam tenir. Si sense dedicar-nos-hi, trèiem un petit rèdit econòmic, si ens professionalitzàvem, podíem viure d'això", explica.
Entre l'equip fundador hi ha també un enginyer i mestres de primària i de secundària. No tenien cap experiència laboral en empreses o emprenedoria, tot i que sí nocions de màrqueting.
Què és Robin Hat?
"La paraula que ens defineix és l'actitud", explica Garrido. Així, Robin Hat es ven un casquet per "humanitzar el quiròfan i donar un altre aire a la relació entre cirurgià i pacient". "Pots ser un gran professional, però no cal ser avorrit". "Quan el metge es posa un casquet dels nostres, comença una connexió amb el pacient, que per un moment es pot oblidar que està a l'hospital", afegeix. Un efecte que amb els nens es multiplica.
La reacció de cirurgians va ser molt positiva, segons revela Garrido: "Ens deien que, sense ells saber-ho, era necessari i algú ho havia d'inventar. Donava color, alegria, vida i possibilitat d'expressar-se i mostrar la personalitat". I és que mentre els vestits dels cirurgians tots són iguals, els gorros permeten mostrar l'actitud i deixar de banda la sobrietat habitual.
La idea de Robin Hood
Xavier Garrido explica que amb els diners aconseguits per la primera venda, va ajudar una parella de gent gran que no tenia diners per tornar a casa després d'un mes de tractament oncològic. "A partir d'aquella nit vam pensar que podíem vendre casquets com a negoci i, a més, ajudar destinant una part a la solidaritat".
Aquesta és una de les idees que conformen el nom de Robin Hat, que juga amb la figura de Robin Hood. Avui dia, la companyia destina una part de la facturació a projectes solidaris i col·labora amb entitats com la Fundació Elena Barraquer, Fundació Curarte, Papallupas, Dentistas sin Fronteras... "Vam néixer amb aquest ADN i és irrenunciable", assegura Xavier Garrido.
Amazon com a plataforma de creixement
Des de 2015, Robin Hat ha anat creixent de manera controlada però decidida. Els seus inicis van ser treballant des de casa i, fins i tot, també cosint algunes de les primeres peces als domicilis. Quatre anys després tenen despatx a Rubí i una delegació a Xile. Les seves principals dues branques de venda són directa a cirurgians d'arreu del món a través d'internet i al sector sanitari o farmacèutic per congressos o esdeveniments que organitzen.
I en el procés d'internacionalització del producte va ser fonamental Amazon. "La venda en línia va ser clau. Vam decidir fer-ho amb Market Place per no augmentar el risc i vam posar els nostres productes a Amazon i va ser bàsic", destaca Xavier Garrido. El gegant comercial com a plataforma que permet créixer negocis locals i incipients. A través de la venda en línia, arriben avui a setze o disset països.
Brasil, meca de la cirurgia
I és que una empresa petita no té l'estructura necessària per poder fer enviaments arreu del món de manera econòmica i immediata. No és viable pensar que un comprador pagarà 40 euros d'enviament per un producte que en val 15 o 20. "No teníem capacitat per enviar a tot el món i l'enviament no pot superar el preu del producte. Amazon t'ofereix preus assequibles i immediatesa", afirma Xavier Garrido, que veu la plataforma com una possibilitat per "internacionalitzar sense risc" i que permet "provar països per veure si funcionen".
Xavier Garrido: "El procés d'internacionalització suposa moltes hores"
"El procés d'internacionalització ha suposat moltes hores i creure-s'ho", assenyala Garrido, que afegeix: "La resposta més positiva va ser a Estats Units, quan vam veure que allà la resposta va ser molt bona, vam bolcar-hi tots els esforços". A Itàlia va ser un "boom" i és el segon país on més exporten. Després hi apareixen Alemanya, França, Xile i Estats Units. També han arribat a Indonèsia o Austràlia i pròximament faran el pas a Brasil, que assegura que és el país on més cirurgia plàstica s'està fent. El pròxim orient és l'objectiu a mitjà termini. I a Japó també hi estan entrant, tot i que la barrera idiomàtica i el corporativisme del país són dificultats importants.
Made in Catalunya
Malgrat que part del sector tèxtil ja produeix a països amb costos molt més baixos, Robin Hat ha apostat des de l'inici per fabricar els casquets a Catalunya. Actualment tenen quatre punts de costura, alguns propis i altres subcontractats: Mataró, Rubí, Barcelona i Abrera.
La seva voluntat és mantenir la producció al país, que tal com recorda Xavier Garrido és un dels bressols de la indústria tèxtil: "El nostre públic és molt exigent i demana qualitat. Hem de controlar molt la producció perquè sigui perfecte i no ens plantegem anar fora perquè segur que perdrem el control. Ara ens envien un producte mal fet i podem tornar quatre unitats. Si vas a 6.000 km, no ho podries fer".
De Joc de Trons al Comecocos
Robin Hat compta amb més d'un centenar de models de casquets. N'hi ha d'estampats i colors amb flors, llunes, estrelles, etc. També d'animals de moda, com els flamencs o aquest any les llames. D'altres vintage, com el Comecocos, un dels que més es ven. I també de tendències actuals, com els Venjadors o Joc de Trons. I de la Guerra de les Galàxies.
En la majoria de casos, els estampats que s'escullen són dissenys de teles que compren directament. "Fem scouting de teles per saber quines són les tendències i les comprem", apunta Xavier Garrido. També tenen capacitat per fer els seus propis dissenys i, fins i tot, per atendre demandes particulars. Fa poc un cirurgià els hi va demanar un casquet amb l'escut i el nom del seu equip de futbol preferit i ho van fer. "Mai diem que no, tractem igual una unitat que 1.500".
Únics a l'Estat
I Robin Hat és l'única empresa de l'Estat i una de les tres de tot Europa validades pel doctor australià Rob Hackett per serigrafiar el nom i l'especialitat dels metges i infermers d'un quiròfan en el seu casquet. Una tendència que Hackett va posar en pràctica al seu lloc de treball i que ha millorat l'eficiència i efectivitat del treball dels cirurgians. I és que encara que sembli una obvietat, poder saber amb mil·lèsimes de segons qui és el teu acompanyant de quiròfan i la seva especialitat pot fer guanyar uns segons crucials en una operació delicada a contrarellotge.